Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kreditupplysning


DAL30

Rekommendera Poster

Jag fick med dagens post ett brev från företaget "Sergel Kredittjänster AB, Stockholm".

Självklart blev jag förvånad och samtidigt misstänksam över vad detta brev innehöll.

Och när jag läste brevet, så fick upplysning om att det handlade om "Frågeställare: Telia". Vidare stod det "Kopia på kreditupplysning utförd 2019-02-19".

Och då undrade jag förstås, varför denna kreditupplysning begärts av Telia.

Men eftersom jag skall besöka Telia i morgon med anledning av att jag har en del frågor bl.a. om min nya mobiltelefon, så skall jag förstås fråga Telia, om man där har begärt upplysningar om min ekonomi.

När jag tittar på olika sidor på Internet, börjar jag att bli misstänksam!

Det handlar kanske om någonting oseriöst?  :wacko:

Känner någon vänlig Eforum-besökare till företaget?

Tacksam för synpunkter!
Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! :thumbsup:

Du skriver: "Köpt eller beställt något av Telia nyligen?"

Ja, jag har fått en ny mobiltelefon av märket Huawei.

Jag har fått denna telefon med kravet, att jag skall binda mitt abonnemang i två år, vilket jag gjort.

Men i övrigt är det inga pengar i ärendet, så jag förstår inte varför Telia ev. begärt kreditupplysning?

Jag blir faktiskt "kränkt" av Telia, om det är så!

Eftersom jag skall besöka Telia med en del frågor om fast telefoni och om den nya mobiltelefonen, så kommer jag förstås att ställa frågor om kreditföretaget.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att säkerställa att de kan tro på att du kommer att fortsätta betala dem i två år. Det blir ju trots allt en hel del pengar på två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Cecilia! :thumbsup:

Ja, jag hoppas att det är "något åt det hållet" som Telia avser!
Men jag skall be om att få svar av dem, när jag möter dem i morgon.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget är gratis. Du har inte "fått" någon "gratis" mobil.

Du har köpt mobilen på avbetalning.

Avbetalningen ingår i ditt abonnemang.

Därför har Telia begärt en kreditupplysningen.

Det är tråkigt att svensk lagstiftning är så svag så man har rätt säga som säljare att mobilen är gratis. Att du "får" den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Det är tråkigt att svensk lagstiftning är så svag så man har rätt säga som säljare att mobilen är gratis.

Enligt svensk lagstiftning får de inte säga att mobilen är gratis om det krävs någon som helst sorts motprestation, som i detta fall. Däremot får det användas andra uttryck som t ex "på köpet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎02‎-‎26 på 22:00, skrev Novisan:

Det är inget ovanligt att ett företag begär kreditupplysning. Du behöver inte alls känna dig kränkt.

Tack Novisan för ditt svar!

Ja, jag förstår nu, att det inte är "unikt" att begära kreditupplysning.

Jag lägger därmed ned kritiken mot företaget.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎02‎-‎27 på 09:08, skrev jannejanne:

Inget är gratis. Du har inte "fått" någon "gratis" mobil.

Du har köpt mobilen på avbetalning.

Avbetalningen ingår i ditt abonnemang.

Därför har Telia begärt en kreditupplysningen.

Det är tråkigt att svensk lagstiftning är så svag så man har rätt säga som säljare att mobilen är gratis. Att du "får" den.

Tack jannejanne!

Det är förstås lite falskt av företaget att säga, att jag får mobilen.

Som du skriver: "Avbetalningen ingår i abonnemanget".

Ja, lagstiftningen borde vara tydligare!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Du skriver:

"Enligt svensk lagstiftning får de inte säga att mobilen är gratis om det krävs någon som helst sorts motprestation, som i detta fall. Däremot får det användas andra uttryck som t ex "på köpet"´

Företagen borde kanske "titta över" den här utformningen!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2019-02-28 på 17:20, skrev DAL30:

Tack Cecilia!

Du skriver:

"Enligt svensk lagstiftning får de inte säga att mobilen är gratis om det krävs någon som helst sorts motprestation, som i detta fall. Däremot får det användas andra uttryck som t ex "på köpet"´

Företagen borde kanske "titta över" den här utformningen!

Vänligen

DAL30

Hej min vän.

 

Ingen fara, bara bara man har lite sunt förnuft.

/Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...