Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera Spotify-låtar till mp3


Dimos

Rekommendera Poster

Hej

Det finns ett antal program som konverterar Spotify-låtar till mp3, typ Tunebite eller Apowersoft.

Har någon erfarenhet av dessa eller något annat gratis- eller betalprogram?

Jag har Spotify premium och en Windows 10 dator.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Dimos:

Har någon erfarenhet av dessa

 

För en herrejösses massa år sedan använde jag ett program som hette TotalRecorder och som tycks finnas kvar idag, om det nu är samma program. High Criteria heter företaget men jag har för mig att detta var ett program som NCH hade(?)

 

Nåväl, det spelar in allt som du kan höra i högtalarna.

Ingen "ripper" utan är en låt 3:57 lång så tar det 3:57 att spela in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att detta är att bryta mot det användaravtal du har med Spotify.

Risken för upptäckt må vara minimal iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9. Användarriktlinjer:

Citat

1. Följande aktiviteter är inte tillåtna under några som helst omständigheter:

att kopiera, vidareförmedla, reproducera, ”rippa”, spela in, överföra, framföra eller visa för allmänheten, sända, eller göra någon del av Spotify-...

 

Bevisbördan torde ligga hos Spotify, att bevisa att det är just Spotify du lyssnat på och inte på Youtube eller en skiva uppspelad med VLC osv..

Sedan beror det ju på vad man avser göra med dessa mp3, eller kanske snarare varför?

 

Om jag skulle göra en spellista i Spotify, spela upp den och då även spela in den (hela listan) som en MP3 att lägga på ett USB-minne så att min 87-årige far kan spela upp den på sin ministereo-anläggning på hemmet, ja då är ju frågan om Spotify vill driva ett sådant ärende?

 

Tillägg/ps:

Jag har visserligen tillgång till Spotify men eftersom det är ett sådant kasst gränssnitt använder jag inte Spotify annat än när jag kan be Google Home Assistenten (eller AndroidAuto) spela upp något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min avsikt var egentligen att ladda ner några barnsånger (!) för att kunna ha som bakgrund på mitt barnbarns fotofilm, som jag håller på att redigera! Men det går väl att låna några CD från biblioteket och rippa dem till mp3. Det borde väl vara tillåtet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Dimos:

Min avsikt var egentligen att ladda ner några barnsånger (!) för att kunna ha som bakgrund på mitt barnbarns fotofilm, som jag håller på att redigera! Men det går väl att låna några CD från biblioteket och rippa dem till mp3. Det borde väl vara tillåtet???

Biblioteksskivor faller väl inom ramen för privatkopiering så det borde vara ok. Däremot har du ingen rätt att visa filmen för utomstående med tanke på den upphovsskyddade musiken som filmen innehåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hankki:

Däremot har du ingen rätt att visa filmen för utomstående

Men privatkopieringen tillåter att man låter familj och nära vänner ta del av det privatkopierade, inklusive att ge dem materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men privatkopieringen tillåter att man låter familj och nära vänner ta del av det privatkopierade, inklusive att ge dem materialet.

Det är min avsikt! Ingen Facebook eller youtube! Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Men privatkopieringen tillåter att man låter familj och nära vänner ta del av det privatkopierade, inklusive att ge dem materialet.

Jo lagen är väl lite luddig var gränsen ska dras och hur många kopior man får göra. Samtidigt bör ju de som får materialet vara medvetna om att de inte får sprida det vidare eftersom en kopia inte får kopieras (åtminstone här i Finland).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Om jag får tipsa om att istället försöka leta reda på royalty-free musik / public domain istället för att jiddra runt huruvida en får använda privatkopierad musik i olika lägen;

 

PUBLIC DOMAIN CHILDREN’S MUSIC / freemusicpublicdomain.com

Som sajten här skriver gällande licensen: If you’re an individual who just wants a copy of our songs for personal use, you can download any of them without the need of a license.

Om du sedan vill använda musiken i andra sammanhang så finns ett par andra licenser där som kan vara tillämpliga.

 

För övrigt kan du alltid söka på Google;

https://www.google.com/search?q=royalty+free+children's+music&oq=royalti-free+children+music

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Ove Söderlund:

Om jag får tipsa om att istället försöka leta reda på royalty-free musik / public domain istället för att jiddra runt huruvida en får använda privatkopierad musik i olika lägen;

 

PUBLIC DOMAIN CHILDREN’S MUSIC / freemusicpublicdomain.com

Som sajten här skriver gällande licensen: If you’re an individual who just wants a copy of our songs for personal use, you can download any of them without the need of a license.

Om du sedan vill använda musiken i andra sammanhang så finns ett par andra licenser där som kan vara tillämpliga.

 

För övrigt kan du alltid söka på Google;

https://www.google.com/search?q=royalty+free+children's+music&oq=royalti-free+children+music

 

 

Tack Ove för dessa "royalty free" tips, men jag var ute efter några gamla hederliga svenska barnsånger som man känner igen!

Tack också alla er andra om synpunkterna, som jag ska beakta i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lasse, jag ska prova ett par applikationer. Att betala för licensen gör dock saken inte mera "laglig", misstänker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...