Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon fördel med att aktivera Win 10?


Lasse "newbie" Johansson

Rekommendera Poster

Lasse "newbie" Johansson

Jag köpte för något drygt år sedan en laptop på auktionsföretaget https://psauction.se.

För att inga negativa vibbar ska hamna på detta företag så kan jag berätta att PS AUKTION är ett företag som säljer mycket konkursbon. Dvs det är konkursförvaltaren som vänder sig till PS AUKTION som sedan auktionerar ut objekten. Ungefär som Tradera fast det mest är konkursvaror som säljs.

 

Nåväl, jag köpte en HP ProBook 6475b och fick Win 10 Pro (v1703 Creators Update) med på en DVD. Datorn har funkat perfekt och det sitter en WD Black Serie hdd i den så jag är nöjd med köpet. Uppdateringarna av Win har likaså fungerat perfekt. Men min fråga är... på nedre höra delen av skärmen står det... 

 

Aktivera Windows - Gå till Inställningar om du vill aktivera Windows

 

Så min fråga är - för- och nackdel med att aktivera resp INTE aktivera?

 

aktivera_windows_10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan Windows 10 är aktiverat är en del funktioner inaktiverade.

 

Sen är det nog ett avtalsbrott eftersom du har under installationen ska ha godkänt ett avtal med Microsoft och i det står det vissa förutsättningar för att få lov att använda Windows och en av dem är nog att aktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel fråga kan ju också vara, varför ska man inte aktivera om man har en seriös giltig licens? Att du har fått denna text nere till höger, brukar tyda på att det inte är en giltig licens, eller att det är en testversion av Windows 10 som du har. Ett enkelt sätt är ju att trycka på aktivera, är licensen okej, så blir den ju godkänd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
På 2019-02-20 på 11:57, skrev Cecilia:

Innan Windows 10 är aktiverat är en del funktioner inaktiverade.

 

Sen är det nog ett avtalsbrott eftersom du har under installationen ska ha godkänt ett avtal med Microsoft och i det står det vissa förutsättningar för att få lov att använda Windows och en av dem är nog att aktivera.

 

19 timmar sedan, skrev Laso:

En enkel fråga kan ju också vara, varför ska man inte aktivera om man har en seriös giltig licens? Att du har fått denna text nere till höger, brukar tyda på att det inte är en giltig licens, eller att det är en testversion av Windows 10 som du har. Ett enkelt sätt är ju att trycka på aktivera, är licensen okej, så blir den ju godkänd.

 

Jag läste på HOTINFO.SITE - Du behöver inte Aktivera Windows-10. Och enl sidan så det enda som bl a inträffar är...

 

1. Vattenstämpel på det nedre högra hörnet säger att Aktivera Windows
2. Du kan inte använda vad som helst under Anpassning , t ex byta tapeter i accentfärger, låsa skärmen, teman, etc.

 

Alla alternativ finns, de är bara grått och oåtkomliga. Annat än det att du har en fullt fungerande Windows-10 OS. Det finns inga tjata frågar heller, och ja, du får alla uppdateringar system (åtminstone för året).

 

Du kan anmäla dig i Windows-programmet Insider. Men detta tar bara bort vattenstämpel, men det kommer inte att tillåta dig att anpassa datorn.

 

Och ovanstående kan jag leva med. Mest p gr av att jag inte vill bli övervakad alltför mycket så känns det möjligen bättre att INTE aktivera Win 10. Det har ju tom tagits upp av denna tidning PC FÖR ALLA - 20 knep som hjälper dig stoppa spioneriet i Windows 10 samt att tidningen i flera artiklar just uppmanat sina användare att bl a använda VPN för att ytterligare skydda sin identitet - PC FÖR ALLA - Protonvpn gör dig anonym (och låter dig byta nationalitet)
 

Nästan så man börjar tro att PC FÖR ALLA har lierat sig med Flashback och The Pirate Bay.  ?


