Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppgradering av gammal dator


Znorkel72
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

tänkte uppgradera min gamla dator

 

den jag har nu är kort o gott en Win 10 , core i5 2500K uppklodad från 3,2ghz till 4ghz har jag för mig, 8GB ram DDR3 GTX 1060 3GB.

systemdisken är en SSD 

 

tänker inte byta grafikkortet, inte nu iallafall

 

kommer uppgraderingen av nedan produkter göra så att det är värt det? och måste jag köpa ny Win 10.

 

det är sonen som använder för att spela de spel dom kör nu PUBG Fortnite ARK och liknande

 

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12389994

 

tacksam för tips på alternativa produkter

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilka tillfällen räcker den nuvarande datorn inte till?

Dvs vad är det som är flaskhalsen i dagens dator med hänsyn till hur sonen använder datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker till gör den väl, men saken är väl den att han fick en ny dator hos sin mamma, som iofs var allt för dyr och bra, men det skapade ju det problemet att nu är ju datorn hos mig inte alls så bra längre, så javisst den funkar väl bra, men han kan ju inte köra på samma inställningar här och det är väl det som stör mest. 

 

men som sagt, kommer denna uppgraderingen göra susen, eller kommer man inte märka av så mycket om man inte byter grafikkortet samtidigt? kommer man inte märka större förbättringar så är det ju ingen ide att göra detta inköp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår orsaken men tyvärr säger det ju inte så mycket om det är en förbättring av processorn, RAM-minnet, SSD:n eller grafikkortet som gör mest nytta. Vad har han för grafikkort idag och vad för spel är det han spelar?

 

Men för det mesta spelandet är det nog inte så viktigt om SSD:n är normalsnabb eller extra snabb för det är inte så ofta som spelen läser därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag skrev tidigare ?

2 timmar sedan, skrev Znorkel72:

GTX 1060 3GB

 

2 timmar sedan, skrev Znorkel72:

PUBG Fortnite ARK och liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

"core i5 2500K överklockad från 3,2ghz till 4ghz" 

Ok. Det var bra Har du tillräcklig kylning?

Inga problem med processorn eller dess 8GB RAM minnen.

Ej heller är det några problem med grafikkortet (dessutom mycket bra): Nvidia GTX 1060 3GB är mer än väl för att spela PUBG och dom flesta spel.

Du har SSD och i allt övrigt en bra dator.

 

Varför ens fundera på att uppgradera? Det kommer inte att ge någonting för dom spel du listat.

Den andra datorn du pratar om (oavsett hur dyr den är) kommer inte att ge bättre spelupplevelse än den du redan har för just dessa spel. Möjligen om man har en bättre gaming-mus, bildskärm och tangentbord.

 

Startar du en fps-räknare och testar med olika grafikanställningar så att den ligger klart över 60FPS (om bildskärmen klarar max 60 fps=frames/second) i dom tuffaste miljöerna, ja vad är problemet?

Bara korrigera lite i grafikinställningarna för att antingen höja dessa lite - vilket jag tror kan vara möjligt med bibehållen fps, annars sänk ned.

 

Multiplayer mode brukar i regel kräva högre processorkraft än i ett singleplayer mode samt mer ram-minne, men jag har svårt att se att detta skulle vara några problem alls.

 

Spelen bör utan vidare gå att köra utan mankemang.

M.a.o. Om du skulle köpa en värre dator med värsta CPU och ett grafikkort om 8GB grafikminne - så är det pengarna i sjön!

Men att satsa på en bra spel-mus och tangentbord samt sedermera en bra bildskärm 24" (såvida inte den befintliga är bra) kan vara ett första steg i uppgraderingen.

 

Dom säger 4GB  och mer grafikminne för optimal prestanda, men i själva verket skulle jag bli förvånad om det vid 1920x1080 extrema grafikinställningar ens når till 3GB utnyttjande av grafikminnet?

Bevisa för mig.

 

Vill du läsa en genomgående test av hårdvaran för PUBG så har Tom's Hardware en sådan:

The Best Possible PUBG Performance: 10 Graphics Cards Tested

Citat

The Bottom Line

Built on an excellent Unreal Engine 4 foundation, PlayerUnknown's Battlegrounds runs well across a wide range of hardware thanks to well-calibrated graphics presets. If you want to play the game at 1920x1080 using PUBG's best-looking detail settings, however, forget lower-end cards like the GeForce GTX 1050 Ti and Radeon RX 560. At a minimum, you want a Radeon RX 570 or GeForce GTX 1060 3GB.

 

Ps.

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (PUBG) System Requirements : Can Yoy Run it

Man måste komma ihåg att PUBG inte är ett extremt grafikkrävande spel, vilka det finns oerhört många andra av på marknaden. I den bemärkelsen är jag inte ett dugg imponerad av dess grafik.

