Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätkabel/laddare till lapptop verkar vara för varm!


AK-61
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag funderar på om nätadapter/laddkabel är för varm och om det kan vara fel på den.

Jag har en ganska ny HP laptop och när jag kopplade loss laddkabeln sist tycker jag att den svarta dosan/laddaren på kabeln

är för varm.  Ska den bli väldigt varm eller kan det vara nåt fel på den?

Laddningskabeln används endast då batteriet i laptop är väldigt lågt och laddas och tas bort när det är full laddat.

 

Jämför jag med laddaren för mobiltelefonen där ingen värme alls känns, tycker jag att det inte borde kännas nån värme

alls på laddaren till laptop.

 

Mvh!

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min laddare till den bärbara datorn känns varm mot min hand när den laddar. Det är ju helt andra effekter inblandade när en dator laddas än när en liten mobil laddas så jag tycker inte det är konstigt att laddarna blir olika varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2 timmar sedan, skrev AK-61:

är för varm

 

Så länge som den är varm och inte het är det lugnt.

Het = känns som man bränner sig, rycker bort handen.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare svar ovan så håller jag med, alla mina laptop laddare har alltid blivit varma under laddning, men för säkerhetsskäl så ska du aldrig lägga självaste transformatorn/laddaren på något lätt antändande material.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaren!

 

Den blir inte så het att jag inte kan ta i den och det har inte smält nån plast eller luktar illa.

Både laddaren till mobilen och bärbara datorn har transformator som tar ned spänningen från

nätet 220/230 volt. Det kanske är effekten eller strömstyrkan som är skillnad då värme alstrar

mer på laddaren till bärbara datorn.

 

Ett tips är att aldrig ladda nånting på natten, varken bärbar dator eller mobiltelefoner och skaffa brandvarnare om ni inte har det.

Finns folk som omkommit och blivit innebrända p.g.a. bärbar dator stått på laddning under natten.

Brandorsaken var laddaren till bärbar dator!

 

Alf k

 

Redigerad av AK-61
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Jag har också en HP laptop och när den laddar så skulle jag uppskatta att laddaren blir ca 37 grader varm men när den inte laddar (datorn ligger alltid ansluten till 230 Volt) så skulle jag gissa på att den håller ca rumstemperatur dvs ca 20 grader. 

 

1 timme sedan, skrev AK-61:

Ett tips är att aldrig ladda nånting på natten, varken bärbar dator eller mobiltelefoner och skaffa brandvarnare om ni inte har det.

Finns folk som omkommit och blivit innebrända p.g.a. bärbar dator stått på laddning under natten.

Brandorsaken var laddaren till bärbar dator! 

 

Alf k

 

Jag har också både läst och hört mycket om dessa problem men jag har fått för mig att det enbart gällt när man använt sk "no name" aka piratladdare.

 

Å andra sidan är väl just de nya moderna Litium-jon-batterierna den svaga punkten. Det var väl just sådana batterier som jetplanet som störtade i Asien på väg till Kina var lastat med och som totalt spårlöst försvann i havet. Har hört att vissa påstår att Litium-jon-batterier numera inte får fraktas via flyg utan enbart med båt av just den anledningen.

 

De gamla NiMH batterierna led inte av dessa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alltid risk med att laddare kan bli defekt med tiden och även fabriksnya kan ha defekter så chansa inte.

Litium jon batterier kan drabbas av termisk rusning, dvs att farliga frätande gaser läcker ut vilket är mycket farligt.

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2019-03-19 på 13:01, skrev AK-61:

Är alltid risk med att laddare kan bli defekt med tiden och även fabriksnya kan ha defekter så chansa inte.

Litium jon batterier kan drabbas av termisk rusning, dvs att farliga frätande gaser läcker ut vilket är mycket farligt.

 

Alf K

Du  har svarat på din egen fråga ovan.

I tillägg så är alla batterier farliga!

 

Finns inte något: varken blybatterier,  LiJo, Nia, NiMh, etc. som kan vara ofarliga. Alla är farliga under vissa omständigheter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...