Vad beträffar "avtalsbrott" så har vad jag vet inte ingått något avtal med Microsoft. Jag köpte datorn med tillhörande DVD av ett av Sveriges största företag som sysslar med auktioner som i sin tur auktionerade ut 100-tals med datorer från en stort svenskt dataföretag som gått i konkurs. Betalade dator via banköverföring och hade ingen som helst anledning att misstänka att något inte var helt ok med varken dator eller OS. Vilket jag är nästintill 100% säker på att det inte är heller. Vilket innebär att ditt påstående/misstanke om avtalsbrott från min sida faller då det inte juridiskt går att bevisa att jag haft ett uppsåt till den påstådda handlingen (avtalsbrott).

 

Jag köpte datorn i augusti 2017. Använde den tämligen frekvent fram till juni 2018 då det installerades en helt ny uppdatering av v1803 Creators Update. Sedan har jag inte haft datorn igång (använder bara stationära datorer) förrän nu i veckan och ytterligare en större uppdatering tankades ner och detta meddelande dör upp i nedre högerhörnet. Inget som stör utan mitt inlägg var enbart en vänlig förfrågan vad uppdateringen innehöll för skit som förorsakade detta meddelande som inte går att få bort.

 

Vanligen när man installerar ett  program så får man ju alltid den förfrågan vid installationen om man accepterar tillverkarens villkor eller iNTE. Klickar man då att man INTE godkänner tillverkarens villkor så avbryts installationen. Och någon sådan förfrågan fick jag aldrig vid installationen av v1803 Creators Update. Det är jag 100% säker på! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
18 timmar sedan, skrev Thirteen:

Med tvekan för att aktivera, att då kanske inte ha för avsikt att bruka operativsystemet, så kan kan nämnas att det finns utmärkta Linux alternativ.

Som exempelvis Linux Mint https://linuxmint.com/

 

Jag är alltid lite tveksam när sådana meddelande dyker upp - Malware från Mr. Gates?

 

Jag gillar Windows som operativsystem eftersom det finns så extremt mycket musik och filmer och även mjukvara till Windows att tanka ner på nätet om man kan vara nästintill 100% säker på att det  nedtankade kommer att fungera utan problem. De där som kraxar om att det finns virus i det man tankar ner vet nog inte riktigt vad de snackar om. Då är det betydligt bättre att aldrig någonsin gå in och kolla sin email.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

det finns så extremt mycket musik och filmer

som inte skulle gå att spela upp i Linux? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Kan meddelandet möjligtvis ha något med detta att göra? Jason Evangelho skrev: "If you have a valid Windows 10 Pro license, you may be waking up to a puzzling notification asking you to activate your copy of Windows 10. That's because there's a strong chance it may have been accidentally downgraded to Windows 10 Home." Se https://tinyurl.com/y584gn9w

 

Evangelho skrev att man kan skriva  "SLUI 04" i sökrutan för att aktivera sitt Windows. I en svensk dator gör man så här

https://preview.tinyurl.com/y4uqk359

Klicka på Proceed to this site.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Mest p gr av att jag inte vill bli övervakad alltför mycket så känns det möjligen bättre att INTE aktivera Win 10.

Men all sån kod är ju lika mycket igång i din oaktiverade Windows som om den skulle vara aktiverad.

 

2 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Vad beträffar "avtalsbrott" så har vad jag vet inte ingått något avtal med Microsoft. Jag köpte datorn med tillhörande DVD av ett av Sveriges största företag som sysslar med auktioner som i sin tur auktionerade ut 100-tals med datorer från en stort svenskt dataföretag som gått i konkurs.

Var Windows 10 redan installerad och du gjorde ingen nyinstallation av Windows 10 för att vara säker på att det inte var några obehöriga program eller liknande i datorn?

 

3 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Använde den tämligen frekvent fram till juni 2018 då det installerades en helt ny uppdatering av v1803 Creators Update. Sedan har jag inte haft datorn igång (använder bara stationära datorer) förrän nu i veckan och ytterligare en större uppdatering tankades ner och detta meddelande dör upp i nedre högerhörnet. Inget som stör utan mitt inlägg var enbart en vänlig förfrågan vad uppdateringen innehöll för skit som förorsakade detta meddelande som inte går att få bort.

