Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ökad vinstprocent


Graystone
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Jag brukar roa mig med att spela minröj på datorn. När jag tittar på min statistik över vunna matcher kom jag på ett matteproblem, men jag har inte en aning om hur jag ställer upp det. 

 

Jag har 

Spelade partier: 1449

Vunna partier: 183

Andel vunna: 12% (verkar avrundas nedåt då 183/1449=0,126)

 

Säg att jag har blivit lite bättre,. Hur många fler partier måste jag spela innan andelen vunna blir 13% om jag antar att jag fr o m nu vinner i 13% av partierna? Jag kan nog testa mig fram till ett svar, men tänker att det måste finnas ett sätt att ställa upp det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i fortsättningen vinner 13% av partierna men hittills bara har vunnit 12% av spelade partier måste du nog spela ett oändligt antal nya partier för att det sammanlagda vinstsnittet ska bli 13%. De gamla 12%-partierna drar ju hela tiden ner det nya ackumulerade snittet så att det aldrig kommer upp till exakt 13%.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har du förstås rätt i, det tänkte jag inte på. Men säg att jag har blivit ännu bättre då. Om jag från och med nu vinner i 15% av matcherna. Hur många måste jag spela innan jag får en vinstprocent på 13?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma svar. De gamla 12%-partierna drar ju hela tiden ner det nya ackumulerade snittet så att det aldrig kommer upp till exakt 15% Så blir det även om du i fortsättningen vinner ALLA partier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var väl frågan hur länge det dröjde innan Graystone kom upp i 13%, inte 15%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ringrostig på matte men kanske det blir så här:

 

Spelade partier: 1449

Vunna partier: 183

Framtida vinstchans: 0,15

Önskad statistiskt värde: 0,13

Antal framtida spelomgångar: x

 

(183 + 0,15x) / (1449 + x) = 0,13

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag löser den ekvationen rätt blir x lika med 268,5, dvs det behövs 269 nya matcher för att den ackumulerade vinstprocenten ska bli 13% förutsatt att 15% av de framtida matcherna vinns.

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp! Anade väl att det skulle gå att ställa upp en snygg uträkning, men hos mig är matten inte bara ringrostig, det är nog snarast gravrost som råder... ? Nu kan jag i alla fall fortsätta att röja minor och se om jag någonsin kommer upp i vinstprocent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...