Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försöker ominstallera en MiniPc men kommer inte in


kohlin

Rekommendera Poster

Hej! Första posten här så hoppas det blir rätt. 

 

Ska hjälpa en kompis att installera om en minipc G2 som han fått, men datorn har fastnat i en oändlig loop av automatic repair och felkoden 0xc000021a som skall kunna åtgärdas via avancerade inställningar i automatic repair. Problemet är bara att jag inte kommer dit utan fastnar i loopen och datorn startar om konstant, har försökt boota med Win 10 installationen på USB utan framgång, sitter således fast i båten, är det någon som har ett tips på hur jag skall komma vidare? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

 

Googlade felkoden, hittade denna

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware-winpc/windows-10-bsod-error-0xc000021a/764d25ea-7122-46aa-8acf-9b8de31d6c92

 

Snabbläser lite där och jag funderar om det är så att installationsmediat, dvs. ert USB-minne, inte är riktigt okej?

Minnet eller det som ligger på det. Kördes någon kontroll av checksumman?

 

Funderar på om tråden gör sig bättre under avdelningen Windows 10, men det ordnar vi!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Microsoft Docs: Bug Check 0xC000021A: STATUS_SYSTEM_PROCESS_TERMINATED

Försök att följa stegen från Microsoft till att börja med.

 

Kanske det är ett hårdvaruproblem som orsakar detta?

Exakt vilket fabrikat och version är det av denna dator? Det brukar stå på en klisterlapp på baksidan eller under?

Möjligen: HP (ja det vekar så?)  har ett fantastiskt bra supportteam och bra online felsökningsscheman. HP COMPUTING DIAGNOSTIC SOLUTIONS

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Microsoft Docs: Bug Check 0xC000021A: STATUS_SYSTEM_PROCESS_TERMINATED

Försök att följa stegen från Microsoft till att börja med.

 

Kanske det är ett hårdvaruproblem som orsakar detta?

Exakt vilket fabrikat och version är det av denna dator? Det brukar stå på en klisterlapp på baksidan eller under?

Möjligen: HP (ja det vekar så?)  har ett fantastiskt bra supportteam och bra online felsökningsscheman. HP COMPUTING DIAGNOSTIC SOLUTIONS

Mvh :)

 

 

Det enda som står under den är Intel Mini PC Model: G2 sedan hur mycket RAM osv. försökt googla på den men hittar inte något vettigt, problemet som jag verkar ha ä att jag inte blir insläppt i Bios, har testat varenda (som jag kan komma på) knapp för att ta mig dit men utan framgång. Datorn försöker med all sannolikhet att boota från sitt eget internminne istället för mitt USB och det är där det skiter sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Testa direkt vid uppstart att trycka:

F12, F11, F10,  F9, F8, F2, F1, Del eller Esc?

 

Obs! detta måste testas direkt vid uppstart och tryckas upprepade gånger i snabb följd.

Det fungerar inte att först börja med tex [F12] och sedan med nästa, utan då måste du starta om igen innan nästa försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Flyfisherman:

Testat direkt vid uppstart att trycka:

[F12], [F11], F10}, F9], F8], F2], F1], [Del] eller [Esc]?

 

Obs! detta måste testas direkt vid uppstart och tryckas upprepade gånger i snabb följd.

Det fungerar inte att först börja med tex [F12] och sedan med nästa, utan då måste du starta om igen innan nästa försök.

 

Jo har testat alla dem, hittat ett förslag nu där jag tar mig in i datorn och nollställer bios, får se om det hjälper :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, liten uppdatering, inser precis att det är en noname dator från typ Wish / aliexpress jag håller i. Får se om det går att lösa ändå. Hittade en video på youtube så får se om den hjälper. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan ju på baksidan se om där finns ett litet hål med en text bredvid: ClearCmos eller en förkortning och där stoppar man in ett gem och håller inne knappen i minst 3 sek.

 

Annars kan du öppna datorn och plocka ur Cmos knappbetteriet och vänta minst 10 sek. innan du kopplar in det igen och startar upp.

Detta återställer datorns Cmos minne och Bios setup med klocka etc., men det påverkar inte innehållet på din lagringsmedia.

 

Men först tipsar jag om att trycka och hålla in datorns sk. På-knapp i minst 4 sek. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Flyfisherman:

Du kan ju på baksidan se om där finns ett litet hål med en text bredvid: ClearCmos eller en förkortning och där stoppar man in ett Gem och hållen inne knappen i minst 3 sek.

 

Annars kan du öppna datorn och plocka ur Cmos knappbetteriet och vänta minst 10 sek. innan du kollar in det igen och startar upp.

Detta återställer datorns Cmos minne och Bios setup med klocka etc., men det påverkar inte innehållet på din lagringsmedia.

 

Men först tipsar jag om att trycka och hålla in datorns sk. På-knapp i minst 4 sek

 

Testat på-knapps tricket redan och hjälper tyvärr ej. Får grotta vidare 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm även tab har fått sig en testare. Finns ingen sådan knapp på denna dator, får rycka batteriet istället tänkte att eftersom det nollställer kanske jag får komma in i bios för att ställa in boot ordningen på datorn iaf så är steg 1 avklarat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag ger upp denna dator, tack för all hjälp, kommer inte in i bios eller något den vill helt enkelt inte, tur den var gratis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...