Så Windows var aktiverad innan installationen av v1809?

Då blev väl aktiveringen bara borttappad just då pga något som gick fel under installationen av uppdateringen.

 

3 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Och någon sådan förfrågan fick jag aldrig vid installationen av v1803 Creators Update. Det är jag 100% säker på! 

Godkännandet kommer när man installerar (eller färdigställer en installation av) Windows 10 första gången på datorn, inte vid en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
På 2019-02-21 på 15:49, skrev Mikael63:

som inte skulle gå att spela upp i Linux? ;)

 

Naturligtvis går det att tanka ner musik, film och mjukvara även i Linux men jag tillhör den klicken av användare som inte är någon utbildad "datatekniker" och vill att allt ska funka i alla väder utan att jag behöver lägga ner någon energi på själva datasystemet.

 

Vill minnas att Linux funnits ungefär lika länge som Windows så det är ju märkligt att det inte ens fått 2% användare eftersom det funnits så länge!??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
På 2019-02-21 på 15:52, skrev mbgtmari:

Hm. Kan meddelandet möjligtvis ha något med detta att göra? Jason Evangelho skrev: "If you have a valid Windows 10 Pro license, you may be waking up to a puzzling notification asking you to activate your copy of Windows 10. That's because there's a strong chance it may have been accidentally downgraded to Windows 10 Home." Se https://tinyurl.com/y584gn9w

 

Evangelho skrev att man kan skriva  "SLUI 04" i sökrutan för att aktivera sitt Windows. I en svensk dator gör man så här

https://preview.tinyurl.com/y4uqk359

Klicka på Proceed to this site.

 

Någon nedgradering av min v1803 av Win 10 Pro får jag väl hoppas att det inte blivit. Men tack för tipset!

 

Har maskat Enhets-ID och Produkt-ID av säkerhetsskäl.

 

wion10pro23feb2019.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
På 2019-02-21 på 18:06, skrev Cecilia:

Men all sån kod är ju lika mycket igång i din oaktiverade Windows som om den skulle vara aktiverad.

 

Var Windows 10 redan installerad och du gjorde ingen nyinstallation av Windows 10 för att vara säker på att det inte var några obehöriga program eller liknande i datorn?

 

Så Windows var aktiverad innan installationen av v1809?

Då blev väl aktiveringen bara borttappad just då pga något som gick fel under installationen av uppdateringen.

 

Godkännandet kommer när man installerar (eller färdigställer en installation av) Windows 10 första gången på datorn, inte vid en uppdatering.

 

Punk för punkt...

 

Det har nu naturligtvis helt rätt i men med ålderns tand har jag blivit mer och mer medveten om att människan har blivit mer och mer övervakad och detta är väl mitt sätt att dra ett strå till stacken för min egna personliga integritet.

 

När hela det här konkursboet lades ut på nätet så var det ett drygt 100-tal datorer som bjöds ut. Både ouppackade nya datorer liksom "begagnade" demo exemplar samt begagnade exemplar som kommit i retur från kund som av någon anledning hade hävt köpet inom den första månaden. Mitt ex var ett "begagnad" demoexemplar. Datorn låg inte i originalkartong och operativsystemet var inte installerat utan det låg på DVD och hdd var nyformaterad. 

 

När jag installerade OS i augusti 2017 så var det v1703 som låg på DVDn. Då har jag ett mycket svagt minne att jag aktiverade Windows, eller snarare jag är nästintill 100% säker på att jag aktiverade det. Sedan använde jag datorn (laptopen) ganska frekvent fram till april 2018 när en ny version installerades dvs V1803 och det tog banne mig en hel dag i anspråk. Då fick jag 1001 frågor om jag accepterade "både det ena och det andra" och i ren desperation så klickade jag NEJ till allt! Och packade in datorn uppe på vinden för långförvaring. Och tog fram den häromdagen igen och då började återigen massa uppdateringar att installeras igen. 

