Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filhantering på ett smidigt sätt?


Mikael63

Rekommendera Poster

Det här "problemet" påminner mycket om trådarna angående fildelning mellan olika datorer men här är det lite fler faktorer att ta hänsyn till och frågan kan nästan ses som hypotetisk då det, förhoppningsvis, kommer att finnas en annan lösning inom en snar framtid men fram tills dess vore det bra med lite "input."

 

Jag sitter ute hos en kund och arbetar. Jag använder min egen dator i den bemärkelsen att det är den dator jag fått tilldelat av företaget jag arbetar för, inte kundens. Den datorn, Windows 10, är ansluten till kundens kontorsnätverk och jag har tillgång till internet osv. Tidigare kunde jag även komma åt kundens filserver men det är stoppat nu.

 

Jag har av kunden fått en inloggning till kundens nätverk och jag kan i samma lokal och i samma fysiska nätverk låna en av kundens arbetsdatorer (Windows 10) och logga in och komma åt kundens filserver. Om jag bara behöver, lite snabbt, kolla något dokument av typ Excel eller Word kan jag göra det på kundens arbetsdator då Officepaketet finns installerat. Ska jag jobba med dessa filer en längre tid, eller med andra filer behöver jag kopiera över dessa på något sätt till min egen dator för att jobba med dem och sedan få tillbaks dessa, när de är klar, till kundens filserver.

 

Några tänkbara alternativ:

  1. UBS-minne.
    Fördel: Filstrukturen kan bibehållas som den är.
    Nackdel: USB-minnen tycks ogillas av kunden även fast det inte nämns ett ord om det i de förhållningsregler jag fått ta del av. Säker borttagning behövs varje gång, både i kundens dator och i min dator. Filer "riskerar" att bli kvar på USB-minnet.
     
  2. Gå via en molnlösning, som ex. OneDrive.
    Nackdel: Vet inte om kunden gillar det. Står dock inget om det heller i förhållningsreglerna. Man kan inte dra&släpp en hel mappstruktur utan man behöver då zippa mappen och dra över den till OneDrive/webbläsaren och då får man en, eller egentligen flera (då detta ska hanteras på två datorer, två vägar) zip-filer "liggandes" som man behöver ha koll på, ha disciplin att ta bort efter sig.
     
  3. Dela ut en mapp, då datorerna finns på samma fysiska nät.
    Nej, det medges inte.
     
  4. Mappa upp kundens filserver på min dator. Nej det medges inte.
     
  5. Logga in mot kundens domän med min dator.
    Har inte testat men det skulle bli lite jobbigt.
    Om man inte kan växla till annan inloggning utan att logga ut? "Byt användare". Funkar det? 
     
  6. Något annat? Något jag förbisett?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Nej

2: Nej

3: Nej

4: Nej

5: Om företaget du jobbar mot tillåter det. Det borde de inte.

6: Använd dator de tilldelar dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är nog sorgliga sanningen att du får sitta och vänta, och kosta pengar, tills de löser det.

Visst du kan sitta och kopiera dem hit och dit men jag tror inte att de uppskattar att deras handlingar, exempelvis, kommer ut på onedrive eller liknande där de inte har kontroll på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Några tänkbara alternativ:

  1. UBS-minne.
    Nackdel: ...
    Säker borttagning behövs varje gång, både i kundens dator och i min dator.

 

Nja, det beror på om skrivcache-funktionen är aktiverad eller inte.

 

Följande är inte direkt en lösning på frågan i tråden, men i alla fall ett tips om Säker borttagning.

 

I Windows 10 är skrivcache-funktionen för USB-enheter avstängd som standard. Men vill man vara säker kan man kolla själv. Av någon anledning skiljer min dator på olika USB-minnen, så det kan vara bäst att kolla de exemplar man använder.

 

Överlåter övrig förklaring till artikeln som länken leder till. Tycker den förklarar riktigt bra, både inställningar och om hur cachen fungerar.

https://www.enkelteknik.se/maste-man-mata-ut-ett-usb-minne-i-windows-saker-borttagning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

TeamViewer QuickSupport som inte kräver installation på kundens dator som du loggar in på från din egen arbetsdator. Du får förstås installera TeamvVewer på arbetsdatorn. Licenskostnad tillkommer eftersom det är i porfessionellt syfte.

https://www.teamviewer.com/sv/ladda-ner/windows/

Skrolla ner till TeamViewer QuickSupport.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle installera TeamViewer (vilket jag inte har behörighet för) på kundens dator tappar jag troligen jobbet!

TeamViewer är tydligen jätte-jätte-farligt!!

Okej, QS innebär ingen installation på kunddatorn men eftersom även min dator är ansluten i samma fysiska nätverk uppstår samma jättefarliga tillstånd! (Jag vet det, på förekommen anledning...)

 

Jag kör TeamViever privat sedan många år och det är en jättebra lösning. Vilket inte kunden anser..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-17 på 14:32, skrev Mikael63:

Säker borttagning behövs varje gång, både i kundens dator och i min dator.

Finns möjlighet att skapa en genväg för detta?

Alltså att "slippa" gå via systray?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två sidor dök upp vid en sökning:

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/create-a-shortcut-or-hotkey-for-the-safely-remove-hardware-dialog/

https://www.tenforums.com/tutorials/59550-create-safely-remove-hardware-shortcut-windows-10-a.html

På sista länken ovan finns en zip-fil med genvägen att ladda ner i stället för att skapa den själv, det står visserligen att det gäller Windows 10 men skulle tro att det fungerar i andra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag skulle vilja ha en genväg som gör säker frånkoppling på just "min" enhet. Ett dubbelklick och sedan klart.

Har haft en mjukvara tidigare för detta men tänkte slippa den möjligheten, behörighet  osv..

 

Tillägg: genväg enligt länkar innebär

dubbelklick på genvägen

klick att välja enhet

klick på stop

klick på ok

klick på ok i ett felmeddelande som säger att mitt USB-minne "is not removable"

klick på close

och så får man gå den vanliga vägen ändå..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Cecilia:

Japp det är den mjukvaran jag använt tidigare och tänkte undvika att installera men eftersom den, visade det sig, vara "portable" så bör det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...