Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - Leta värde i tabell och retunera flera resultat


anaza

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett bekymmer / önskan om funktion som stört mitt ett tag.

Med LETARAD() INDEX() och PASSA() kan man leta upp värden i en tabell men, som jag förstått det, så letar dessa formler endast i tabellen tills ett värde som uppfyller kraven hittats och retunerar detta. Dom retunerar alltså inte alla värden som uppfyller kraven.

 

Finns det något sätt (gärna utan VBA) som retunerar alla värden som uppfyller ett visst krav?

Gärna genom en (eller flera) formel där man kan skriva att i cell1 ska värde 1 som uppfyller kraven redovisas och i cell2 ska värde 2 som uppfyller kraven redovisas osv.

 

Det nuvarande praktiska exemplet jag har där denna funktionen hade varit användbar är följande:

I vår bostadsrättsförening tänkte jag göra en översikt över alla lägenheter och deras placering.

I en cell ska man kunna skriva in lägenhetsnummer och då blir denna lägenhet markerad.

Så långt inga problem.

Men sen vill jag även att lägenhetsinnehavarna redovisas under med namn från en tabell. Varje lägenhetsinnehavare har en egen rad så varje lägenhet kan finnas på 1-2 (eller fler) rader beroende på antal ägare.

Det är inga problem med lägenheter som endast har en ägare men hur gör jag om en lägenhet har flera ägare? (ex gifta eller sambos)

Jag hade velat få första namnet överst och det andra namnet i cellen under. (Finns där endast en innehavare ska den andra cellen vara tom)

 

 

Hoppas ni förstår mitt problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggt exempel som det ovan flera gånger med helt dynamiskt kan det inte bli utan man måste ha ett max antal träffar man kan acceptera.

image.png.d017e23667b921d509166f4670a10881.png

I E2 det du ska söka efter

I F1 bara värdet noll.

I F2: =PASSA($E$2;FÖRSKJUTNING(Tabell1[[#Rubriker];[ID]];F1;0;RADER(Tabell1[ID]) -F1;1);0)+F1

I H2: =OMFEL(INDEX(Tabell1[[#Alla];[Värde]];F2);"")

Dvs vid varje sökning sker denna på en referens till celler där föregående träff inte finns med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...