Den fungerar helt perfekt idag så jag har inga åsikter om att något är fel på den förutom det här meddelandet längst ner i högerhörnet på skärmen.

 

Vad jag är rädd för är att datorn bara låses helt plötsligt. Det kunde väl hända på gamla Win 95, Win 98 och Win 2000 Pro har jag hört?

 

Vill du se uppdateringshistorik så kan jag dra en skärmdump på denna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

När jag installerade OS i augusti 2017 så var det v1703 som låg på DVDn. Då har jag ett mycket svagt minne att jag aktiverade Windows, eller snarare jag är nästintill 100% säker på att jag aktiverade det.

Då under installationen godkände du ett licensavtal för annars hade inte Windows blivit installerad.

 

Jag ser att du fortfarande har version 1803 så du har inte fått in 1809 i alla fall.

 

31 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

när en ny version installerades dvs V1803 och det tog banne mig en hel dag i anspråk. Då fick jag 1001 frågor om jag accepterade "både det ena och det andra"

En massa frågor är Inget jag känner igen. Men det kan ta tid att uppdatera till en ny version, mer tid ju långsammare processor och hårddisk är liksom ju fler program som är installerade.

 

33 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Vad jag är rädd för är att datorn bara låses helt plötsligt. Det kunde väl hända på gamla Win 95, Win 98 och Win 2000 Pro har jag hört?

Sånt har förekommit i tidigare men händer inte för närvarande i Windows 10.

 

35 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Det har nu naturligtvis helt rätt i men med ålderns tand har jag blivit mer och mer medveten om att människan har blivit mer och mer övervakad och detta är väl mitt sätt att dra ett strå till stacken för min egna personliga integritet.

Jag full förståelse för det men att aktivera eller inte har ingen betydelse i det sammanhanget. Däremot är det ju möjligt att du har inaktiverat så mycket annat i jakt på privatliv att kontrollen av att datorn är aktiverad inte längre fungerar.

 

1 timme sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Naturligtvis går det att tanka ner musik, film och mjukvara även i Linux men jag tillhör den klicken av användare som inte är någon utbildad "datatekniker" och vill att allt ska funka i alla väder utan att jag behöver lägga ner någon energi på själva datasystemet.

 

Vill minnas att Linux funnits ungefär lika länge som Windows så det är ju märkligt att det inte ens fått 2% användare eftersom det funnits så länge!??

Unix, som Linux är baserat på, är ca 15 år äldre än Windows, men Linux är väl ca 5 år yngre. Under de första 10 åren av Windows liv var det mer svåranvänt och mycket mer begränsat än Unix, men också mycket billigare så det var ju det som gjorde att marknadsandelarna steg. I början var Linux svåranvänt jämfört med Windows, men nu för tiden är det liten skillnad.

 

Du blir definitivt mindre övervakad med Linux än med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
På 2019-02-23 på 11:51, skrev Cecilia:

Då under installationen godkände du ett licensavtal för annars hade inte Windows blivit installerad.

 

Jag ser att du fortfarande har version 1803 så du har inte fått in 1809 i alla fall.

 

En massa frågor är Inget jag känner igen. Men det kan ta tid att uppdatera till en ny version, mer tid ju långsammare processor och hårddisk är liksom ju fler program som är installerade.

 

Sånt har förekommit i tidigare men händer inte för närvarande i Windows 10.

 

 

Jag gick in och klickade på aktivera men det gick inte så då valde jag "felsök" och sedan "aktivera" och då funkade det. Så nu är jag nästan lika glad som min avatar visar!

 

Men någon v1809 har jag inte sett skymten av. Men den kanske dyker upp framöver. Man får glad och lycklig för det lilla. ?

ELLER - kanske det beror på grafikkortet som du skrev i ett annat inlägg till någon annan medlem!??

win10aktiverad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att datorn är aktiverad nu :)

 

Det kan vara grafikkortet och om du vill kolla vad du har för grafikkort, för att jämföra, så bör det stå i Enhetshanteraren vad det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...