Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W 10 Fel


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag blev i dag med version 1809 i W 10. Självklart kan man inte få en enda uppdatering från skitföretaget Windows utan att det ska strula. Jag har ändå väntat nästan ett halvår med denna uppdatering. Bakgrunden i utforskaren är nu svart. Hur får jag tillbaka en vit bakgrund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkat få att det har blivit mörkt läge?

Citat

To enable Dark Mode, head to Settings > Personalization > Colors. Scroll down and select the “Dark” option under the “Choose your app mode” section.

 

Eller mörkt tema?

Citat

Windows has a built-in dark theme for desktop applications, but it probably isn’t ideal. To enable it, head to Settings > Ease of Access > High Contrast. On the right, enable the “Turn on High Contrast” option and set the “Choose a Theme” dropdown to the “High Contrast Black” setting.

 

Båda citaten från https://www.howtogeek.com/222614/how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På svenska blir det Inställningar- Anpassning - Färger och Välj standardappläge. Ljust eller mörkt. Jag har provat ett tag men gått tillbaka till ljust. Är väl en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska också sägas att det inte är Microsoft som har strulat till det. Insiders har under en lång tid bett om att kunna ändra till mörkt tema i Windows 10 och till slut har Microsoft lagt till den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev vertpre:

Det ska också sägas att det inte är Microsoft som har strulat till det. Insiders har under en lång tid bett om att kunna ändra till mörkt tema i Windows 10 och till slut har Microsoft lagt till den möjligheten.

 

Ändringen till mörkt tema verkade ha skett i samband med uppdateringen. Kan det verkligen skyllas på insiders? Och har TS själv råkat ändra temat så ska väl varken insiders eller Microsoft stå till svars för det? Jag bara undrar …   Förvirrad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Ändringen till mörkt tema verkade ha skett i samband med uppdateringen. Kan det verkligen skyllas på insiders? Och har TS själv råkat ändra temat så ska väl varken insiders eller Microsoft stå till svars för det? Jag bara undrar …   Förvirrad

Förstår inte vad vill med ditt inlägg. Jag har inte skyllt på någon. I version 1809 har Microsoft lagt in möjligheten att välja ljust eller mörkt tema i Utforskaren. Detta efter att det har efterfrågats av många. Men du kan ju fortsätta att undra......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev vertpre:

Förstår inte vad vill med ditt inlägg. Jag har inte skyllt på någon.

Men du kan ju fortsätta att undra......

 

Du förklarade att det inte är Microsoft som strulat till det (rimligtvis syftande på Rocky.1's problem och irritation över Microsoft). Den följande kommentaren om att Microsoft givit vika för insiders skulle då kunna uppfattas som en förklaring till vem som strulat till det. Nu tror jag inte det var avsikten (faller på sin egen orimlighet), så därav mina frågor, i klartext - vem har strulat till det?

 

Kanske tolkade jag inlägget helt annorlunda än vad som var avsikten. Vad var i så fall tanken med kommentarerna om Microsoft och insiders? Jag fortsätter alltså att undra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte Microsoft som givit vika för insiders, utan Microsoft Insiderprogram som är helt fritt att deltaga i för vemsomhelst (jag är själv med där på en virtuell maskin) och bland många nya saker som insiders får möjlighet att testa ut på Windows 10 innan en ny uppgradering officiellt släpps - är också möjligheten att komma med önskemål om förbättringar och förändringar av både funktioner och inte minst utseende.

Är det tillräckligt många som tycker en och samma sak, så försöker Microsoft att införa sådant där det är möjligt.

 

MS insiderprogrammet inbegriper också att rapportera in buggar man upptäcker så att dessa i möjligaste mån kan lösas innan en skarp version släpps officiellt.

Det är en bra och vettig sak kan jag tycka.

 

https://insider.windows.com/en-us/

Men man bör tänka sig för både en och två gånger: för har man bara en dator och har viktiga program så får man räkna med att den absolut senaste Windows 10 utgåvan som man får ta del av genom insiderprogrammet kan innehålla mer eller mindre allvarliga buggar.

Kravet är att man måste vara inloggad med ett Microsoft konto - ett lokalt konto fungerar ej.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

 

Du förklarade att det inte är Microsoft som strulat till det (rimligtvis syftande på Rocky.1's problem och irritation över Microsoft). Den följande kommentaren om att Microsoft givit vika för insiders skulle då kunna uppfattas som en förklaring till vem som strulat till det. Nu tror jag inte det var avsikten (faller på sin egen orimlighet), så därav mina frågor, i klartext - vem har strulat till det?

 

Kanske tolkade jag inlägget helt annorlunda än vad som var avsikten. Vad var i så fall tanken med kommentarerna om Microsoft och insiders? Jag fortsätter alltså att undra. ;)

 

Då tar jag det en gång till. INGEN HAR STRULAT TILL DET. Mörkt tema har varit ett önskemål av många i flera år och nu har Microsoft lagt till den valmöjligheten. Punkt slut. Men du lär väl fortsätta att undra och det får du gärna göra, men jag stoppar här.

https://news.softpedia.com/news/windows-10-october-2018-update-this-is-file-explorer-with-a-dark-theme-522593.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev vertpre:

Då tar jag det en gång till. INGEN HAR STRULAT TILL DET.

 

Formuleringen "... att det inte är Microsoft som har strulat till det" innebär för mig att någon strulat till det men att det inte är Microsoft. Det var anledningen till min undran, inklusive om insiders m.m. Men vi tycks ha olika uppfattning om betydelsen, och därmed är väl den saken utredd.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...