Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har du någon erfarenhet av hur HALLON är?


Lasse "newbie" Johansson

Rekommendera Poster

Lasse "newbie" Johansson

Den mobila bredbandsleverantören HALLON ägs väl eller i vart fall körs via bredbandsleverantörens 3 nät om jag inte minns fel. Har du någon erfarenhet av dom?

 

Läser man TRUSTPILOTS 623 omdömen där 30% ger HALLON omdömet UTMÄRKT och 35% ger omdömet MYCKET DÅLIGT så borde jag kanske hålla mig borta från HALLON. Men jag är i akut behov av ett Bredband via mobilnätet eller Mobilt bredband.

 

Några tips? Billigt och bra! Helst fri trafik men det är väl knappast möjligt under tusenlappen i kvartalet?

 

Den mest avgörande nackdelen med HALLON är väl att de saknar telefon. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har periodvis haft Hallons mobilt bredband till surfplattan och det har fungerat som det ska. Det som spelar roll är om man med Tres nät har bra täckning där man är.

Samma sak med Vimlas mobilt bredband fast då är det ju Telenors täckning som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

?

48 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har periodvis haft Hallons mobilt bredband till surfplattan och det har fungerat som det ska. Det som spelar roll är om man med Tres nät har bra täckning där man är.

Samma sak med Vimlas mobilt bredband fast då är det ju Telenors täckning som gäller.

 

Detta med täckningen är ju en ganska knepig fråga. Du säger att du använt Hallon på en surfplatta och du bor i Stockholm. Kollar man på Hallons täckningskarta så täcker den ju Sthlm både med 3G och 4G till 100%. Men bevisligen finns det de som mitt inne i storstaden haft vad de kallar för "dålig teckning". Men då misstänker ju jag som inte är insatt i ämnet att det helt enkelt berott på att det är alltför många som varit uppkopplad mot en och samma mast.

Man kan ju dra liknelsen till tennismetropolen Båstad där jag har en kompis som bor. Under 51 veckor per år funkar det mobila bredbandet riktigt bra med 15K året-runt boende. Men under Swedish Open veckan ligger i princip allt mobilt bredband nere då det blir överbelastat. Liksom under sommarveckorna rent allmänt. 

 

Fördelen med Hallon är väl att det inte har någon bindningstid. Så jag får väl helt enkelt prova mig fram med några olika leverantörer. Får väl börja med Hallon eftersom de är billigast. Ta en månad och kolla om det funkar. Funkar det inte... ta en ny leverantör och se om de funkar bättre.

 

Får väl börja med att leta upp en hyfsad kombinerad router/modem. Har funderat på denna TP-Link Archer MR200.

 

Har fått meddelande (brev) från Telia där de meddelar att de med 1 månads uppsägningstid säger upp BÅDE min fasta telefon (som vi haft i över 40 år) och min fasta ADSL-uppkoppling som vi haft sedan ca år 2000 på grund av att Telia inte vill betala Skanova för underhåll av min luftledning/kopparledning ut till mig utan hellre river ner den och säger upp avtalet med oss.

 

Kan man bli mer besviken?  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Har fått meddelande (brev) från Telia där de meddelar att de med 1 månads uppsägningstid säger upp BÅDE min fasta telefon (som vi haft i över 40 år) och min fasta ADSL-uppkoppling som vi haft sedan ca år 2000 på grund av att Telia inte vill betala Skanova för underhåll av min luftledning/kopparledning ut till mig utan hellre river ner den och säger upp avtalet med oss.

 

Kan man bli mer besviken?  ?

 

"Erbjuder" inte Telia någon form av kompensation för detta?

Visst, jag har full förståelse för att man inte vill ha med Telia att göra efter ett sådant "svek" men man kanske kan svälja förtreten OM de, trots allt, kan komma med ett bra erbjudande som alternativ till vad deras konkurrenter erbjuder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Du säger att du använt Hallon på en surfplatta och du bor i Stockholm. Kollar man på Hallons täckningskarta så täcker den ju Sthlm både med 3G och 4G till 100%. Men bevisligen finns det de som mitt inne i storstaden haft vad de kallar för "dålig teckning". Men då misstänker ju jag som inte är insatt i ämnet att det helt enkelt berott på att det är alltför många som varit uppkopplad mot en och samma mast.

