Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klickbara bilder i WordPress


Upper
 Share

Go to solution Solved by Upper,

Rekommendera Poster

Hej!

Försöker skapa klickbara bilder i ett galleri i WordPress.
Det skall direkt sägas att jag, trots ett otal försök, misslyckats.
Enligt info på YouTube är detta busenkelt, bifogar därför en länk som visar hur man skall gå tillväga.

Klippet tar bara 2 minuter att kolla så det kanske är värdefull i info.

Jag misslyckas alltså fatalt trots den enkelhet som klippet visar.

Det skall också sägas att jag har en annan WordPress version än den som visas i klippet.

Under rubriken Direktlänk har jag infogat den URL-adress jag vill skall öppnas när jag klickar på bilden, men detta hjälper föga för när jag klickar på bilden

visas bilden som finns i Mediabiblioteket. Detta tror jag finns en enkel förklaring till för under rubriken URL finns en rubrik som är benämnd Förhandsgranska och den anger adressen till aktuell mediafil och den lyckas jag inte ta bort.

Har även klickat på den klickbara bilden i galleriet och använt den länken som erhålles där och klistrat in adressen till önskad URL samt angett Öppna i ny flik men detta har alltså inte fungerat.

Hur går jag vidare?
 

 

 

 

 

 

Redigerad av Upper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av WordPress har du? Den via WordPress.com eller den versionen som du laddar ner normalt via ditt webbhotell?

 

Har du WordPress.com, har du alltid den senaste versionen.

Går du via ett webbhotel och laddar ner till din hårddisk är den senaste versionen 5.1.1

Du ska alltid sträva efter att ha den senaste versionen.

Men det borde inte spela någon roll om videon har en något äldre version än vad du har, det ska fungera ändå enligt dom steg videon visar.

Det hjälper inte att testa att lägga upp bilden på en annan sida i din webb?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör WordPress.com så jag bör tydligen ha den senaste versionen.

Det kan inte vara så enkelt att man lagt in några begränsningar i denna variant?

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Såvitt jag vet så har Laso rätt. Det ska fungera. Det fungerar hos mig.

När du loggar in i WP och i PANELEN så ser du HEM och därunder står det UPPDATERINGAR. Klicka där så ska du kunna läsa din WP version enl nedan

Du har den senaste versionen av WordPress. Framtida säkerhetsuppdateringar kommer att installeras automatiskt.

  • Om du behöver ominstallera version 5.1.1–sv_SE kan du göra det här:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Vilken redigeringsmetod använder du på sidan. 

1. Den grundläggande klassiska WP redigeraren

2. Blockredigeraren

3. Elementor eller något annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Laso:

Vilken version av WordPress har du? Den via WordPress.com eller den versionen som du laddar ner normalt via ditt webbhotell?

 

Har du WordPress.com, har du alltid den senaste versionen.

Går du via ett webbhotel och laddar ner till din hårddisk är den senaste versionen 5.1.1

 

Glöm inte alla webbhotell där man administrerar sina webbplatser via ett webbgränssnitt. Där kan man också behöva hantera uppgraderingar själv, för det egna abonnemanget.

https://eforum.idg.se/topic/358038-skapa-hemsida/?tab=comments#comment-1711751

 

Nu tycks Upper använda WordPress.com, men nämner detta för att göra informationen mer generell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Vilken redigeringsmetod använder du på sidan. 

1. Den grundläggande klassiska WP redigeraren

2. Blockredigeraren

3. Elementor eller något annat

Svar: Jag tror mig använda nr 1 Den grundläggande klassiska WP redigeraren.

         Nr 2 känner jag inte till och nr 3 är det definitivt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag lärt mig att länka till enstaka bilder genom att läsa och följa ordagrant vad som står i den WordPressmanual i PDF-format som jag erhållit på "nätet". Mina tokiga funderingar måste jag ursäkta med att jag är nybörjare och tillika autodidakt i denna programvara. Jag har anmält mig till en distanskurs som börjar lite senare i vår. Jag vill naturligtvis ta tillfället i akt tacka för de svar jag fått och samtidigt komplettera med ytterligare en närbesläktad fråga: Hur länkar man till klickbara bilder i ett skapat galleri?

Som förstås av frågeställningen har jag även här stött på problem-

/upper

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Solution

Här kommer då ett sent svar från gubben som startade frågan.

WordPress dummar sig tydligen när det gäller klickbara bilder till ett galleri.

Efter ett tips från en kunnig person fick problemet en enkel och smidig lösning.

Lösningen var kort och gott att  installera och aktivera  ett tillägg  som heter Gallery Custom Links.

?

/upper

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...