Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hållbarhet bilbatteri


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

En diesel bil 2013 har jag några frågor kring ang batteriets hållbarhet på en ny bil Vs en äldre bil. 

 

Min vän menar att den nya bilen har exakt samma livslängd på batteriet som en äldre modell. Han hävdar även att diesel Vs bensin inte utgör någon skillnad på batteriet. 

 

Nu säger verkstaden att det inte stämmer. Dom menar istället tvärtom att en nyare bil 2013 - diesel har mycket större hållbarhet vad det anbelangar batteriet. 

 

Nu hör det till saken att denna vinter har varit kall - bilen har bara parkerats om varannan dag. Bilens batteri är helt slut. Verkstaden menar att det är omöjligt - min vän hävdar att batteriet är slut för att den körts för lite. Verkstaden menar att det inte har betydelse då bilen är ”som ny”.

 

Någon som vet? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Familjens bil för länge sedan hade problem med att betteriet tog helt slut. Och förklaringen vi fick var att bilen drar mycket ström från batteriet när du startar motorn, pga startmotor går på elektricitet antar jag. Sen laddas batteriet genom att du kör, men eftersom bilen egentligen bara gick hemifrån, till Konsum, parkerades där, sen tillbaka hem och parkerades så blev batteriet aldrig laddat ordentligt för att bilen gick för kort.

 

Så om det verkligen stämmer så passar det in ganska bra på din beskrivning att bilen bara parkerats om. Du måste ha rattat en stund för att generatorn ska ha fått chans att hinna ladda batteriet.

 

Utöver det så drar väl en modern bil mer ström även när den är avstängd, den ska ha ström till larm och blipp på bilnyckel så du kan låsa upp och stänga av larm på avstånd etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyare bil, oavsett drivmedel, kan ju ha effektivare startmotorer.

En dieselmotor borde gå tyngre att dra runt eftersom det är högre kompression i en dieselmotor (än bensin) men alla fordon har väl batterier anpassade efter vad som behövs.

Kör man inte tillräckligt för att batteriet ska laddas upp mer än vad som laddas ur vid start så tar det stopp till slut, det torde även någon som jobbar på en verkstad inse, kan man tycka...

Kör man parkeringsvärmaren i 30 minuter och sedan bilen i 10 minuter kommer samma sak att inträffa till slut. Snabbare om det är riktigt kallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Bilens batteri är helt slut. Verkstaden menar att det är omöjligt - min vän hävdar att batteriet är slut för att den körts för lite.

Om just ordet "slut" används kan det ju vara lite tvetydigt, betyder det "tomt" eller "trasigt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Om just ordet "slut" används kan det ju vara lite tvetydigt, betyder det "tomt" eller "trasigt"?

Tomt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så verkstaden sa exakt att det är omöjligt att batteriet är tomt?

I så fall verkar det vara någon som inte är kunnig, det är väl välkänt sen årtionden att batterier blir tomma när man bara köra mycket korta sträckor med dem. Jag har för mig att det i någon bils handbok stod att man ska köra flera mil för att ladda upp batteriet efter att man hade haft hjälp av någon med startkablar för att få igång en bil som inte längre kunde starta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Det sitter alltid större startbatteri i en diesel än motsvarande bensinbil. Sedan kräver dagens bilar att man kör hyfsat många mil varje dag för att ständigt hålla batteriet fulladdat. Dagens bilar är så övertyngda med elektronik så även om man bara tror att det är belysningen och strömmen till tändstiften som förbrukar energi så tror man fel. Kör man å andra inte bilen dagligen så kan det vara en bra idé att underhållsladda bilbatteriet med hjälp av en batteriladdare. Tänk också på att ju kallare det är vintertid, förutsatt att bilen står utomhus, så sjunker batterikapaciteten.

 

Ett bilbatteri som ständigt är fulladdat har längst livslängd. Ett bilbatteri som står "tomt" dvs urladdat har betydligt kortare livslängd. I värsta fall går det aldrig att återuppladda det om det stått tomt en längre tid.