 

Förövrigt inget jag spelar och kommer nog heller aldrig att göra. PUBG ligger utanför vad jag brukar spela.

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

men nu är det redan inköpt (igår) och paketen inslagna och grabben fyller år idag. ?

 

blir lite prat med honom sen om han kanske vill byta mot lite andra grejer så som skärm, tangentbord, gamingstol eller nåt. 

 

tips på bra skärm då? eller vad ska jag inte köpa för skärm med tanke på vad grafikkortet kan ge.

om han nu vill byta vill säga.

nu har han en BenQ G2222HDL, det kanske ska läggas pengar där istället?

 

eller så får han behålla det som det är.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du får gratulera grabben!

En bra dator är aldrig fel och i framtiden kan det komma väl till pass när han vill spela annat, eller även du för den delen när du vill köra några program.

Tex. var det bra att du valde 16GB RAM för har man Windows 10 igång samt andra bakgrundsprogram samtidigt tex. Skype och annat när man spelar, så krävs det mer primärminne (ram).
 

Blev det uppgradering av grafikkortet också och i så fall vilket?

Om inte är detta nästa steg i uppgraderingskedjan.

 

Själv kör jag på två bildskärmar och har övriga ev. program i gång på denna och spelet på första.

Inkl.när jag kör CAD eller bildbehandlar så har jag extremt stor nytta av 2 bildskärmar. Men det är inte för alla. Tex. brorsans grabb kör PUBG och han gillade inte att ha två bildskärmar som brorsan ställde dit, så han fick ta bort den andra bildskärmen hehe...

Förövrigt kör han på en dator med Intel Core i7 2600K (Sandy bridge) med 8GB ram samt nvidia GTX 1070 och fungerar klockrent där med PUBG.
Visst den processorn och moderkortet skulle nog må bra av en uppgradering framöver, trots allt är den ju snart 8-år gammal, förutom grafikkortet då.

 

Ett modernare moderkort tex. det du listat klarar ju också av PCIE 3.0 eller 3.1 och ditt gamla PCIE 2.0.
Detta betyder att PCIE bussen kan skyffla mer data till och från grafikkortet och processorn bl.a.

M.a.o kan ett modernt grafikkort utnyttjas maximalt på ett modernt moderkort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska gratta honom, han har ju ändå lite Östersundsblod i sig :) , från sin mors sida dock.

 

jo han kör ju med discord och youtube i bakgrunden samtidigt som när han spelar, han hade två skärmar innan men den ena la av så nu är det bara en skärm igen.

 

Så, köra vidare på det han kommer att få snart?  eller ska jag fundera på att byta till bättre skärm+stol+tangentbord?

 

kalaset börjar kl 15 så jag hinner byta om det är ett bättre alternativ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kör på din bildskärm, jag har en likadan 24" som min primära (TN-panel) och min sekundära är en IPS-panel.

Pga. bättre egenskaper vid både att läsa text och färgåtergivning när jag bildbehandlar eller videoredigerar så är en IPS panel att föredra, men vid spel har den inte så bra egenskaper som tex. en TN-panel pga. ökad sk. input lag.

 

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-till-bildskarmar/18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Återkom och berätta gärna hur det fungerar. :)

 

Ps. Tänk på ESD när du bygger.

Det är inte uppladdningen som skadar elektroniken, utan det är urladdningen.

ESD= Electrostatic Discharge eller Elektrostatiska urladdningar

 

Ett ESD- handledsband (som skall sitta åt) är minimum och räcker långt och kostar mindre än hundralappen på Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

Detta ansluts till olackad ren metall på chassit tex. en skruv eller annat.

Det är du och chassit som skall ha samma potential. Nätsladden ur från vägguttaget.

Och inga stickade luvor på huvudet, ullstrumpor på syntet-heltäckningsmattor eller annat material som brukar orsaka gnistor och fyr i håret..hehe

 

Och Jörgen Städjes intressanta artikel på IDG: Statisk elektricitet - en osynlig fiende
Ur den artikeln:
 

Citat

 

Ska också vi en gång för alla avliva myten om nätjorden som jordförbindelse. Det är den – för 50 Hertz. Men för pulser i mikrovågsområdet är den tämligen värdelös. En mikrovågspuls kan inte färdas mer än ett par decimeter på en vanlig rund ledning innan den strålat ut i omgivningen och kopplat sig kapacitivt till föremål som kan jämna ut potentialen – kanske jord, kanske luften, kanske ett moderkort inuti en låda.

Det är fel att tro att saker och ting ska vara jordade i nätjorden för att man ska vara på den säkra sidan. Det viktiga är att den som reparerar, liksom arbetsbordet, datorn och verktygen, har samma potential.

 

4113902728.jpg&key=0f7ad38df2fad023fdd39

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, får väl köpa ett sådant däringa fegissnöre ?

kan ju vara vettigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...