Fast det är när jag varit bortrest, ofta i Östersundstrakten, som jag har haft mobilt bredband. Annars använder jag i stort sett bara surfplattan hemma och behöver inte mobilt bredband i den.

 

Inne i städer kan man också drabbas av radioskugga precis som på landet, fast i stället för att det är berg i vägen blir det sådana reflexer inne bland husen att vissa ställen inte får någon täckning.

 

11 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

"Erbjuder" inte Telia någon form av kompensation för detta?

Visst, jag har full förståelse för att man inte vill ha med Telia att göra efter ett sådant "svek" men man kanske kan svälja förtreten OM de, trots allt, kan komma med ett bra erbjudande som alternativ till vad deras konkurrenter erbjuder?

De har i alla fall erbjudanden via mobilnätet, sen om de är bra eller inte vet jag inte men fri surf och fria samtal inom Sverige för 509-599 kr/mån är ju inte helt fel.

https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa Halebop (Telias nät) Du kan köpa ett kontantkort som du laddar med surf 

https://www.halebop.se/surf#order!HALEBOP_SURF

 

Jag är själv fn. fast i ett 3 abonnemang och åkte i somras runt i norra delarna av Sverige och även söderut. Har svurit ve och förbannelse över 3 dåliga täckning. Hade tidigare Halebop och det var betydligt bättre även om det inte fungerar heller på alla platser och att ibland fungerar 3 bättre än något annat osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara dåliga erfarenheter av Hallon, där jag bor fungerar inte Tre´s nät, har flera ggr diskuterat med försäljare som vill kränga Hallon abonnemang, och fått jobba en del för att få dom förstå att det finns många vita fläckar på kartorna där Tre inte fungerar, fast Tre själva påstår motsatsen.

 

I storstäderna eller större tätorter, fungerar Tre säkert bra, eller tillfredsställande, men utanför dessa områden, nä inte speciellt bra.

 

Gällande sedan detta med att Telia sakta men säkert avvecklar sina "små" telestationer ute på landet, och "erbjuder" en godtycklig ersättning för detta, är smaklöst dåligt. Eftersom det inte finns någon teknik som kan ersätta en befintlig Adsl anslutning, utan det är bara ersättning via mobilnätet som finns, och då kommer man inte ens i närheten av vad den adslanslutning gav som man hade.

 

Råkade ut för något liknande när jag flyttade senaste gången för dryga 5 år sedan, fick då veta att det inte fanns något hål att koppla in adsl på nya adressen, så jag fick nöja mig med en mobil ersättning en längre period, dom kostade på så vi fick en mobil router, wow, fick gå från att kunna använda internet dagligen, när jag ville, strömma musik, filmer, upp/ner laddningar osv utan begränsning till att kunna använda allt detta max 1 till 2 timmar per dygn, sedan blev det för dyrt, har man adsl så finns ju inget tak för förbrukning, har man en mobil anslutning, så finns det ett tak för förbrukning, som man måste fylla på mycket och ofta, inte hållbart i längden.

 

Nåväl, efter några månader och höga påfyllningar för detta mobila nät, så kopplades adsl in igen, och allt återgick till det "normala".

 

Men det är ju trots allt detta, att det idag inte finns någon jämförbar teknik att erbjuda, när en individ med tvång blir av med sin Adslansluning ute på landsbygden, och plötsligt måste backa 15 år i utvecklingen för sin internetanvändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Har fått meddelande (brev) från Telia där de meddelar att de med 1 månads uppsägningstid säger upp BÅDE min fasta telefon (som vi haft i över 40 år) och min fasta ADSL-uppkoppling som vi haft sedan ca år 2000 på grund av att Telia inte vill betala Skanova för underhåll av min luftledning/kopparledning ut till mig utan hellre river ner den och säger upp avtalet med oss.

 

Kan man bli mer besviken?  ?

 

Bara en månads uppsägning låter lite, även om dom kanske har rättigheten att säga upp, så brukar dom för det mesta vara ute i flera månader före och informera, och föreslå en ersättning för det dom vill avveckla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

har man adsl så finns ju inget tak för förbrukning, har man en mobil anslutning, så finns det ett tak för förbrukning, som man måste fylla på mycket och ofta, inte hållbart i längden.

Numera finns det ju mobilt bredband utan tak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit ombedd att lämna omdömen på Trustpilot på en gång som jag har lagt en beställning, på samma sätt som jag i andra butiker har blivit ombedd att lämna omdömen på Prisjakt och Pricerunner direkt efter beställningen. Just då är man kanske nöjd men blir man missnöjd senare med varan är det ju större sannolikhet att man återvänder för att skriva något negativt än att man återvänder för att skriva något positivt om man fortsätter vara nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
20 timmar sedan, skrev Laso:

 

Bara en månads uppsägning låter lite, även om dom kanske har rättigheten att säga upp, så brukar dom för det mesta vara ute i flera månader före och informera, och föreslå en ersättning för det dom vill avveckla.

 

Det har varit en betydligt längre historia än att Telia helt plötsligt sagt upp avtalet med mig. Vad som hänt är följande.

 

2 november 2018 bryts min fasta telefon- och ADSL. Jag ringer samma dag och meddelar felet till Telia som meddelar att tekniker ska skickas ut 6 november.
6 november får jag ett SMS att felsökning påbörjats.
8 november får jag ett SMS där det meddelas att det är ett större fel som ska ordnas först 15 januari 2019.  
20 november kommer två tekniker från Skanova som konstaterar en en ek ramlat över luftledningen ut till mig och de meddelar att eken förutom att den skadat luftledningen även skadat den närmaste telefonstolpen som ska bytas och att felet ska vara fixat inom 2 veckor dvs innan 4 december.
Ca 13 december levereras ett styck telefonstolpe och läggs vid infarten till min väg (privat väg).
18 januari ringer jag Telia och får meddelandet att reparation är "framflyttad" till 15 februari.
18 februari får jag ett (mass)brev från Telia (daterat 12 februari och skickat som B-brev) och "undertecknat" av Philip Wagrowski (affärsansvarig Bredband, tv och telefoni)" där de säger upp både fast telefon och ADSL och erbjuder istället  "hemtelefoni via mobilnätet" för...


409 kronor i månaden (Bredband Bas upp till 10 Mbit/s (normalhastighet 2 - 10 Mbit/s alt...
499 kronor i månaden (Bredband Plus upp till 300 Mbit/s beroende på mobiltäckning där du bor (normalhastighet 10 - 60 Mbit/s) alt...
509 kronor i månaden - Bredband Bas med hemtelefoni alt...
599 kronor i månaden - Bredband Plus med hemtelefoni

 

Där är läget idag. Observeras skall att jag alltid har betalat mina fakturor kvartalsvis till Telia och jag var i kontakt med Kundtjänst i slutet av december vad beträffar att jag saknat både telefon och ADSL fr o m 2 november och frågade om jag verkligen ska betala fakturan sista december på 667 kronor (telefon) och 1276 kronor (ADSL) och fick svaret JA eftersom jag fortfarande hade ett avtal med dom. Detta skulle jag senare ställa återbetalningskrav på från Telia.

 

Nu väljer jag istället att överlämna det till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och ev polisanmäla Telia för bedrägeri (eller något annat?).

 

Så i dagsläget efter vad som hänt så är det sista jag vill ha är en fortsatt kontakt med Telia FÖRUTSATT att de inte ändrar sitt beslut och fixar kopparkabeln ut till mig. Tilläggas skall att hade jag vetat vad resultatet av denna förbannade ek som fallit över min luftledningen ut till mig (eken står på kommunal mark) så hade jag själv tagit fram motorsågen och fällt eken och fixat en hög stege och klättrat upp och lagat kopparkabeln. Men eftersom inte luftledningen är "min egendom eller ansvar" och dessutom kanske kunde vara strömförande, så hade jag inte vågat ge mig på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-24 på 11:51, skrev Lasse "newbie" Johansson:

 

Det har varit en betydligt längre historia än att Telia helt plötsligt sagt upp avtalet med mig. Vad som hänt är följande.

