Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Det finns ju vissa problem med att ta ställning till, när man skall köpa ett lämpligt antivirusprogram, bl.a. utbudet av sådana program. Och kostnaden för  programmen varierar.

När jag för många år sedan beslutade att välja Pandas antivirusprogram, var det efter flera överväganden, bl.a. den goda funktionen av programmet och delvis också priset.

Jag har dock vissa bekymmer med mitt ativirusprogram.

Det som dock varit ett visst problem är att Panda inte har tillgång till "Svenska" som språk i texterna utan det är "Engelska". Och där kan det uppstå vissa svårigheter med ordförståelsen.

Sedan tycker jag, att priset på antivirusprogrammet höjts år från år utan att orsaken angetts.

Ett annat förhållande som uppkommit är, att programmet ändrat namn från "Panda" till "Panda Dome".

Jag är en daglig användare av min dator och tar del av olika vardagliga program.

Jag är nu tacksam att få svar på några frågor om antivirusprogram!

1. Hur bra anses antivirusprogrammet Panda vara?

2. a) Varför har Panda infört "Panda Dome"?

    b) Vad är skillnaden mellan de båda programmen?

3. Jag har föregående år fått ett E-brev med följande besked från Panda: "Nästa betalning på 608,99 SEK kommer att ske den 2019-05-17."

    För en tid sedan fick jag följande meddelande från Panda: "Ny Slutdatum: 17.05.2020.  Autogirosumma: 979,99 SEK"

    Föregående år betalade jag dock endast 400 kr. enligt ett besked som jag då fick från Panda.

    Hur kan priset variera på detta sätt?

4. Jag undrar förstås:

    Hur är Pandas pris på sitt program i förhållande till andra program?

5. Vad är det pris man bör betala för detta antivirusprogram?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. De har lagt till ordet Dome till alla deras betalprogram, antagligen för att det ska vara lättare att skilja det från gratisprogrammet.

 

3. Det finns 4 olika Panda Dome, med olika skydd och olika pris. Troligen gäller priset på över  900 kr den dyraste varianten Panda Dome Premium där det ingår teknisk support dygnet runt. Du kan läsa om varianterna här: https://www.pandasecurity.com/sweden/homeusers/

 

1, Jag har dålig koll på hur olika antivirusprogram står sig mot varandra för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för svaret! 

Det är inte lätt att förstå hur företagen tänker. I många fall går det i första hand ut på att "tjäna pengar".

Jag kommer förmodligen att fortsätta med Panda Dome - men hålla uppsikt på priset!

Tack Cecilia!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha premium-varianten med support dygnet runt utan nöjer dig med support under kontorstid är det ju viktigt att du kontaktar Panda och meddelar vilken variant du vill ha i stället.

 

4 timmar sedan, skrev DAL30:

Det som dock varit ett visst problem är att Panda inte har tillgång till "Svenska" som språk i texterna utan det är "Engelska". Och där kan det uppstå vissa svårigheter med ordförståelsen.

Ska du verkligen inte byta program?

Om du prenumererar på PC för Alla så kan man få F-secure utan extra kostnad. F-secure är från Finland och har många kunder i Sverige så de ser nog till att det är på svenska så det kan ju vara en fördel även om du inte är prenumerant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Av-test och Av-comperatives kan du få en hint om hur programmet står sig i jämförelse med andra. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev DAL30:

 

Det är inte lätt att förstå hur företagen tänker. I många fall går det i första hand ut på att "tjäna pengar".

Jag kommer förmodligen att fortsätta med Panda Dome - men hålla uppsikt på priset!

 

Ja, varför inte byta program?

För tillfället säljer Elgiganten Norton Internet Security till mycket bra pris.

1 år för 5 enheter kostar 199 kronor. Har du 5 enheter blir priset per enhet 40 kronor.

 

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/programvara-och-antivirus/NORTONSECST5D/norton-security-deluxe-5-enheter

 

 

De har även ett paket för 10 enheter för 299 kronor. 

Norton placerar sig mycket bra i de tester som görs när antivirusprogram testas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton finns på svenska, ja. @DAL30

PC för Alla har i år recenserat och betygsatt olika antivirusprogram, bl a Panda Dome, här

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.488792/antivirus-windows-10

En tidigare artikel från PC för Alla finns här

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-skyddar-de-dig

Redigerad av mbgtmari
Skrev länkarna i fel ordning.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

På senare år så har Windows 10 inbyggda Defender klättrat högt på testerna. Kan kanske nöja dig med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

På senare år så har Windows 10 inbyggda Defender klättrat högt på testerna. Kan kanske nöja dig med det?

