Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Minneskortskopiering

Stevert Aspeborn
 Share

Recommended Posts

Stevert Aspeborn

Jag har en fråga/ett problem med kopiering av minneskort. Min GPS (del av bilens standardutrustning) kör mot ett minneskort, som är en del av bilens utrustning vid leverans. Av säkerhetsskäl skulle jag vilja kopiera kortet, vilket går, men när jag placerar kopian i GPS-en går det inte att läsa. Observera att originalminneskortet inte kräver inloggning, password eller liknande. Vad kan vara problemet?

Ingen erfarenhet av kort i GPS men väl kort i DVD-spelare och i spelkonsol.

Är kortet lika stort? Ett för stort kort kanske blir mer än vad enheten kan tolka.

Är det ett "vanligt" SD-kort och inte ett SDHC? Kan ha betydelse. (Om nu inte originalet också är av SDHC)

Hur har du kopierat? Vanlig filkopiering tar kanske inte med alla dolda filer och sektorer mm varför man kan behöva klona kortet i stället.

Tillägg: Om du råkar pröva kortet i en annan bil kommer det inte att fungera, det som finns på kortet måste matcha VIN.

https://www.autocheck.com/vehiclehistory/autocheck/en/vinbasics

Stevert Aspeborn

Hej och tack för snabb respons.

För att svar på din första fråga är korten (original och min misslyckade kopia) lika stora, både fysiskt och kapacitetsmässigt.

För det andra: det kort jag kopierat TILL är ett SDHC. Vad originalet är vet jag inte, finns ingen information tillgänglig på kortet eller i instruktionsboken.

För det tredje: kopieringen har jag gjort på det vanliga sättet. Men jag har därutöver gjort på följande sätt. Bilmärket erbjuder uppdatering var sjätte månad, dvs. infon finns på nätet, tillgänglig utan PW eller USERID. Jag har laddat ner direkt från servern till mitt SDHC-kort, men inte heller den vägen resulterar i ett användbart kort.

Ett nästa steg kan vara att jag kontaktar bilmärket och frågar vad för slags kort det handlar om.

MVH/Stevert

Jag har inga egna erfarenheter av att SDHC skulle vara till nackdel. Till spelkonsolen Wii är det ett allmänt råd att använda SD och inte SDHC men jag bara haft SD så jag vet inte hur/om SDHC skulle ha fungerat sämre eller om det i praktiken inte har någon betydelse, kanske någon med ett Kingston SDHC misslyckats och då bytt till ett Sandisk SD och då fått det att fungera..

Jag antar att en "normal" nerladdning/uppdatering ska ske mot originalkortet? Då kan det ju vara så att det på originalkortet finns information som kanske knyter till bilen eller på annat sätt verifierar att det är "rätt" kort.

Om du laddar ner uppdateringar men lägger det på "fel" kort fungerar det inte.

En kloning och då i Linuxmiljö är något jag skulle testat.

20190222193937.png

Stevert Aspeborn

Hej och tack för tipset. 

Jag har ännu inte haft tillfälle att testa kloning, men kommer sannolikt att ha möjlighet att göra det under helgen. När väl resultatet föreligger kommer jag att höra av mig på detta forumet.

Jag kan nämna att uppdatering av originalkortet mot biltillverkarens server gick problemfritt. Något förbryllande är att man vid uppdatering inte kräver någon form av inloggning, lösenord eller någon annan form av information. Kanske är det så att kontrollen av om man är berättigad till uppdatering lagts in i originalkortet?

MVH

Stevert

2 minuter sedan, skrev Stevert Aspeborn:

Kanske är det så att kontrollen av om man är berättigad till uppdatering lagts in i originalkortet?

Ja, något som synkas mot VIN.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde till min Volvo.

(Hade en Opelj@\/€1 innan och där fick man betala för en uppdatering.)

Har för mig att det bara var att hämta uppdateringen och lägga in på ett vanligt, tomt (men tilllräckligt stort givetvis) USB-minne.

I Linuxmiljö är programmet GDiskdump ett ännu enklare verktyg än programmet Diskar.

I Windowsmiljö rekommenderas ofta MiniTool Partition Wizard men jag har inte testat det själv i dessa sammanhang.

(men jag får väl ta & göra de då..)

Stevert Aspeborn

Hej,

jag "försökte" klona, och allt såg bra ut bortsett från att kortet inte fungerade i bilen!!!!!

Intressant notering var följande: origianlkortet är på 16 GB, så jag startade med ett av samma storlek. Men då meddelades jag att kortet var för litet!!! Därefter övergick jag till 32 GB, kortet accepterades, men som sagt, även om allt såg bra ut, så blev resultatet noll.

Beträffande program, så kunde Partition Wizard inte se vare sig originalkort ett målkort. Använt program blev Macrion. Här inträffade följande: genom att klicka på "Clone" kom jag vidare med då hette det inte längre "Clone" utan "Copy". Enbart ett språkligt fel eller kan det vara så att originalkortet inte tillåter kloning?

/Stevert

Mina (begränsade) erfarenheter säger att Windows har "svårare" att läsa enheter än vad Linux har. Skiljer sig även mellan olika Linux-distar, åtminstone om det handlar om RAID-diskar.

En del av dessa Windowsprogram (ex. Acronis) använder "en del" av Linux.

Kan dock inte påstå att operationen hade fungerat bättre i Linuxmiljö men jag skulle definitivt ha testat det.

Share

• Create New...