Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fönster ramar


Qvirre
 Share

Go to solution Solved by Qvirre,

Rekommendera Poster

Hej.

Det här låter lite larvigt,men hur får jag tillbaka genomskinliga/transparenta fönster ramar i windows 7 home premium.

Jag vet att det finns någonstans,men hittar det inte.Det försvann när windows gjorde en automatisk uppdatering häromkvällen,lite irriterande.

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen - System - Avancerade systeminställningar (till vänster)

Avancerat-fliken - Inställningar för Prestanda

Inställningen Aktivera transparent glas och kanske andra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Finns ingen sån inställning.

Men jag gjorde en felsökning för "problem  med genomskinlighet och andra aero-effekter"

Fick då upp det här:"Det aktiva temat stöder inte aero"

och "Fönsterhanteraren för skrivbordet inaktiverad".

Men det här är konstigt,för jag har haft det här temat i snart ett år och det har fungerat.

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt, du skulle ju kunna pröva med att välja ett standardtema och sen välja det du vill ha igen med förhoppningen att allt fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får försöka med det.

Jag gjorde en systemåterställning till före den här uppdateringen kom men det hjälpte inte det heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ja, det går inte att välja något tema, dom är gråa allihop och går inte att klicka på.

Det finns 4 kategorier teman  1."mina teman 5 st" 2."Aero-teman 6 st" 3."Installerade teman 5 st"

4. "Grundläggande teman och högkontrastteman 8 st".

Det enda som går att klicka på är ett i mina teman den jag har, och ett i grundläggande teman,men det hjälpte inte.

Alla andra är gråa 4st i mina teman, 6st i aero-teman alltså alla, likaså alla i installerade teman, i grundläggande går det att klicka på ett, högkontrast går det att klicka på 5 st.

Men dom i mina teman kan jag sätta in ändå,vilket jag också har provat men icke,fick upp samma ruta "det aktiva temat stöder inte aero" jag har haft alla dom förut och det har gått bra allt har fungerat,så egentligen förstår jag ingenting.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du något annat i datorn innan detta hände, ändrade inställningar, installerade något program eller annat liknande?

 

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Kolla att tjänsten Desktop Window Manager Session Manager är igång liksom tjänsten Themes. Om inte starta dem. Om de är det starta om dem.

 

Kolla att det är satt till True Color (32 bitar) och inte High Color (16 bitar): https://www.sevenforums.com/tutorials/258-color-bit-depth-display-settings.html

 

Det ska finnas en felsökare för Aero-problem, troligen åtkomlig från Kontrollpanelen - Felsökning.

 

Kolla i Enhetshanteraren att där inte finns några gula eller röda frågetecken eller andra symboler för enheterna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jaha, ibland undrar man??? jag förstår fortfarande ingenting!!!!

I går kväll när jag stängde av datorn, så stod det på skärmen: "Stäng inte av datorn uppdateringar 1 av 1".

När jag startade datorn nu på morgonen,ja då var allt som vanligt,ramarna genomskinliga????

Men tack i alla fall Cecilia.

Qvirre

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...