Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
DePhaz

Är min telefon döende? (Vi kallar det löst)

Rekommendera Poster

DePhaz
Postad (redigerade)

Hej.

Jag har en Xiaomi Red Mi note 4 som fungerat bra i ett par år nu. I den senaste systemuppdateringen följde det med en uppdatering till telefonens batteri indikator vilken gör att jag nu kan se kvarvarande batterikapacitet i procent. En jättebra funktion men jag upplever nu att batteriet tappar effekt och det med en hastighet som får mig att misstänka det värsta.

Så, vilket är troligast? Att det är denna "övervakning" som skäl resurser eller att mitt batteri är döende. Eller är det rent av något psykolologiskt, dvs att jag nu ser effekten sjunka med siffror dom  räknar ner? Använder telefonen precis som tidigare och har samma appar igång (webbläsare och Gmail).

Jag kan inte komma ihåg hur mycket batteritid min telefon hade från början men det var säkerligen mer än något dygn. Detta tycker jag har minskat. Jag har just tagit den från laddningen och upptäckte att det stod något om att "16h och 19min återstår". Det måste väl ändå vara fel!? Eller?😢

Redigerad av DePhaz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Datordanne

Batteri blir sämre med tiden. Tror nog att det är ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

efter större uppdateringar kan det ta en tid för telefonen att stabilisera sig, processer kan dra mer kraft på något vis.

Om det inte går över kan en återställningen av telefonen ge viss bot men, som sagt, batterier åldras även.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kohlin

Har samma telefon och upplevde liknande vid en tidigare uppdatering, då drogs batteriet ur snabbare, men efter ett tag stabiliserades det, är precis som Monshi säger att det brukar stabiliseras efter ett tag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DePhaz
Postad (redigerade)

Hej.

Skrev att problemet kan kallas löst så vi kan avsluta tråden. Har kommit på att det nog är något fel på själva batteriindikatorn som sådan eller hur den tolkar sin information.  Det är nämligen skillnader i hur urladdat batteriet är när telefonen som laddas som avger hur mycket batteritid jag får.

Exempel 1: Batteriet visar 85%. Laddar till fullt och får 16 timmar.

Exempel 2: Batteriet visar 73%. Laddar till fullt och får 40 timmar.

Ovanstående siffror är ungefärliga men är ganska representativa för hur det brukar se ut.

Slutledning: Batteriindikeringen blir lätt "förvirrad" och har ingen aning om hur mycket batteri som återstår utan tolkar bara och får ett värde. Detta värde är inte exakt och är därför oanvändbart.

Redigerad av DePhaz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Låt den gå en full cykel. Ladda upp och låt den gå till 10% eller så. Ladda upp igen. Då kommer den (förhoppningsvis) lära sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DePhaz

Det är  ju ett bra förslag. Ska göra det någon gång. 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...