 

Om äldre batterier var bättre än nya finns nog en en viss sanning i. Men mest beror det nog på att förr fanns det inte så många lågpristillverkare utan alla köpte sk märkesbatterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många lågpristillverkare, där ett batteri på ca 70 ampere kan kosta från 500:-, medan ett kvalitet´s batteri oftast ligger på runt 1000 -lappen eller strax över, beroende på hur många ampere det ligger på. Kör man inte så mycket så batteriet inte hinner ladda, så lönar det sig att underhållsladda då och då, man kan ju också montera i en batterladdare om man använder motorvärmare på vintern, då laddas ju batteriet samtidigt som motor får lite cirkulationsvärme och startar lättare. Batteriet är då alltid fulladdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga batteriet i en bil eller motorcykel är ett STARTBATTERI av blyackumulator typ.

Startbatteri innebär att det bara är avsett att användas under några sekunder för att starta bilen, sedan laddas och hållas fulladdat. Jämt fulladdat.

Laddas batteriet ur, det räcker ner till 50% av kaṕaciten i Ah så minskas livsländen drastiskt.

Likaså om det är fel på laddningsregulatorn så att det med motorn igång och jämnt varvtal inte håller ca 14,3 Volt. Kan öka till 14,5 Volt under några sekunder när motorvarvtalet snabbt stiger, på samma sätt minska till till 14,1 Volt när motorvarvtalet snabbt sjunker. För att sedan återgå till ca 14,3 Volt.

 

Förödande för blybatterier är att det inte laddas ordentligt aldrig över 14 Volt eller alltid över 14,5 Volt

med motorn igång.

Förödande är också om batteriet laddas ur när bilen står. Genom att något drar ström.

Tex har Volvo haft en personbil som stillastående utan nyckel, Avstängd, parkerad drog 0,3A från batteriet. Ström till ett relä. Detta innebär 0,3A x 24h=ca 8 Ah urladdat / dygn. Så när bilägaren kom hem efter 14 dagars semester dvs drygt 100 Ah urladdat var bilen helt död på parkeringen och måste bärgas.

Inget fel på konstruktionen enligt Volvo.

Vad det gäller batterier finns en uppfattning bland många att batterier från förr, typ 1950, där man var tvungen fylla på batterivatten hade större livslängd än dagens "Underhållsfria" batterier. Men givetvis varierar kvaliten.....Det enklaste sättet öka batteriets förmåga att starta bilen är att öka batterispänningen. Det gör tillverkaren genom att öka mängden svavelsyra i "batteriets" blandning av vatten och svavelsyra.

Nackdelen med mer svavelsyra i batteriet är kortare livslängd.....

Ett Yuasa original MC batteri från 2007 håller dagen efter det laddats 12,7 Volt.

Sitter fortfarande i hojen och gör jobbet. Startar motorn.

Ett Biltema underhållsfritt batteri köpt 2009 höll nytt dagen efter det laddats 13,2 Volt. Det gjorde också jobbet tills jag sålde MCn 2013.

Men då var "dagen efter" spänningen nere på 13,0 Volt.

Det kan jämföras med resultatet när Biltemas underhållsfria hamnade i en Triumph från 2001. En hoj konstruerad för att normalt köras med släckt belysning dagtid. Då laddas batteriet till 14,3 Volt med motorn igång. Med tänd belysning som det är lag på i Sverige när man kör laddas batteriet pga klena kablar bara till ca 13,9 Volt med motorn igång. Dom batterierna fick en livslängd på 1 år. Så jag köpte nytt batteri varje säsong. Trots underhålls laddning vintertid.

Trodde batterierna var kass när det var dålig laddning under säsongen, ca 6 månader. Numera med nya 4 x 2,5mm2=10mm2 kabel direkt mellan generatorns Pluspol och Batteriet Pluspol så laddas batteriet till 14,3 Volt med tänd belysning. Ja i kabeln sitter ett relä, draget med tänd belysning, annars öppet för att förhindra att batteriet vid fel på laddningsregulator / generator ska kunna sätta eld på laddningsregulator / generator och MC när MCn står parkerad.

 

Så till Dag Erlandsson.

1) Fungerar laddningen? Mät batterispänningen vid varierande motorvarvtal.

Batterispänningen ska hela tiden ligga på ca 14,3 V.

2) Dra bilen ström när den står? Stäng av motorn, öppna huven. Parkera bilen.  Lossa pluspolskon från batteriet.  Och mät med Amperemeter (välj 10A läget som start på Multimetern) strömmen mellan polskon och batteriets pluspol.

Hur mycket ström drar bilen parkerad ? Mina MC drar 0,7mA resp 2,8mA.

