Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fönsterhanterare


myzli

Rekommendera Poster

Jag vill ändra så att jag får Window Maker som default fönsterhanterare. Någon som vet hur man gör detta? Jag använder mig av Mandrake och kör i tcsh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge sedan jag gjorde något sådant, men editerar (eller skapar) du inte bara .xinitrc i din hemmakatalog och skriver "wmaker" där (inget annat bör stå i filen) ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå det visste inte jag att man kunde göra... Nu har du fått poäng av mig iaf!

 

Jag har mer problem med wmaker. Nu när jag stänger av så kan jag inte stänga av datorn riktigt utan jag kommer först ut ur skalet och sedan får jag välja exit i CDEn. Vet du hur man ändrar det också???

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag stänger av så kan jag inte stänga av datorn riktigt utan jag kommer först ut ur skalet och sedan får jag välja exit i CDEn. Vet du hur man ändrar det också???

 

Ändra till su, och skriv: shutdown -h now i ett terminalfönster, så dyker din dator direkt ;-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

downshift.org

su = substitute user, dvs. det programmet du kör när du vill ändra användare utan att logga ut. t ex "su per" ändrar till användare per. endast "su" ändrar till root. mer info under "man su"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

Kärt barn har många namn, men substitue user var helt nytt ;).

 

Varför du fick tillbacks prompten beror alldelse säkert på att du kör som användaren root, och root behöver inte ange något lösenord, när han använder 'su'

 

//Riccard

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

Kärt barn har många namn, beror på vilket OS du kollar på.

 

HP-UX 10.20:

 

 

 

su(1)

 

 

 

NAME

 

su - switch to another user name

 

 

 

SYNOPSIS

 

su [-] [username [arguments]]

 

 

 

DESCRIPTION

 

The su (set user or superuser) command allows one user to become

another user without logging out.

 

 

Menade ingen nersättande med min kommentar.

 

//Riccard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

"Menade ingen nersättande med min kommentar."

 

Inte jag heller, hade aldrig sett någon annan förklaring än substitute user bara ( inte ofta jag gör en "man su" dock :) )...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är du inloggad som root behöver du som sagt inte "su:a"

 

Det enklaste torde väl vara att skriva "poweroff" ska funka på dom flesta *nix maskiner kräver dock att man har en ATX låda, det lär du nog märka isåf.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte vill su:a så är det bara att ge rättigheter till din användarprofil (tex via LinuxConf eller liknande) att användaren ska få stänga av datorn.

 

Om du inte vill skriva shutdown -h now hela tiden får du nog lov att göra ett litet script kanske som tar hand om saken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack!

 

nu går det snabbt att stänga av datrn. jag gav mig själv mer rättigheter och sen skriver jag poweroff och det är inte så jobbigt. (:

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...