 

2 november 2018 bryts min fasta telefon- och ADSL. Jag ringer samma dag och meddelar felet till Telia som meddelar att tekniker ska skickas ut 6 november.
6 november får jag ett SMS att felsökning påbörjats.
8 november får jag ett SMS där det meddelas att det är ett större fel som ska ordnas först 15 januari 2019.  
20 november kommer två tekniker från Skanova som konstaterar en en ek ramlat över luftledningen ut till mig och de meddelar att eken förutom att den skadat luftledningen även skadat den närmaste telefonstolpen som ska bytas och att felet ska vara fixat inom 2 veckor dvs innan 4 december.
Ca 13 december levereras ett styck telefonstolpe och läggs vid infarten till min väg (privat väg).
18 januari ringer jag Telia och får meddelandet att reparation är "framflyttad" till 15 februari.
18 februari får jag ett (mass)brev från Telia (daterat 12 februari och skickat som B-brev) och "undertecknat" av Philip Wagrowski (affärsansvarig Bredband, tv och telefoni)" där de säger upp både fast telefon och ADSL och erbjuder istället  "hemtelefoni via mobilnätet" för...


409 kronor i månaden (Bredband Bas upp till 10 Mbit/s (normalhastighet 2 - 10 Mbit/s alt...
499 kronor i månaden (Bredband Plus upp till 300 Mbit/s beroende på mobiltäckning där du bor (normalhastighet 10 - 60 Mbit/s) alt...
509 kronor i månaden - Bredband Bas med hemtelefoni alt...
599 kronor i månaden - Bredband Plus med hemtelefoni

 

Där är läget idag. Observeras skall att jag alltid har betalat mina fakturor kvartalsvis till Telia och jag var i kontakt med Kundtjänst i slutet av december vad beträffar att jag saknat både telefon och ADSL fr o m 2 november och frågade om jag verkligen ska betala fakturan sista december på 667 kronor (telefon) och 1276 kronor (ADSL) och fick svaret JA eftersom jag fortfarande hade ett avtal med dom. Detta skulle jag senare ställa återbetalningskrav på från Telia.

 

Nu väljer jag istället att överlämna det till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och ev polisanmäla Telia för bedrägeri (eller något annat?).

 

Så i dagsläget efter vad som hänt så är det sista jag vill ha är en fortsatt kontakt med Telia FÖRUTSATT att de inte ändrar sitt beslut och fixar kopparkabeln ut till mig. Tilläggas skall att hade jag vetat vad resultatet av denna förbannade ek som fallit över min luftledningen ut till mig (eken står på kommunal mark) så hade jag själv tagit fram motorsågen och fällt eken och fixat en hög stege och klättrat upp och lagat kopparkabeln. Men eftersom inte luftledningen är "min egendom eller ansvar" och dessutom kanske kunde vara strömförande, så hade jag inte vågat ge mig på detta.

 

Tur du inte gjorde det. En släkting beslöt såga ner det döda päronträdet på gården för att minska risken att grenar faller ner och skadar passerande. Vad han inte visste var att trädet var skyddat !

Att fastigheten är kulturminne och ej får ändras visste han. Sitter tom skylt på huset.

Men att trädet var skyddat visste han inte. När han tog dit en arborist(?) för jobbet.

Någon anmälde och det blev en liten utgift på tror jag det var 17000kr för att han inte begärt tillstånd såga ner trädet. Att trädet skulle bort var OK men han skulle begärt tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tyvärr, detta är en djungel (bildligt talat) och det finns inga vettiga lösningar.

