Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blev jag lurad av WinRAR?


BlondBimbo

Rekommendera Poster

Jag har använt WinRAR i över 20 år och tycker att det är ett väldigt bra program för att packa och packa upp många filer med. Men jag har faktiskt aldrig kollat filstorleken på det opackade resp det packade förrän häromdagen när jag tankat ner en större musikfil i FLAC på över 50GB och reagerade på att den packade var betydligt mycket STÖRRE än den opackade. Vilket verkar helt mot allt praktiskt tänkande. Den packade borde ju vara mindre än den uppackade. Eller tänker jag helt fel? Nu har jag kollat massor av äldre filer och det är faktiskt likadant med alla - den packade är större än den opackade. Man slutar aldrig att förvånas.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog helt normalt. FLAC är väl redan komprimerat och när man komprimerar filer läggs information till om vad som är komprimerat och den infon tar också plats.

Har dock inte gjort detta med FLAC men samma fenomen uppstår med bilder som JPG. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt. FLAC (Free Lossless Audio Codec) är ett sk. okomprimerat format, ej förstörande format och skall man köra någon som helt pack-programvara på en sådan blir det endast tilläggsinformation i filen som kan sluta på .rar eller .zip eller .etc

 

Jpeg (.pg), MP3, MP4 etc. är exempel på komprimerade format som förlorar viss data = kvalitet.

Det är ett i grund och botten ett förstörande format, oavsett kvalitetsinställningar man kan göra.

 

Enda gången jag kan tänka mig att en .jpeg fil skulle blir större är att man redan innan komprimerat ned denna till ett maximum och huga, en sådan bildfil måste se för bedrövlig ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Alldeles riktigt. FLAC (Free Lossless Audio Codec) är ett sk. okomprimerat format

FLAC är komprimerat som Mikael63 skrev:

Citat

Digital audio compressed by FLAC's algorithm can typically be reduced to between 50 and 70 percent of its original size

https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

FLAC är komprimerat som Mikael63 skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Ja, det är rätt, det var jag som i hastigheten blandade ihop förlustfri och komprimerad när jag skrev svaret - och när det gäller just FLAC så är algoritmen sådan att den komprimerar utan att ta bort någon data - och därav förlustfri = lossless.

Filstorleken blir därmed betydligt större än andra förstörande ljudformat tex. .mp3 vid motsvarande ljudfil som tappar data vid komprimering pga. annan algoritm som används.

:wub:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dagens storlek på diskar och med dagens överföringshastigheter finns väl knappt något behov av att komprimera filer?

Däremot är det ju smidigt att kunna lägga ihop många filer till en arkivfil för att föra över denna.

 

Tillägg: eller om man vill ta en backup av ex. en mapp, fast på samma enhet, då brukar jag zippa filerna bara för att jag då vet att de som är i zip,en är backupen de som inte är det är originalet.

Skulle jag bara kopiera filerna finns risk att jag fortsätter att jobba med dem istället om jag inte är uppmärksam på i vilken mapp jag "står".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Mikael63:

Med dagens storlek på diskar och med dagens överföringshastigheter finns väl knappt något behov av att komprimera filer?

Däremot är det ju smidigt att kunna lägga ihop många filer till en arkivfil för att föra över denna.

 

Tillägg: eller om man vill ta en backup av ex. en mapp, fast på samma enhet, då brukar jag zippa filerna bara för att jag då vet att de som är i zip,en är backupen de som inte är det är originalet.

Skulle jag bara kopiera filerna finns risk att jag fortsätter att jobba med dem istället om jag inte är uppmärksam på i vilken mapp jag "står".

Så brukar jag också göra.

Tex. .zip eller .rar formatet (gillar inte rar) försöker att så gott det går att komprimera data utan att förstöra något.

 

Om så vore fallet skulle det aldrig gå att "zippa" ihop en programmapp tex.

Så visst jag brukar oftast Winzip eller gratis 7zip för att göra i ordning en komplett mapp eller med dess undermappar och filer till en enda fil. Bekvämt och bra inte minst för att hålla ordning när man skall överföra till någon annanstans tex.

Mvh :)

 

Ps. Vid tex. vanlig komprimering av data används i princip Huffmankodning oavsett vilka program som används för att utföra arbetet och det kan vara intressant att veta hur en sådan komprimering fungerar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Huffmankodning

Sedan har man naturligtvis utvecklat och finarbetat algoritmerna för detta samt vilken typ av filer det handlar om, men i huvudsak är det så icke-förstörande komprimering fungerar.

För den som vill skriva ett eget komprimeringsprogram enligt Huffman principen: https://www.geeksforgeeks.org/huffman-coding-greedy-algo-3/

Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...