Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Gunnar O

Redigering i Photoshop fungerar ej

Rekommendera Poster

Gunnar O

Jag använder sedan flera år Photoshop Elements 8.0 under Windows10 (64bit). Nyligen försvann möjligheten att redigera bilder. 'Organisera' finns fortfarande kvar. Kan någon ge mig förklaring/förslag till lösning på detta märkliga fenomen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne
Postad (redigerade)

Hårddiskskada ?

Hårddiskskador kommer med tiden.

Min erfanhet är att de börjar märkas genom att enstaka program inte längre fungera till 100%.

Kontrollera hårddisken med testprogram från hårddisktillverkeren.

Alltså Inte med programm från datortillverkaren.

Är

hårddisken några år gammal

eller

om hårddisken sitter i en dator som du varit ute och rest med

precis innan det här strulet började ökar möjligheten för hårddiskskada.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Prova först att stänga av datorn helt (av med strömuttaget om så krävs), vänta minst 10 sek. innan du startar upp den igen.

Vänta igen minst 60 sek. innan du söker efter Windows uppdateringar:

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering & Säkerhet > Windows update => sök efter nya uppdateringar eller om dessa redan finns så följ instruktionerna för att  ladda ned, installation och omstart.

Om så är fallet, så utför denna procedur och repetera tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

Om problemet kvarstår: Se Adobe Felsökning av installation | Photoshop Elements, Premiere Elements | Windows

Visst, det kan mycket väl vara som jannejanne säger....

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Det hade varit intressant att få ta del av några väldokumenterade fall där funktioner i ett program, som startats utan felmeddelanden och lästs in i minnet, slutar att fungera p.g.a. en skada på hårddisken.

Ex. att en skada på disken skulle kunna medföra att man kan starta Anteckningar men inte kan skriva något, eller inte kan öppna en fil, intae spara en fil osv.

Att hårddiskskador uppstår är helt naturligt men att symptomen av detta skulle vara så märkliga som jannejanne menar torde vara sällsynt...

Till ämnet: det är inte frågan om någon "trial-version" som nu löpt ut och där vissa funktioner är begränsade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det hade varit intressant att få ta del av några väldokumenterade fall där funktioner i ett program, som startats utan felmeddelanden och lästs in i minnet, slutar att fungera p.g.a. en skada på hårddisken.

Ex. att en skada på disken skulle kunna medföra att man kan starta Anteckningar men inte kan skriva något, eller inte kan öppna en fil, intae spara en fil osv.

Att hårddiskskador uppstår är helt naturligt men att symptomen av detta skulle vara så märkliga som jannejanne menar torde vara sällsynt...

Till ämnet: det är inte frågan om någon "trial-version" som nu löpt ut och där vissa funktioner är begränsade?

Inget konstigt med det.

En hårddisk-skada kan ge upphov till dom mest märkliga fenomen, har jag själv varit med om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne
Postad (redigerade)

Av mina 4 sista jobbärbara har 3 haft hårddiskskador.....

Den 1a en IBM 770E inköpt 1999(?) om jag minns rätt krånglade omgående. Det visade sig vara nödvändigt byta moderkortet och samtidigt byttes hårddisken ut. Den var då 6 månader från leverans.

Jag hade inte märkt några fel alls. Det var IBM som ville byta hårddisken samtidigt med moderkortet.

Den 2a en HP nw 8000 inköpt 2004 började strula. Enstaka program funkade inte. Det blev omformatering och nyinstallation av XP Office osv. Efter den börjat sturla igen efter 3 månader på nytt blev det ny hårddisk och problemen upphörde. Tar Windows och tar bort / använder inte skadade partier på hårddisken när datorn formateras ? För det förklarar datorn fungerar utan problem direkt efter omformatering ominstalltion ? Men så kommer nya skador.

Den 3e inköpt 2008 funkade bra.

Den 4e inköpt 2012 funkade riktigt bra till jag skrev in mätdata på byggarbetsplatsen med datorn liggande i bagageutrymmet i bilen. Den halkade ner någon cm vid nått tillfälle men fungerade.

Tillbaka på kontoret så gick den inte och starta. "Uppkrypteringen" låste sig. Den formaterades och allt installerades om. Det som framför allt strulade efter detta var Outlooksarkivet på hårddisken.

Det gick att spara filer dit men det gick inte att komma åt dom igen. Inte alla , bara vissa försvann.

För övrigt

Sitter med datorsupporten i CSC på telefon en fredag. Det är sent och jag förslår vi fortsätter på måndag.

"Nej, vi gör det klart nu. Måndag är vår värsta dag. Fullt med folk har varit ute och rest under veckan och nu tillbaka på kontoret fungerar inte deras (bärbara) datorer."

Det var på tiden med hårddiskar i bärbara. Gissar problem mindre med SSD.

I varje fall min senaste bärbara med SSD har inte krånglat.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hankki

PSE 8 stöds inte officiellt av Win8 och senare men har ju tydligen fungerat ändå. Kan du nyligen ha fått nån Win 1809 uppdatering, eller vad den heter, som gjort att det inte längre fungerar?

Startar du upp så du väljer om du ska organisera eller editera? Om du gör det så sök efter *.exe filen som startar själva elements och testa direktstart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...