Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dosman

Bifoga filer - en utmaning

Rekommendera Poster

Moderatorer på Eforum: Varför, i helskotta, blir alla mina bifogade bilder inbäddade i själva inlägget? Men avsikt är ju att att det skapas en länk till bilderna, så att endast intresserade medlemmar ska kunna klicka på länken och sedan få bilderna uppenbarade. Vem som helst skall ju ej kunna beskåda dem. Kan ni flytta dem från detta 'fängelse' och göra bilderna till endast klickbara länkar. Det gäller denna tråd:

eforum.idg.se/topic/358061-bes%C3%B6ka-webbutik-i-intranet/

Förklarar gärna i detalj hur man gör på det rätta sättet. Hittar ingen information om det på eforumet. Känner att jag intar rollen som fadern i filmen "Ett päron till farsa". Så här gör jag gjort hittills: Efter sista inlägget klickar jag på [svara]. Ett textfält dyker upp där jag skriver mitt inlägg. Under textfältet finns en länk "Dra hit filer för att bifoga, eller välj filer..."

Ja, efter detta förfarande så blir de bifogade bilderna inbäddade - och jag kan inget göra åt det... Ingen annan på eforum har sina bifogade bilder synliga, endast jag! Som sagt..."Ett päron till  farsa"...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogade bilder är normalt synliga i allas inlägg, inte bara i dina. Ett exempel finns i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/358071-problem-med-kb4474419-win-7/

En fil som man bifogar laddas upp till forumet så att alla har åtkomst till den och bilder blir synliga för att underlätta för alla. Om folk måste klicka på en länk för att komma åt information så kommer många att strunta i inlägget i stället och man får färre svar.

Vill man länka till en bild som finns på en webbsida ska man klistra in dess länk/webbadress/URL (kärt barn har många namn) i stället, så som jag gjorde ovan även om just det var till ett inlägg och inte en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, skrev dosman:

Vem som helst skall ju ej kunna beskåda dem.

Varför inte?

38 minuter sedan, skrev dosman:

Ingen annan på eforum har sina bifogade bilder synliga, endast jag!

Kan du ge ett exempel på ett sådant inlägg? Så att vi kan se vad som skiljer sig.

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om folk måste klicka på en länk för att komma åt information så kommer många att strunta i inlägget

Japp, man vet ju inte vart den länken tar en...

Blir lite som om man ska sälja sin Volvo på Blocket men länkar till någon återförsäljares sida med bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha... jag har över 20 års erfarenhet av internet och självfallet föredrar jag sidor där bilderna öppnas direkt utan att behöva klicka på massa länkar. Det är väl i princip den största kritiken som Nordens största forum Flashback har fått genom åren att inte bilderna öppnas direkt utan att besökarna/medlemmarna ska behöva klicka på massa, i många fall, suspekta länkar till suspekta imagehostingföretag.

Vore roligt att höra vilken typ av bilder TS anser medlemmarna ska få ta del av... men ICKE de som inte är medlemmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Då vet jag hur det fungerar nuförtiden. Har ej varit på Eforum under några år. Jag hade bara för mig att när jag, vid den tiden, ville titta på någons bifogade bild så dök det upp ett meddelande att jag ej hade rätt att titta på bilden, när jag inte var inloggad.

Så till Mikael63 och Lasse "newbie": Ni har missuppfattat mig. Ingen anledning att brusa upp. Men då vet jag, Cecilia, att det är lika för alla. Trodde bara att det var jag som var avvikande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stör mig fortfarande att jag enbart kan beskåda egna bifogade bilder, inte andras!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visa oss en skärmbild (PrintScreen) på hur det ser ut i din dator och länka till inlägget då så får vi se hur det är för andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Plötsligt ser det normalt ut. Mina bifogade bilder har försvunnit. Då uppstår ett nytt problem: Hur hittar jag dom?

https://eforum.idg.se/topic/358073-bifoga-filer-en-utmaning/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, skrev dosman:

Det är ju länken till denna tråd och här har du inte postat några bilder.

Du kanske menar bilderna i den här tråden?

https://eforum.idg.se/topic/358061-besöka-webbutik-i-intranet/?tab=comments#comment-1711862

Eller så har jag väl missuppfattat igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@dosman

Kan du se den här skärmbilden?

916805122_ProblemmedKB.thumb.png.13a6c174c742ae365d4b8f7702d3468f.png

Det är en skärmbild av det första inlägget i den tråd som Cecilia länkade till när hon gav ett exempel på en skärmbild, som alla kan se vare sig de är inloggade eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mikael63 skrev: "Du kanske menar bilderna i den här tråden? " Ja, det är så sant! Tack för påpekandet. Även till 'mbgtmari'.

Här har jag ju inte bifogat något:

...däremot här har jag bifogat åtskilliga här:
https://eforum.idg.se/topic/358061-bes%C3%B6ka-webbutik-i-intranet/

...och dessa är kvar. Jag kan se dem klart och tydligt.Fel av mig alltså. Allt är därmed frid och fröjd. Tråden kan förseglas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Svaret på min fråga verkar alltså vara "ja". När det gäller att hålla koll på vilka bilder man har bifogat (genom årens lopp) kan man se allihopa om man, när man är inloggad, klickar på den nedåtpekande triangeln vid sitt användarnamn, längst upp till höger på Eforum-sidan (man behöver inte befinna sig på sin profilsida, som jag gör i bilden)  och väljer Mina bifogade filer/bilder. Se bild

1908971125_Minabifogadebilder.png.694fbee756c5359b23189b7e12a2e159.png

Jag har bilder jag skickat för mer än tio år sedan där.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak man ska tänka på är att vad man än lägger ut på nätet så är det ju svårt att det man lägger ut förblir anonymt. Jag syftar då i första hand på att lägger man ut en bild eller en skärmdump så är det ju väldigt svårt att denna bild/skärmdump förblir anonym om man lägger ut den på ett publikt forum. Dvs att ingen annan kommer att få se den.

Men å andra sidan är det väl en del av den stora fördelen med internet. Man kan genom en knapptryckning sprida något till miljontals.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...