Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar...modell äldre...


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en gamal bärbar 386:a idag...och jag har ett antal frågor angående den:

 

1. hur vet jag vilkde hårddisk jag har i den...när jag är i bios så får man välja på ett antal, det kan se ut så här:

 

Type Cyl Head Sec W-pcom L-zone Size

1 306 4 17 128 305 10 MB

...

32 1024 15 17 FFFF 1024 127 MB

 

osv...

 

men hur vet jag vilken jag ska välja..??

 

2. hur som hälst så kan jag med hjälp av en win98 startdiskett få igång HD:n och kolla igenom filerna...när jag däremot försöker starta win 3.11 som finns på hd:n så står det nåt i stil med att dett är en inkompatibel dos verion...så frågan är hur får jag igång win 3.11...???

 

3. vad ska det stå i system filerna (autoexec.bat, system.ini osv...) för jag tror att dom är korupta iaf några av dom...jag har provat med sys c: från startdisketten med det löste inte något...

 

4. när jag startar datorn utan startdisk så står det "inget operativ system"...vad är detta...kan det ha med system filerna o göra...???

 

5. det finns en dos version (som förmodligen ÄR kompativel med win 3.11 på hd:n)...men hur får jag igång den???

 

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glömde säga att datorn är en Chicony NB5620...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa ta först backup på config.sys och autoexec.bat. Här kan finnas viktiga inställningar.

Installera sedan DOS 6.22. Därefter bör du kunna starta den.

Till sist, en 386a med 6MB är så slö att det inte går att skriva ett document i Win 3.11 med en tabell i ....utan att vänta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar kunna accessa HDn så vilka inställningar du har BIOS borde du veta/se där. Annars gäller det nog att öppna och läsa på disken. Pm informationen inte finns där, får du nog söka på (lämplig sida) på internet.

 

 

Det manuella sättet var det. Vem vet - det kanske finns något diagnosprogram som fungerar under Win3.11. Gamla "msinfo" berättar väl inte, men du kan alltid testa. Vad jag vill minans är det ett DOS program som ska berätta om datorn så att du vet att den räcker till Windows.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fixat det mesta...tack för hjälpen...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...