Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Solspindeln

LINUX fråga om olika program

Rekommendera Poster

Kan "nästan alla" olika program som kan köras i WINDOWS köras i Linux-miljö? Behovet av att testa "olika lösningar" med blandad framgång, finns.

På en höft, procentuellt, hur många program som nu är "windowskompatibla" finns till ex: Linux MINT....

Eller den bästa Linux varianten om man vill kunna köra/många olika program?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svåra frågor att svara på generellt.

Det finns programvaror som är framtagen för flera plattformar som ex. LibreOffice. Olika installationspaket för olika plattformar.

Många Windowsprogram kan installeras i Linux via Wine som funkar som en emulator.

Alltså som en lösning runt problemet om man som jag som kör Linux till vardags vill kunna köra MyPhoneExplorer som det inte finns någon motsvarighet till i Linux.

Windowsprogram kan ju också köras via en virtuell maskin med Windows där Linux står som värd för detta men detta är ju mer att jämställa med att man kör Windows "på riktigt". Denna lösning kan man behöva om man normalt kör Linux men behöver kunna använda BankId (med kabel).

Handlar

24 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Behovet av att testa "olika lösningar" med blandad framgång

om att utveckla programvaror i olika miljöer eller handlar det om att försöka slippa Windows?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! då har jag en betydligt bättre bild och förståelse.

Testa "olika lösningar" är mest för att slippa Windows, och bredda kunnandet,
men kunna prova olika redan färdiga program, som jag laddar ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv använder ju Linux Mint, en "dist" som utvecklats av en fd. supporttekniker(?) hos Microsoft. Användarupplevelsen ska påminna om Windows, ex. finns många val vid högerklick på filer och mappar i filhanteraren.

Mint har som många andra distar ett programförråd - Programhanteraren. Den funkar ungefär som Google Play i en Androidtelefon eller som Apple Store(?) i en iPhone att där finns "färdiga" program som (ska) fungera tillsammans med systemet.

Dock inte säkert att man där hittar den senaste versionen av LibreOffice om jag ska fortsätta med det som exempel.

Jag brukar i första hand kolla där och i andra hand googla mig fram efter alternativ till Windowsprogram.

Hittar jag inget så testar jag om (Windows)programmen går att installera via Wine och då via ett hjälpprogram som heter PlayOnLinux. (Finns andra sådana)

IrfanView är ett sådant program som jag inte hittat något alternativ till i ren Linux-miljö och som fungerar fint ändå, fast det är ett Windowsprogram.

Jag, med min användning av datorn för hemmabruk, känner bara till två "saker" som inte fungerar direkt i Linux och den ena är BankId, det andra är Excelfiler med makron, alltså att kunna köra makro. Givetvis finns det andra saker som inte fungerar men inget som jag "drabbas" av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu