Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jmle

sattelitmottagare

Rekommendera Poster

Om man har en sattelitmottagare, går det att kopiera eller flytta innehållet på hårddisken till en annan hårddisk eller usb.minne? Den börjar nämligen på att bli full. Och jag vill gärna ha kvar dessa filmer som ligger på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2019-03-21 på 10:33, skrev Jmle:

Om man har en sattelitmottagare,

Jag antar att det gäller CanalDigital? (som du nämner i en annan av dina trådar)

Citat

HD-box Smart kan köpas både med och utan hårddisk. Om du har köpt HD-box Smart som PVR ingår hårddisken. Om du köpt HD-box Smart som box och vill uppgradera till en PVR kan du kontakta oss och beställa en hårddisk.

https://www.canaldigital.se/globalassets/se/hardware/hd-box-smart-manual.pdf

Kanske enklast att beställa en till hårddisk av dem?

Tycks kosta 999 kr och det är väl vad man behöver betala för an "vanlig" disk á 1 TB.

Redigerad av Mikael63
pris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usb uttaget på boxens baksida, vad använder man den till? Går det kanske att koppla in en extern hårddisk där? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du modellen som har den manual som Mikaael62 länkade till eller någon annan modell?

Den heter hd-box smart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att det uttaget är till för att ex. spänningsmata en Chromecast.

I CD's tidigare boxar (som jag har ett gäng av, liggandes i en påse, på väg till återvinningen) anslöt man en valfri USB-disk till USB-uttaget på baksidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Digitalboxar har

1: Obskyrt filsystem.

2: Oftast krypterat kopplat till nyckel i boxen

Dvs du kan inte klona och föra över till ny box, dekryptera visa på datorn eller liknande om du har en normal av distributören försedd box. Om du har en Miraclebox kanske  det går men där vet jag inte.

Du kan kanske

1: Klona över till en ny större disk och utöka partitionen. Kanske.

2: Skapa en klon du kan stoppa tillbaka i din box.

Båda är kanske då klonprogram borde klara men kan ha problem med de filsystem som finns på digitalboxarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev Monshi:

kan kanske

Exakt!

Det kan lyckas att klona originaldisken till en annan disk.

Det är osäkert om "klondisken" fungerar i boxen. Gör den det så är det ju bra.

Om den inte gör det behöver man klona tillbaks innehållet när man ska se på innehållet. Det innebär att det nyinspelade på originaldisken då skrivs över. Eller så måste det klonas till ytterligare en disk. När man klonar tillbaks till originaldisken vet man inte om boxen accepterar detta.

I värsta fall är allt det sparade förlorat.

Det åtgår minst en extra disk á 1TB om man ska pröva klona. Den billigaste på Kjell kostar nu ca 600 kr.

Det åtgår en massa tid för kloningen som måste få gå ostört.

Jag hade nog betalat 400 kr mer för att vara säker på att mitt inspelade innehåll är åtkomligt.

(köpa en disk av CD)

Ot.

Jag har nu en TV-box från Telia. Till den kan man ansluta en USB-disk om man vill kunna spela in. (som på mina CD-boxar ovan)

Boxen accepterar tydligen bara diskar som Telia säljer (ja, eller de som Arris säljer, och Arris kan vara Motorola...).

Kostar också lite mer än en vanlig men fungerar och smälter dessutom in bättre med boxen då dessa är stackbara.

Jag är inte säker på att Telia m.fl. (CD exempelvis) har "jävlats" för att man ska tvingas köpa just deras produkter. De torde inte tjäna stora pengar på detta om man räknar in frakt, garantier, administration mm. Det de kan tjäna på är att slippa supportfrågor från de som inte använder originaltillbehör.

Som kund har man en part att vända sig till om ex. en inspelning inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den erfarenhet jag har om dessa boxar, är att det inte går att kopiera/klona innehållet, på grund av mjukvaran, den är ju oftast specifik för just den gällande box man har och vill kopiera. Jag sökte med ljus och lykta för flera år sedan efter en mjukvara så man skulle kunna göra detta, min dåvarande "Telia" box gick sönder, och jag hade hdd full av inspelat, som jag ville kunna använda, sparade alltså hdd och kasserade boxen. Köpte ny box.

Det fanns mjukvara tredjeparts, men riskerna vara för stora, blev det något fel så var innehållet borta ändå.

Pratade med supporten, men enligt dom så gick det inte ens att stoppa i hdd i nya boxen. mjukvaran hindrade detta.

Så det är inte så enkelt att få detta att fungera utan att tänja på regler och lagar. Möjligt att det blivit bättre idag, men tvivlar på att någon operatör skulle ha släppt på det juridiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, skrev fagerja:

Klonprogrammet dd har inga problem med filsystemet. Fungerar helt oberoende av filsystem. Men krypteringsnyckeln kan vara kopplat till diskens serienummer.

Japp, det är precis så jag resonerar, att kloning kan fungera men att man behöver klona tillbaks för att komma åt innehållet igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu