Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LINUX fråga om olika program


Solspindeln
 Share

Rekommendera Poster

Kan "nästan alla" olika program som kan köras i WINDOWS köras i Linux-miljö? Behovet av att testa "olika lösningar" med blandad framgång, finns.

På en höft, procentuellt, hur många program som nu är "windowskompatibla" finns till ex: Linux MINT....

Eller den bästa Linux varianten om man vill kunna köra/många olika program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svåra frågor att svara på generellt.

Det finns programvaror som är framtagen för flera plattformar som ex. LibreOffice. Olika installationspaket för olika plattformar.

 

Många Windowsprogram kan installeras i Linux via Wine som funkar som en emulator.

Alltså som en lösning runt problemet om man som jag som kör Linux till vardags vill kunna köra MyPhoneExplorer som det inte finns någon motsvarighet till i Linux.

 

Windowsprogram kan ju också köras via en virtuell maskin med Windows där Linux står som värd för detta men detta är ju mer att jämställa med att man kör Windows "på riktigt". Denna lösning kan man behöva om man normalt kör Linux men behöver kunna använda BankId (med kabel).

 

Handlar

24 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Behovet av att testa "olika lösningar" med blandad framgång

om att utveckla programvaror i olika miljöer eller handlar det om att försöka slippa Windows?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! då har jag en betydligt bättre bild och förståelse.

Testa "olika lösningar" är mest för att slippa Windows, och bredda kunnandet,
men kunna prova olika redan färdiga program, som jag laddar ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv använder ju Linux Mint, en "dist" som utvecklats av en fd. supporttekniker(?) hos Microsoft. Användarupplevelsen ska påminna om Windows, ex. finns många val vid högerklick på filer och mappar i filhanteraren.

 

Mint har som många andra distar ett programförråd - Programhanteraren. Den funkar ungefär som Google Play i en Androidtelefon eller som Apple Store(?) i en iPhone att där finns "färdiga" program som (ska) fungera tillsammans med systemet.

Dock inte säkert att man där hittar den senaste versionen av LibreOffice om jag ska fortsätta med det som exempel.

 

Jag brukar i första hand kolla där och i andra hand googla mig fram efter alternativ till Windowsprogram.

Hittar jag inget så testar jag om (Windows)programmen går att installera via Wine och då via ett hjälpprogram som heter PlayOnLinux. (Finns andra sådana)

IrfanView är ett sådant program som jag inte hittat något alternativ till i ren Linux-miljö och som fungerar fint ändå, fast det är ett Windowsprogram.

 

Jag, med min användning av datorn för hemmabruk, känner bara till två "saker" som inte fungerar direkt i Linux och den ena är BankId, det andra är Excelfiler med makron, alltså att kunna köra makro. Givetvis finns det andra saker som inte fungerar men inget som jag "drabbas" av.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
På 2019-02-18 på 21:34, skrev Mikael63:

Jag själv använder ju Linux Mint, en "dist" som utvecklats av en fd. supporttekniker(?) hos Microsoft. Användarupplevelsen ska påminna om Windows, ex. finns många val vid högerklick på filer och mappar i filhanteraren.

 

Mint har som många andra distar ett programförråd - Programhanteraren. Den funkar ungefär som Google Play i en Androidtelefon eller som Apple Store(?) i en iPhone att där finns "färdiga" program som (ska) fungera tillsammans med systemet.

Dock inte säkert att man där hittar den senaste versionen av LibreOffice om jag ska fortsätta med det som exempel.

 

Jag brukar i första hand kolla där och i andra hand googla mig fram efter alternativ till Windowsprogram.

Hittar jag inget så testar jag om (Windows)programmen går att installera via Wine och då via ett hjälpprogram som heter PlayOnLinux. (Finns andra sådana)

IrfanView är ett sådant program som jag inte hittat något alternativ till i ren Linux-miljö och som fungerar fint ändå, fast det är ett Windowsprogram.

 

Jag, med min användning av datorn för hemmabruk, känner bara till två "saker" som inte fungerar direkt i Linux och den ena är BankId, det andra är Excelfiler med makron, alltså att kunna köra makro. Givetvis finns det andra saker som inte fungerar men inget som jag "drabbas" av.

 

Hej

en fråga, du skriver att Bank ID inte fungera i Mint, menar du att du har bank ID på Datorn ?? För mej fungerar mobilt bank ID hur bra som hellst i Mint ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-03 på 19:59, skrev vohubbe:

För mej fungerar mobilt bank ID hur bra som hellst i Mint ??

Mobilt Bankid använder du väl i mobilen??

 

Tillägg: Ja, jag avser bankid med dosa och kabel.
Detta behövs när man ex. ska skaffa mobilt bankid.

 

Men det finns lösning för det:

Ladda hem en färdig virtuell maskin av W7 eller W10 från Microsoft och kör den i ex. Virtualbox. Se till att USB-enheter delas mellan värd och gäst.
Installera säkerhetsprogrammet och drivrutiner.

 

Den virtuella maskinen fungerar utan restriktioner i 90 dagar och antingen gör man om hela proceduren vid behov eller så ser man till att skapa en sk. snapshot för att kunna backa tillbaks. (Detta något som Microsoft själva tipsar om)
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

På 2019-02-18 på 17:27, skrev Solspindeln:

Kan "nästan alla" olika program som kan köras i WINDOWS köras i Linux-miljö?

Nej, de kan det inte. Generellt brukar jag säga att Linuxprogram körs bäst i Linux och Windowsprogram körs bäst i Linux. Det finns Windowsprogram som fungerar rakt av i Linux med hjälp av Wine eller Crossover, dock långt ifrån alla.

 

Satsa i första hand på att leta fram ett motsvarande Linuxprogram till det Windowsprogram du vill köra. Om detta inte fungerar kan du testa att installera Windowsprogrammet via Wine. Det kan fungera perfekt, halvbra eller inte alls.

 

Det finns även en kommersiell variant av Wine som kostar pengar. Den heter Crossover och kan ibland fungera, där Wine inte gör det. Wine har även en databas som listar vilka Windowsprogram som fungerar och som inte fungerar. Alla program finns inte med där, men man kan få en uppfattning om vilka program som går att köra rakt av via Wine. Crossover har även de en motsvarande lista över vilka Windowsprogram som fungerar.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Automan:

Det finns även en kommersiell variant av Wine som kostar pengar. Den heter Crossover 

Alternativet som jag skrev om tidigare, PlayOnLinux, är gratis.

Den nyttjar Wine "i botten" vilket väl även CrossOver gör, eller gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

Mobilt Bankid använder du väl i mobilen??

 

Tillägg: Ja, jag avser bankid med dosa och kabel.
Detta behövs när man ex. ska skaffa mobilt bankid.

 

Men det finns lösning för det:

Ladda hem en färdig virtuell maskin av W7 eller W10 från Microsoft och kör den i ex. Virtualbox. Se till att USB-enheter delas mellan värd och gäst.
Installera säkerhetsprogrammet och drivrutiner.

 

Den virtuella maskinen fungerar utan restriktioner ett antal dagar (30 eller 60 tror jag det var) och antingen gör man om hela proceduren vid behov eller så ser man till att skapa en sk. snapshot för att kunna backa tillbaks. (Detta något som Microsoft själva tipsar om)
 

ok I see, jag använder Bank ID enbart för att logga in lite här och där typ Bankkonto, Kivra och div andra..men det gör man ju i Webläsaren och då spelar det ingen roll om man använder typ Chrome i en Linux Dator eller Windows Dator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

Ursäkta sent svar, men har inte haft tid att vara här på ett tag

 

På 2019-10-04 på 14:02, skrev Mikael63:

Alternativet som jag skrev om tidigare, PlayOnLinux, är gratis.

Den nyttjar Wine "i botten" vilket väl även CrossOver gör, eller gjorde.

Som jag uppfattat det kommer nyheterna först till CrossOver för att sedan komma till Wine. PlayOnLinux är gratis och fungerar mycket bra. Det gör det enklare att konfigurera Wine, men allt du kan göra med PlayOnLinux kan du också göra med Wine, men det blir lättare att göra det med PlayOnLinux.

 

Dock oavsett om man kör Wine, PlayOnLinux eller CrossOver är inga av dessa enligt mig någon komplett ersättare för Windows. Har man tur fungerar Windowsprogrammet utan problem, men är det Windowsprogram man vill köra görs det bäst i Windows. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-18 på 17:27, skrev Solspindeln:

Kan "nästan alla" olika program som kan köras i WINDOWS köras i Linux-miljö? Behovet av att testa "olika lösningar" med blandad framgång, finns.

På en höft, procentuellt, hur många program som nu är "windowskompatibla" finns till ex: Linux MINT....

Eller den bästa Linux varianten om man vill kunna köra/många olika program?

 

Du kan köra in virtualbox och installera Windows som egen miljö. Det är kostnadsfritt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Nisse1236:

Du kan köra in virtualbox och installera Windows som egen miljö. Det är kostnadsfritt.

Ja det är kostnadsfritt om man inte räknar med licenskostnaden för Windows. Dock gällde frågan hur det fungerar att köra Windowsprogram i Linux och även om man kan köra Windows i en virtuell maskin är det för mig inte detsamma som att köra ett Windowsprogram direkt i Linux.

 

Det går även att installera Windows i en egen partition och dual boota datorn, men ingen av dessa lösningsförslag är svar på TS ursprungliga fråga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Automan:

licenskostnaden för Windows

Som jag skrev tidigare så finns det färdiga kostnadsfria virtuella maskiner att hämta från Microsoft.