Varför nöja sig med ett mediokert säkerhetsprogram bara för att det inte kostar extra?

Det är bättre att installera BitDefender Free, Kaspersky Free, Avira Free eller Avast Free, för att nämna några som slår Windows Defender.

 

BitDefender Free är att föredra eftersom det också skannar e-post, vilket inte alla gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev X-Men:

BitDefender Free är att föredra eftersom det också skannar e-post, vilket inte alla gör. 

Gratis AVG har också ett e-postskanningsval. Men jag ser ingen fördel med att mitt antivirusprogram skannar e-posten. När AVG började gå in i min Hotmail, som redan har  ett förträffligt spamfilter, fick jag nog och bockade ur Avgs e-postskanning. Inte tillåter jag AVG heller att gå in i Mozilla Thunderbird för att lägga sig i där också. Jag föredrar att själv träna upp Thunderbird och bestämma vad som ska tillåtas och inte tillåtas. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaspersky Free, som är på svenska, har väldigt enkla systemkrav och ger ett något mindre tapp av datorns prestanda i jämförelse med det tyngre Windows Defender
https://www.av-comparatives.org/tests/performance-test-october-2018/

Prestandatappet med Windows Defender visas även här i jämförelse med Bitdefender Free
https://www.youtube.com/watch?v=4UhUZCZMJHg

Här visas hur Windows Defender tar sig an Malware
https://www.youtube.com/watch?v=tFiw8JQxyO4

Lycka till! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev kontakten:

På Av-test och Av-comperatives kan du få en hint om hur programmet står sig i jämförelse med andra. 

 

Tack kontakten!

Det var ett bra förslag att göra lite jämförelse mellan programmen!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack X-Men!

Man kan ju "ta sig en funderare" om att byta program!

Vidare undersökningar behöver jag kanske göra?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mbgtmari!

Det är bra att studera dina länk-hänvisningar och sedan fundera ett tag!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

På senare år så har Windows 10 inbyggda Defender klättrat högt på testerna. Kan kanske nöja dig med det?

Tack Pelle Penna!

Också ett förslag - värt att tänka efter!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thirteen!

Din analys av dessa program ger ytterligare underlag för tänkande i fråga om val av antivirusprogram!

Det finns många aspekter att tänka på och ta hänsyn till.

Tack!
Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Gratis AVG har också ett e-postskanningsval. Men jag ser ingen fördel med att mitt antivirusprogram skannar e-posten. När AVG började gå in i min Hotmail, som redan har  ett förträffligt spamfilter, fick jag nog och bockade ur Avgs e-postskanning. Inte tillåter jag AVG heller att gå in i Mozilla Thunderbird för att lägga sig i där också. Jag föredrar att själv träna upp Thunderbird och bestämma vad som ska tillåtas och inte tillåtas. 

Skanningen av e-posten är för att ta bort bilagor som kan vara skadliga. Spamfilter är det inte för det är något annat.

Jag ser det som en fördel att säkerhetsprogrammet skannar av e-posten för att förhindra infekterade bilagor. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal artikel som jag ändå tycker är relevant Why You Don't Need Your Anti-Virus Program to Scan Your E-Mail

http://thundercloud.net/infoave/tutorials/email-scanning/

 

Men visst ingår väl skanning av bilagor, eller emojier i själva meddelandet, i spamfiltret? Om jag skickar ett meddelande innehållandes en emoji till mitt Thunderbird-program, så frågar mig alltid Thunderbird om jag vill att TB ska ta bort "remote content", dvs emojin.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Finns en test på Råd och Rön att köpa och ladda ned för 35:-.. Testet är publicerat i februari

Bästa gratisvariant är BitDefender med 81 poäng samt Avast och AVG med 77 poäng

Kaspersky som alltid ligger i topp i alla tester fick bara 70 för deras betalvariant och gratisvarianten 67?

Bitdefender blev vinnaren med 81 poäng

Har ingen aning om hur de testar fram detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Finns en test på Råd och Rön att köpa och ladda ned för 35:-.. Testet är publicerat i februari

Bästa gratisvariant är BitDefender med 81 poäng samt Avast och AVG med 77 poäng

Kaspersky som alltid ligger i topp i alla tester fick bara 70 för deras betalvariant och gratisvarianten 67?

Bitdefender blev vinnaren med 81 poäng

Har ingen aning om hur de testar fram detta

 

Intressant men hur många poäng fick Windows Defender?
 

Menar, allting mäts i jämförelse med Windows Defender. ?

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

64 fick Defender där, men om man tittar på tidigare tester här så är det svårt att bli klok på dessa tester. Hittade detta på AV test i december

 

2019-03-20.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...