Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft ersätter Mitt Office med Office


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

På 2019-02-24 på 10:27, skrev Nyhetsroboten:

3259232656.jpg
Det gamla Microsoft-programmet får nu maka på sig för att ge plats åt... Office. Så heter företagets nya program som ska underlätta för Office-prenumeranter.V0tnxUj8bhE

Läs hela artikeln här

Ska bli intressant att se hur det här slutar. Kommer användare av andra Kontorsviter, ex Libre office att råka ut för att filer i fortsättningen automatiskt öppnas i MS Office istället för i den egenhändigt installerade Kontorssviten, ex Libre Office. Bara för man använder W10 ?

"Gratis" Office tycker jag kan jämföras med  "gratis" IE.

Ska i så fall bli intressant om USA är beredda dra igång United States v. Microsoft Corp för anti-competive practices. Det som styrker Microsofts ställning idag är att företaget tappat sin monopolställning på operativsystem.

Det såldes 2018 fler enheter med Android eller iOS än det såldes enheter med Windows.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft_Corp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev jannejanne:

Ska bli intressant att se hur det här slutar. Kommer användare av andra Kontorsviter, ex Libre office att råka ut för att filer i fortsättningen automatiskt öppnas i MS Office istället för i den egenhändigt installerade Kontorssviten, ex Libre Office. Bara för man använder W10 ?

Nej, det tror jag verkligen inte. Det är väl bara bra att Microsoft bjuder på detta. Det går f.ö. utmärkt att ha OpenOffice, LibreOffice och Microsoft Office samtidigt i Windows 10 Pro Version 1809 OS-version 17763.316. Det har jag. Inga konflikter mellan de tre.:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev jannejanne:

Kommer användare av andra Kontorsviter, ex Libre office att råka ut för att filer i fortsättningen automatiskt öppnas i MS Office istället för i den egenhändigt installerade Kontorssviten, ex Libre Office. Bara för man använder W10 ?

 

Antar att du menar när man dubbelklickar på en fil. Då är det inställningarna i "Välj standardappar efter filtyp" som avgör vilket program filen öppnas i.

 

Installationer av program kan rimligtvis ändra så att det är de installerade programmen som associeras till aktuella filändelser. Skulle en installation av Office ändra associationer (vilket jag inte tror görs) så är det inte värre än om installationer av t ex Word och Excel gör det. I så fall är det bara att ändra tillbaka till det man vill ha.

 

Se punkt 3 om "Välj standardappar efter filtyp"
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028161/windows-10-change-default-programs


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-24 på 11:56, skrev mbgtmari:

Gratisversionen (på engelska eller spanska) finns här

https://www.microsoft.com/en-us/p/office/9wzdncrd29v9?activetab=pivot%3Aoverviewtab

eftersom någon tradedoubleridiot förföljer Microsoft

https://tinyurl.com/y5b6frlc

En kopia av ursprungligt svar här eftersom originalet har flyttats till ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, Cecilia, jag hade tagit bort understrykningen av den översta länken (genom att hålla ner Ctrl-knappen och högerklicka efter att jag skrivit sista bokstaven i den) för är den klickbar kommer det fula prefixet fram. tinyurl-länken är dock lika ren som tidigare så där behöver du inte ändra i citatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Men, Cecilia, jag hade tagit bort understrykningen av den översta länken (genom att hålla ner Ctrl-knappen och högerklicka efter att jag skrivit sista bokstaven i den) för är den klickbar kommer det fula prefixet fram. tinyurl-länken är dock lika ren som tidigare så där behöver du inte ändra i citatet.

Okej, jag bara citerade så det blev som det blev, men jag redigerar mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog bort understrykningen av den första länken men det var ju synd att du inte lät tinyurl-länken vara klickbar. Min avsikt med att ge en klickbar länk var ju att ge ett rent alternativ till dem som vill komma rätt, för om de klickar på nedladdningslänken i The Verge-artikeln, som Anders Lundberg länkade till i Microsoft ersätter Mitt Office med Office-artikeln, så är det möjligt att de inte kommer någonstans. Jag ser nämligen prefixet click.linksynergy osv framför den länken.

 

Citat av det jag skrev, som nu står i den andra tråden:

Att denna länkförstörare dyker upp just i denna tråd torde bero på att den även finns i länken i The Verge-artikeln, som Anders Lundberg länkar till i artikeln Microsoft ersätter Mitt Office med Office, dvs Microsoft launches new Office app for Windows 10. Om jag hovrar över download the new Office app from the Microsoft Store där, så ser jag prefixet click.linksynergy osv framför den riktiga länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...