Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte in på gmail !


jannejanne

Rekommendera Poster

När jag ska logga in på gmail så kommer jag inte in som vanligt.....

Utan efter matat in lösenord så ställs jag för två val. Tala om vilken min 1a engelsklärare var, ingen större konst eftersom jag haft honom i 4 år i realskolan och 4 år i gymnasiet. Klassföreståndare. Möjligt jag stavade fel men han hette låt oss säga Nisse Nilsson (?) Katedralskolan i Uppsala.

Men det svaret var fel ! Det märkliga är att jag aldrig kommer ihåg att jag lämnat den här upplysningen till Google.

SVARET BLIR FEL ! Kommer inte in.

Alternativet är att skriva in inloggningskoden och så ska Google skicka lösenord / verifikation till en epostadress jag hade för evigheter sedan och som inte finns kvar....

så när jag skriver in min gmail adress så blir det fel......

Härligt med att ha allt i molnet ??

 

Vad göra ??

 

Nytt försök nu på morgonen innan jag ska åka med SJ till Helsingborg.

Skrev som tur är ut kvittot vilket man kan göra direkt utan tillgång till gmail idag.

Så jag har min sittplats på tåget på kvittot.

Glad jag inte valt en enda efaktura som det hela tiden tjatas om. För då hade det varit riktigt tråkigt.

Då hade jag ju varit av med internet rätt snart, för att inte tala om alla inkassobrev på hyran, elen, elnätet.

Påminner mig just att jag har en obetald faktura från en branschförening som börjat skicka ut fakturor över mailen.....härligt ! ?

Läste förresten i Råd och Rön på Biblioteket att Vattenfall lägger ner sin satsning på Smarta Hem.

Inte lönsamt när bara något 1000-tal av Vattenfalls 100000-tals kunder anslutit sig. De kunder som anslutit sig nyligen skulle få pengarna tillbaka.

De kunder som anslutit sig för 3 år sedan eller tidigare kunde känna sig blåsta. Ingen ersättning.

 

Var jag inte lönsam för Google ?

 

Google-Inloggning.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: har du kvar ditt lösenord?

2: har du en backup-adress eller angett ett telefonnummer du än har?

 

Utav någon anledning tycker Google att det varit suspekta login-försök mot ditt konto och har höjt säkerheten en nivå. Om du inte kan svara på din säkerhetsfråga, inte har en alternativ e-postadress, inte har en telefon registrerad kan du troligen säga hejdå till kontot.

 

Råd:

1: Aktivera tvåstegsverifiering om du lyckas ta dig in

2: Ge google en backup-adress, ditt telefonnummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt lösenord.

Kom ner till Höganäs där jag varit mycket på sista tiden och på min särbos W10 dator inga problem logga in hos gmail.

Där det var en varning om misstänkt aktivitet. Noga räknat från en IP-adress som tillhör Bahnhof, min internetleverantör i Göteborg.

(Dvs när jag misslyckades komma in 07:58 i lördags morse i Gbg när jag gjorde sista försöket komma in på gmail.)

Jag skrev till google på feedback bland annat att det absolut säkraste mail-kontot är givetvis det man inte kan använda.

Då får man inga spam och phishingmail......)

 

Apropå phishing, har jag fått ett antal mail till mitt Outlookkonto om att uppdatera mina kontokortsuppgifter till PayPal.

Kontokortsuppgifter som jag vet har gått ut sedan jag sist använde Paypal.

Men eftersom jag hatar Paypal med 120 sidor villkor som jag absolut inte orkade läsa igenom när jag tvingades använda Paypal för en order.

Så fyllde jag naturligtvis inte i mina kontokortsuppgifter.

VILLKET var TUR. För hörde av en granne idag att det var phishing.

Han hade fått samma och förstått det var phishing.....

Vilket jag inte fattade ! Dumsnut är jag !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag nere i Höganäs, kommer in på gmail. Men så här ser det ut.