Men en modern bil drar antagligen mera.......

Är batterispänningen OK och bilen drar mindre än 10mA parkerad så var det väl tillverkningsfel på batteriet. Är batterispänningen med motorn igång OK men när du räknar på ström och parkerad tid så kommer du fram till att batteriet kan laddas ur mer än 5 % av antalet Ah så hade jag undersökt möjligheterna ansluta en underhålls laddare till ditt nya batteri när bilen står parkerad.

Tålig multimeter, dubbla säkringar....

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Lossa pluspolskon från batteriet.

Nja, man lossar alltid minuspolen på en minusjordad bil först och därför kan man göra mätningen där i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nja, man lossar alltid minuspolen på en minusjordad bil först och därför kan man göra mätningen där i stället.

Du har rätt. Man bedömer det som en risk att pluspolskon när man lossar den fortfarande har kontakt med batteriet och samtidigt kommer i kontakt med bilchassit, KORTSLUTNING. Inte bra.

DVS man lossar alltid minuspolen först på en minusjordad bil som Mikael63 skrev ovan.

(Att jag inte gjort så beror på att det varit lättare göra tvärtom för mig......)

Ytterligare när jag började söka är att på moderna bilar kan diverse stöldskydd aktiveras om batteriet lossas för att mäta strömmen som dras när bilen står stilla.

http://www.autoexperten.se/uppslagsverk/bilbatteri/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För att krångla tiil det hela när det gäller underhållsfria blybatterier:
Ett blybatteri med svavelsyra är aldrig fullständigt tätt, det måste "andas" enär det avger vätgas.

Och även ett sådant underhållsfritt batteri kan behöva påfyllning av destillerat vatten.

 

Dom billigare varianterna sakanar möjlighet, medan dom normala batterierna har lock som kan skruvas upp - trots att det är sk. underhållsfria. Dom bedrövligaste varianterna som helt saknar möjlighet håller heller inte länge i jämförelse.

 

Anledningen till att det skall vara destillerat vatten är:

Vatten i sig leder inte ström (H2O. två väteatomer i kovalent bindning med en syreatom), däremot allt kranvatten, allt vatten i sjöar och grundvatten innehåller olika typer av föroreningar tex. natrium etc. och det är detta som leder till att viss ström kan överföras via vatten.

Vattnet är fortfarande en urusel överförare av ström, inkl. havsvatten med 3% salt

Men rent vatten: avjoniserat vatten eller sk. destillerat vatten leder absolut inte någon ström alls.

 

I ett bly-batteri som har svavelsyra behöver också vatten (vätet och syret spjälkas) och bildar vätgas som bi-produkt under laddprocessen och i.o.m. denna process krävs också vatten.

Men det får aldrig vara förorenat vatten (läs kranvatten) som leder viss extremt liten ström - då ökar batteriets självurladdning.

 

M.a.o. är det fullständigt omöjligt att ha ett helt underhållsfritt blybatteri som skall hålla i många år.

Det man gör är att ha mindre kapacitet i samma volym och därmed låta mer destillerat vatten samt svavelsyra ta plats. Andas måste det underhållsfria-batteriet göra likafullt, annars skulle det explodera.

Och andas gör vissa direkt igenom plasten om det inte finns sk. andnings slangar (en genomskinlig typ 5,mm dia).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT. men det fungerar bra med kranvatten. Vattnet "omvandlas" ju till svavelsyra under laddningen.

Min fysiklärare i grundskolan berättade att han har använt kranvatten under 15 års tid i samma bilbatteri.

Jag testade själv detta med ett batteri som blivit utbytt eftersom bilen inte startade med det, trots laddning, och det batteriet lever fortfarande efter, ja, det är nog 15 år nu även för det. (efter att det bytts ut) Det har stått utan laddning i garaget i två år men kunde fungera som starthjälp, driva kompressor för däckpumpning osv. Nu används det som ett fritidsbatteri (fast det ju är ett startbatteri, jag vet) och det är vanligt vatten som fylls på, vid behov.

 

Nu tillhör ju "mitt" kranvatten en av landets bästa vatten, är mjukt och innehåller inte några tillsatser av kemikalier, vilket kanske påverkar.

Klorerat kranvatten är kanske inte lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Dom billigare varianterna sakanar möjlighet, medan dom normala batterierna har lock som kan skruvas upp - trots att det är sk. underhållsfria. Dom bedrövligaste varianterna som helt saknar möjlighet håller heller inte länge i jämförelse.

 

Jag tycker det är svårare och svårare att hitta märkesbatterier som har möjlighet till påfyllnad av dest vatten. Tom gamla "hederliga" startbatterimärken som Bosch skriver i sin reklam idag att... 

 

Dessutom är Bosch bilbatterier helt underhållsfria, detta tack vare att batterierna är slutna och man kan inte fylla på batteriet. Man har kunnat tagit fram dessa unika egenskaperna efter flera års forskning och utveckling tillsammans med de största batteritillverkarna i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
17 minuter sedan, skrev Mikael63:

OT. men det fungerar bra med kranvatten. Vattnet "omvandlas" ju till svavelsyra under laddningen.

Min fysiklärare i grundskolan berättade att han har använt kranvatten under 15 års tid i samma bilbatteri.

Jag testade själv detta med ett batteri som blivit utbytt eftersom bilen inte startade med det, trots laddning, och det batteriet lever fortfarande efter, ja, det är nog 15 år nu även för det. (efter att det bytts ut) Det har stått utan laddning i garaget i två år men kunde fungera som starthjälp, driva kompressor för däckpumpning osv. Nu används det som ett fritidsbatteri (fast det ju är ett startbatteri, jag vet) och det är vanligt vatten som fylls på, vid behov.

 

 

Jag har alltid hört att "vanligt" kranvatten är rena döden för ett startbatteri. Enl Batteriexpressen skriver dom:

 

Vid användning, laddning/urladdning av vätskebatterier så avdunstar en del utav elektrolyten eller det s.k. batterivattnet. Kan man då fylla på med vanligt kranvatten?

Nej. Absolut inte. Kranvatten är ”smutsigt” och har en dålig ledningsförmåga. Vattenkvalitetens ledningsförmåga anges i mikro (Siemens uS/cm). 1 uS=100mOhm. Som jämförelse kan nämnas att kommunalt dricksvatten har en ledningsförmåga på 100-500 uS och destillerat vatten 8-20 uS.

Du skall alltså fylla på med destillerat avjoniserat vatten som kan köpas hos din batteri- eller maskinleverantör, på servicestationer och biltillbehörsföretag. Vid speciellt höga krav så finns det ännu renare batterivatten, t.ex. kvartsglasdestillerade (fråga din batterileverantör).

 

Men jag själv inte testat att fylla batteriet med vanligt kranvatten.En liter dest vatten från Biltema kostar ju inte så många kronor. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Kranvatten är ”smutsigt” och har en dålig ledningsförmåga

Jaså, det påstår man ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
6 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jaså, det påstår man ;)

 

 

Jag påstår  inte det men Batteriexpressen enl länk ovan gör det. Sedan är det väl något jag själv fick lära mig av farsan redan som barn.

 

En liter dest vatten kostar 20 kronor hos Biltema. För min egen del som har en otrolig oordning på allt så är det väl mer frågan om jag hittar flaskan med dest vatten den dagen jag väl behöver den. En liter  lär väl räcka i 10 år så årskostnaden blir ju tämligen blygsam.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant läsning om batterier.

 

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.0

 

 

Har syranivån gått under blyplattorna och batteriet laddas efter detta så är den del som är över ytan borta och kan ej räddas längre.

Därför är underhållsfria batterier dåliga enligt mig, bättre med de som kan fyllas på med vatten, eller borra hål och gör ett själv.

Ett helt urladdat batteri kan inte få tillbaka full egenskap längre, även ett nytt.

Så vårda dina batterier och ha koll på dessa.

Ladda ett batteri med max 10% av kapaciteten, gäller i stort sett allt inom batteriteknik.

Snabbladdning är av ondo och skadar batterier.

 

Funderar på hur snabbladdning av elbilar fungerar och hur länge batteriet fungerar kontra vanlig laddning/långsam?

Kommer inte att skaffa mig en innan tekniken har använts några år för att se hur detta utvecklas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har batteriet blivit tomt så behövs det ofta en bättre laddare, t.ex. den svenska fina ctek laddaren för 600-700 kr, för att få laddat det fullt och hålla laddning. Det kan även vara bra att ladda ett par gånger/år fast batteriet inte är tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...