Men jag håller med om att användandet av en virtuell maskin inte är egentligt svar på Ts frågeställning.

Ska mer ses som en nödlösning vid enstaka och speciella tillfällen, som detta med att beställa nytt mobilt bankid.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Automan:

Ja det är kostnadsfritt om man inte räknar med licenskostnaden för Windows. Dock gällde frågan hur det fungerar att köra Windowsprogram i Linux och även om man kan köra Windows i en virtuell maskin är det för mig inte detsamma som att köra ett Windowsprogram direkt i Linux.

 

Det går även att installera Windows i en egen partition och dual boota datorn, men ingen av dessa lösningsförslag är svar på TS ursprungliga fråga.

Windows och linux  går inte att jämföras överhuvudtaget, Det finns nog avtal mellan BankID och Microsoft, på samma sätt som visa hårdvara tillverkare har eller har haft det. Gnu/Linux är ett amatör bygge helt enkelt för den nyfikna programmeraren.

Redigerad av Nisse1236
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Nisse1236:

Det finns nog avtal mellan BankID och Microsoft

Varför skulle det finnas det? Ingen av dem har anledning till att ha ett avtal med den andre.

Citat

Gnu/Linux är ett amatör bygge helt enkelt för den nyfikna programmeraren.

Här får jag nog erkänna att jag skrattade rätt högt! Amatörbygge?! Jag kan delvis hålla med om att Linux inte är moget nog för att vara på gemene mans skrivbord, men som webserver är Linux det absolut vanligaste systemet. Amatörbygge.... hahahahha

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Varför skulle det finnas det? Ingen av dem har anledning till att ha ett avtal med den andre.

Här får jag nog erkänna att jag skrattade rätt högt! Amatörbygge?! Jag kan delvis hålla med om att Linux inte är moget nog för att vara på gemene mans skrivbord, men som webserver är Linux det absolut vanligaste systemet. Amatörbygge.... hahahahha

Det är amatörbygge för banan apor som jag, det är därför det medföljer källkod så man kan ändra på saker, jag har inte kört Windows sen typ nt tiden, bsd är också en bra smak, man kan köra free med stöd för linux eller net/open om man vill det, Det va en vild gissning att dem har något ihop. Windows iaf för proffs för jag förstår absolut inget i det systemet.

Redigerad av Nisse1236
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Nisse1236:

Det är amatörbygge för banan apor som jag, det är därför det medföljande källkod så man kan ändra på saker, jag har inte kört Windows sen typ nt tiden, bsd är också en bra smak man kan köra free med stöd för linux eller net/open om man vill det, Det va en vild gissning att dem har något ihop. Windows iaf för proffs för jag förstår absolut inget i det systemet.

Tror vi pratar förbi varandra en del. Jag kör själv 3 Windows servrar, där de är som bäst. Men jag kör även en Debian-server, för det den är bäst för - web och databas. Jag har inga fördomar för eller emot GNU/opensource, vill man hålla på med det så gör man det. Eller inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Tror vi pratar förbi varandra en del. Jag kör själv 3 Windows servrar, där de är som bäst. Men jag kör även en Debian-server, för det den är bäst för - web och databas. Jag har inga fördomar för eller emot GNU/opensource, vill man hålla på med det så gör man det. Eller inte.

Om du vill köra webbserver så är openbsd ett bra system, eller kanske Slackware. De är superenkla smaker, debian som många andra har mycket dev. Om man kör emulatorer får man göra det men tror inte dem fungerar så jättebra iaf inte vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Nisse1236:

Om du vill köra webbserver så är openbsd ett bra system, eller kanske Slackware. De är superenkla smaker, debian som många andra har mycket dev. Om man kör emulatorer får man göra det men tror inte dem fungerar så jättebra iaf inte vad jag vet.

Tackar för din input. Vet inte vad du menar med emulatoter? Jag kör Vmware ESXi 6.7.0 och alla servrar funkar exakt som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Tackar för din input. Vet inte vad du menar med emulatoter? Jag kör Vmware ESXi 6.7.0 och alla servrar funkar exakt som de ska.

Tråden handlar väl om att köra Windows program i linux miljö? dock så är det så att Windows kör en helt annan kärn uppsättning med mängder av filer, linux gör inte det. VMware är ett jättebra verktyg för att köra virtuella miljöer på en maskin, iaf vad jag vet. - 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att många av dll filerna som fanns/finns i wine osv, har nog svårigheter att prata med hårdvaran på rätt sätt och är väl inte precis stabilt bygge, Men vem vet - lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ombeds att hålla sig till ämnet och hjälpa Solspindeln, tänk på regel 4.

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...