Men när det kommer till att kunna nyttja  tex. mobilnätet utanför storstäderna, så finns inget bra alternativ till Telia eller tex. Tele2 som använder samma master och därmed samma täckningsområde.

 

I övrigt är det klent ställt med ISP ute på landsbygden, trots att huvuddelen av Sveriges befolkning bor utanför dom 5- största städerna.

Här i Jämtland bygger man och gräver ned fiberkablar som aldrig förr och det är ju bra, men samtidigt stänger Telia ned telestationer så vissa  kan inte ens ringa - ej ens med mobil?

 

Enligt PTS:

Citat

 

PTS ställer täckningskrav i de fyra lägre frekvensbanden där det är lämpligt att erbjuda stor yttäckning (450 MHz, 700 MHz, 800 MHz och 900 MHz). Det förekommer ibland ett missförstånd om att utbyggnadskravet för 3G (2,1 GHz) var ett yttäckningskrav. Kravet som baserades på tillståndshavarnas löften gällde att täcka 8,86 miljoner människor i slutet av 2003. Det aktuella frekvensbandet är inte lämpligt för att bygga stor yttäckning.

Läs mer om täckningskraven.https://pts.se/sv/privat/radio/tackning/tackningskrav/

 

 

PTS alltså Post och Telestyrelsen som beslutande myndighet i bl.a frågor ang. detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Tänkte uppdatera den här tråden då jag nu köpt ett TP-Link Archer MR200 kombinerat router/modem samt beställt ett 250GB Hallon abonnemang. Beställde abonnemanget i onsdags och SIM-kortet kom i går fredag. Efter att jag skapat ett PW i routern samt knackat in SIM-kortets PIN-kod så rullade allt på perfekt. Hastigheten tycks även vara bra. Trots att jag bor på "landet" så ser jag de två höga... väldigt höga masterna från terrassen. De ligger ca 1 km från min fastighet fågelvägen. Bif en bild från Bredbandskollen.

 

bredband_hallon_9mars2019.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

Kul att höra och roligt att du återkom och berättade. :thumbsup:

 

Jag känner en familj som bor c:a 500m från en väldig hög radiomast och där dom är tvungna att använda sig av uteslutande fiber idag (tjugo år senare) pga. sk. radioskugga.

Dom kan inte ens ta in en radiokanal och värre var det förut när dom skulle försöka titta på teve - flimmer och stök.

Telia har även mobil sändare på masten och signalstyrkan på 4G kan dom bara glömma och som mest kan det bli 3G med låg signalstyrka, om dom atmosfäriska förhållandena är dom rätta.

 

Så att bo alltför nära en mast är inget plus alla gånger....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Det där med täckningen är ju onekligen ett problem för väldigt många som bor på landet. Bor själv strax norr om Borgholm på Öland och här hade jag turen att ha bra täckning. Men man hör nästan dagligen på vår lokalradio (Sveriges Radio) P4 Kalmar där folk inne i Småland klagar på att Telia stänger ner det fasta telenätet (kopparnätet) utan att erbjuda fiber och där står folk ute på landet och helt plötsligt varken har ett fungerande mobiltelefonnät eller internet. Många får gå kanske 1km och ställa sig på en bergsknalle för att kunna ringa men de kan ju inte knalla iväg till bergstoppen varje gång de ska betala en räkning i ur och skur och när snöstormen viner fram.

 

Dessutom är ju fibernätet väldigt känsligt för strömavbrott. Öland är väl vid sidan av Gotland ett av de landskap som drabbas mest av strömavbrott. Tänk dig själv mitt i högsommaren och åskvädren drar in över ön och blixtnedslagen haglar över ön, bondgårdarna står i ljusan låga och det inte går att komma fram via mobiltelefonnätet för att ringa 112, eftersom fibernätet är utslaget p gr av strömavbrott. Då är det bara en parentes att både banker, bankomater, bensinpumpar, restauranger och butiker får stänga igen och en halv miljon turister undrar vad som händer.

 

Då hade det varit bättre att Telia behållit kopparnätet som funnits sedan 1870-talet och kört det parallellt med fibernätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...