Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning från F Secure


Novisan

Rekommendera Poster

Jag har fått  ett meddelande efter scanning från F-secure ang  scadliga objekt gällande TR/Agent.cada.6579.

Det finns  i en mapp med ett program som jag hämtat hem för flera år sedan - Alien Skin Splat.  Jag har använt programmet lite då och då genom åren.

Just nu är det inte installerat men zipfilen ligger i en mapp.

Jag har tidigare inte haft problem med datorn eller  fått varningar.

Bör jag ta bort mappen ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer ut kring 100 000 nya skadliga filer varje dag så det är en omöjlighet att beskriva alla.

 

Om F-secure har skannat mappen tidigare och först nu klagar på en väldigt gammal fil kan det mycket väl vara ett falsklarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det kommer ut kring 100 000 nya skadliga filer varje dag så det är en omöjlighet att beskriva alla.

 

Om F-secure har skannat mappen tidigare och först nu klagar på en väldigt gammal fil kan det mycket väl vara ett falsklarm.

 

Det var så jag tänkte.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Du kan ju ladda upp filen till Virustotal först och se vilket resultatet blir. 

 

Har testat nu. Den ena file - zip-fil - fick svar 11/55 detected this file. Konstigt att på F-secure står det clean.

 

https://www.virustotal.com/#/file/87e2a1d6073fb2571e6b7807d2676adc824e3bc01517c809d6fa4ea4cd51b507/detection

 

På den andra:

https://www.virustotal.com/#/file/380e7f960370aecec0cbca86ef261fb0c5b72a90ff425e4027ba304fc76a6db7/detection

 

Jag ska nog ta bort filerna för att vara säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Novisan:

Konstigt att på F-secure står det clean.

Kolla att din F-secure verkligen är uppdaterad och skanna sen just den filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kolla att din F-secure verkligen är uppdaterad och skanna sen just den filen.

 

F-secure uppdaterar flera gånger per dag så den är aktuell. Tyvärr hittar jag inte hur/om man manuellt kan välja en specifik mapp. Jag har tittat igenom alla inställningar och googlat. 
Jag tar bort filerna - det är enklast så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad som gäller i din dator men ofta kan man högerklicka på en fil eller en mapp och då få ett val om att genomsöka med det antivirusprogram man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nu vet jag inte vad som gäller i din dator men ofta kan man högerklicka på en fil eller en mapp och då få ett val om att genomsöka med det antivirusprogram man har.

 

Jaaa så enkelt var det. Jag får samma svar som den totala scanningen gav att 2 skadliga objekt hittades.
Jag tar nu bort de filerna och gör ny scanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...