Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkorsstyrd formatering minsta värde och blanka celler


lebn

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar hur man skriver formel i Villkorsstyrd formatering för att färga minsta värdet i en kolumn, som innehåller blanka celler?

Sökt på nätet men hittar ingenstans ett svart på min fråga.

Hoppas på en lösning!

Mvh

/Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inbyggd formel för det.

 

Markera dina celler, klick lägg till villkorsstyrd formatering, tio lägsta och klicka så att du bara har en.

image.png.da0608d39d60144c4f1112b6de28811f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi!

Men ditt förslag funkar inte då jag har formler i alla celler. Om jag inte har formler så funkar det perfekt. Felet är ju mitt, då jag glömde att skriva att det finns formler i alla celler. Man ser ju inte dem, så jag missade den informationen. Jag har försökt med matris formeln MIN(OM(A1:A100>0;A1:A100))=A1 och hela formeln inkapslad i måsvinge parenteser. Det konstiga är att

denna formel funkar delvis. Så långt jag har fyllt i data/värden visar den rätt cell med värde i. Men kolumnen fortsätter med rader nedåt som ännu inte är ifyllda med värden och där visar den villkorsstyrda formateringen samma färg som för cellen med minsta värdet i kolumnen. Alltså jag har markerat 100 rader i den villkorsstyrda formateringen eftersom över tid kommer hela kolumnen att fyllas. Men att förlänga markeringen varje gång jag fyller i nya/fler värden, bara för att få formateringen att visa minsta värde, är ju rätt ineffektivt. Jag hoppas jag förklarat tydligt. Och att du kan berätta vad som är fel på den formel jag använt.

Mvh / Lebn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

Försök att ytterligare förtydliga mig. För att kunna skriva in den ovan beskrivna formeln (matrisformeln) så har jag först skrivit in den i en cell (i en annan kolumncell) och sedan kopierat den till Fönstret för villkorsstyrd formatering. Kolumnen består alltså av samma formel i alla celler, och som visar minivärdet från ett annan del av arket. Vissa rader är tomma, dvs saknar värde, men formeln finns där, och så långt jag fyllt i värden, funkar den beskrivna formeln, men anta att jag har mitt sista ifyllda värde i cell A30, då visar cellerna A31-A100 samma färg som cellen med lägsta ifyllda värdet mellan A1-A30. 

 

Sammanfattning: I kolumn A finns både celler med värden och celler som saknar värden från A1- A30. Men alla celler har samma formel från A1- A100. Den villkorade formateringen funkar fram till A30, där cell med minsta ifyllda värde blir färgat. Men samtliga celler från A31 - A100 färgas också. Och dessa celler vill jag ska vara "tomma" tills jag fyllt på med värden. 

Hoppas jag förklarat problemet tydligt nu och att det finns en lösning.

Mvh 

/Lebn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, Tack MH_Resurrected!

 

Låsa cellerna i grundformeln och sedan kopiera in i Villkorsstyrda fönstret gjorde susen! Toppen. Stort Tack! 

Ska även ta del av och lära mig av dina andra kunskaper. Just nu bara lättad.

Mvh

/Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...