Se bifogade filer Klickar förstås på JA om att jag hindrats komma in på min gmail nyligen......

Får se hur de blir nu tillbaka i Göteborg. Ikväll.

Det påstås att med molnlösningar kommer man åt vad man önskar överallt.

Men det förutsätter att

1) man har internetåtkomst

2) att man inte av säkerhetsskäl hindras komma åt sitt konto

 

Google-1.PNG

Google-2.PNG

Google-3.PNG

Google-4.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvåstegsverifiering är bra att aktivera och andra alternativa sätt att nå sitt Google-konto. Jag tvåstegsverifiering till mobilen, har alternativa mejladresser från tre olika mejlleverantörer och något som heter Backup verification codes. Gå igenom kontots inställningar och se till att informationen är aktuell och mer komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Tvåstegsverifiering är bra att aktivera och andra alternativa sätt att nå sitt Google-konto. Jag tvåstegsverifiering till mobilen, har alternativa mejladresser från tre olika mejlleverantörer och något som heter Backup verification codes. Gå igenom kontots inställningar och se till att informationen är aktuell och mer komplett.

Tackar för tipsen. Dags att göra något åt detta.

 

Jag valde alltså att svara på säkerhetsfrågan och kom in på min gmail idag i Göteborg. Och idag godkändes svaret. Tydligt att Google läst mina kommentarer om säkerhetsfrågan i Feedbacken från Höganäs

Lustigt att det inte var några problem i Höganäs !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De sparade förstås att du klickade på "Ja" på frågan i bilden du la upp tidigare, för jag antar att du gjorde det. Då fick de ju en bekräftelse på att du även kan vara på den orten/IP-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

De sparade förstås att du klickade på "Ja" på frågan i bilden du la upp tidigare, för jag antar att du gjorde det. Då fick de ju en bekräftelse på att du även kan vara på den orten/IP-adressen.

Precis. Det intressanta är att jag spärrades på min ordinarie adress i Göteborg.

Hos min ordinarie internetleverantör Bahnhof.

Så hade något hänt här hemma ?

Ja det hade det.

Jag hade låg hastighet på internet (nätkabelansluten) och felsökningen tydde på att det gick segt genom min ASUS RT-N66U router. Så jag stängde av routern, resettade routern, bytte inloggningsnamn från RT-N66U till något annat, bytte lösenord för administration över nätverkskabeln, bytte namn på de trådlösa nätverken, bytte lösenord / krypteringsnyckel för de trådlösa nätverken.

 

Så min slutsats är att Google märkte ändringarna på routern.

"Ett ovanligt inloggningsförsök har hindrats"

"Google kan ibland be dig bekräfta din identet med hjälp av ett extra inloggningssteg, till exempel när:"

"du är någonstans där du inte brukar vara när du loggar in"

"du loggar in på en enhet du aldrig använt förut"

För jag sitter ju med precis samma dator här hemma, samma internetleverantör.

På samma fysiska bostadsadress sedan jag började med gmail.

men det var ju bara exempel......på vad google vet och kontrollerar vid inloggning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Så jag stängde av routern, resettade routern,

Kan ha gjort att routern sen fick annan IP-adress från Bahnhof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-19 på 11:10, skrev Cecilia:

Kan ha gjort att routern sen fick annan IP-adress från Bahnhof.

Möjligt ! Blev i varje fall misstänksam mot att ett resettande av routern gjorde susen för hastigheten ? Har det kommit "skit" i routern ?

Skit som tar bandbredd ?

Kollade efter Security holes in Asus RT-N66U och det fanns det.

https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-3447/product_id-25599/Asus-Rt-n66u.html

Så det blev uppdatering till senaste version av firmware.

Men nu gick det bra. Trots jag troligen fick ny IP av Bahnhof.

Hade både fibermodemet och ASUS routern avstängda ett tag i samband med uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...