Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är min telefon döende? (Omstart)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Xiaomi Red Mi note 4 som fungerat bra i ett par år nu. I den senaste systemuppdateringen följde det med en uppdatering till telefonens batteri indikator vilken gör att jag nu kan se kvarvarande batterikapacitet i procent. En jättebra funktion men jag upplever nu att batteriet tappar effekt och det med en hastighet som får mig att misstänka det värsta.

 

Så, vilket är troligast? Att det är denna "övervakning" som skäl resurser eller att mitt batteri är döende. Eller är det rent av något psykolologiskt, dvs att jag nu ser effekten sjunka med siffror dom  räknar ner? Använder telefonen precis som tidigare och har samma appar igång (webbläsare och Gmail).

 

Jag kan inte komma ihåg hur mycket batteritid min telefon hade från början men det var säkerligen mer än något dygn. Detta tycker jag har minskat. Jag har just tagit den från laddningen och upptäckte att det stod något om att "16h och 19min återstår". Det måste väl ändå vara fel!? Eller??

Redigerad av DePhaz
Har nu fått tillbaka problemet och startar om tråden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter större uppdateringar kan det ta en tid för telefonen att stabilisera sig, processer kan dra mer kraft på något vis.

 

Om det inte går över kan en återställningen av telefonen ge viss bot men, som sagt, batterier åldras även.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma telefon och upplevde liknande vid en tidigare uppdatering, då drogs batteriet ur snabbare, men efter ett tag stabiliserades det, är precis som Monshi säger att det brukar stabiliseras efter ett tag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej.

 

Skrev att problemet kan kallas löst så vi kan avsluta tråden. Har kommit på att det nog är något fel på själva batteriindikatorn som sådan eller hur den tolkar sin information.  Det är nämligen skillnader i hur urladdat batteriet är när telefonen som laddas som avger hur mycket batteritid jag får.

 

Exempel 1: Batteriet visar 85%. Laddar till fullt och får 16 timmar.

Exempel 2: Batteriet visar 73%. Laddar till fullt och får 40 timmar.

 

Ovanstående siffror är ungefärliga men är ganska representativa för hur det brukar se ut.

 

Slutledning: Batteriindikeringen blir lätt "förvirrad" och har ingen aning om hur mycket batteri som återstår utan tolkar bara och får ett värde. Detta värde är inte exakt och är därför oanvändbart.

 

 

 

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt den gå en full cykel. Ladda upp och låt den gå till 10% eller så. Ladda upp igen. Då kommer den (förhoppningsvis) lära sig.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad nu? Är mannen galen? Varför starta om tråden efter så lån tid? Jo, för att problemet har kommit tillbaka och därför att det är onödigt att starta en ny tråd på grund av detta.

 

Hej igen.

 

Jag skrev ju denna tråden därför att min telefon hade börjat "slösa" med batteriet. Efter ett tag så stabiliserade sig det hela och min RedMi Note har fungerat klanderfritt sedan dess. 2 år utan några större problem alltså. Grattis till mig. ?

 

Ja, sedan något halvår måste jag ladda upp den på morgonen då den brukar sjunka till 94% eller så, kanske lite mer med några Epost meddelanden och annat under natten men annar ganska stabilt. Sedan ett par dagar har den dock börjar sjunka mer än så...Utan några meddelande! I morse var den på 80-(något) procent och jag hade inga notifieringar alls. Hade fått ett Epost meddelande till Yahoo (öppen flik i Chrome) men detta hade telefonen inte noterat (han fuskar ibland). Laddade upp den. OK. 100%, 1 dag och 35 h kvar. Bra! Kör till jobbet, 40 minuter (lika många kilometer). Kommer fram och väljer utanför arbetsplatsen, dvs utan wifi, att kontrollera om det finns något nytt på DeviantArt och att skumma min Epost. Kontrollerar batteriet. 96%! 1 dag och 19 h! 4% på 40 minuter utan användning. Och förra helgen laddade jag den full på fredag och morgon för att sedan använda den flitigt efter arbetstidens slut (kortdag, slutade klockan 12, använde telefonen  telefonen till Youtube, surf etc.PP)  och det var först på lördagen som jag lade den till laddning. Vill minnas att det var mindre än 30% kvar då.

 

Jag tror det är något fel på de siffror den spottar ur sig. Kan det vara så att telefonen blir "förvirrad" om man laddar den för ofta? I sitt inlägg från den 17/3/2019 nämnde ju Monshi det här med att låta den gå en "full cykel". Kanske är det bättre... Om batteriet börjar dö är det ju inte bra, önskar inte köpa någon ny just nu. Har ju min gamla BQ Aquaris E5 kvar men den är lite trött. (Och den går inte att uppdatera alls. (Men jag slipper skaffa mobilt Bank ID för det funkar inte på Android 4.4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak i att ha i beaktande med en gammal telefon är att säkerheten på den inte är top-notch direkt.

 

Batterier sliter. Någon man märker när batteriet börjar tröttna är ofta att det vid 20-30% laddning ibland tar ett skutt direkt ned till 4%...

Sedan kan  jag även addera att batteriet mår bäst om du håller det meddelladdat, dvs inte laddar ur det för mycket och inte laddar det fullt. Säg mellan 40-80% är en "bra" nivå.

Fast med din telefon kanske man ska var nöjd att den har ström en hel dag och då är det inte fel att ladda den full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svaret.

 

Var kanske lite fel på det med batteritiden, jag skrev 1 dag och 35h men det var 35 h och 32 min (ca). Men i alla fall. Det är nog något "lurt" med det för jag tycker det skiljer ibland när den är fulladdad.

 

Ja, naturligtvis känner jag till det här med batterier och att de blir sämre över tid. Telefonen är lite gammal, högtalaren (vid örat) drar till sig små metallspånor och hörs dåligt. En ny vore ju trevligt. Efter en tråd (vilken jag svarade i) kontaktade jag den svenska firman Dahl Mobile och kikade på deras People + (länk: https://dahlmobile.com/dahl-people/ ) , en telefon som DÅ kostade 1499:-. Men problemet är inte pengarna. Det är ju det här joxet med att behöva installera alla appar igen, föra över bokmärken (är svår "missbrukare av bokmärken i webbläsaren) , lägga över kontakter etc.PP. Det tar tid och energi. Och om det inte fungerar blir man ju frustrerad. Om jag så måste återgå till min gamla så uppstår ju samma problem. (Suck)... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...