Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minihemmabiosystem?


Mikael63

Rekommendera Poster

Kanske onödigt lång utläggning här:

 

Jag har en, vid det här laget gammal, platt-tv.

Till den ansluter jag en Tv-box och Chromecast via varsin HDMI.

Har också anslutit ett tv-spel via Component.

TV,n har en analog utgång (2xRCA) samt ett hörlursuttag.

Via RCA har jag anslutit ett enkelt men fungerande 2:1 högtalarsystem.

Det är i princip allt.

Med tv,ns fjärrkontroll kan jag justera ljudet på de inbyggda högtalarna - enbart. RCA-utgången påverkas inte av detta.

Eftersom jag vill få ljudet via 2:1 högtalarna är den volymkontrollen sänkt till min-nivå.

Högtalarsystemet har ingen fjärrkontroll utan bara en vanlig potentiometer, vilken är ställd på ca 90%.

 

Ljudet från tv-boxen justeras med tv-boxens fjärr. TV-boxen har inga övriga utgångar.

Ljudet från Chromecasten justeras med någon mobil eller surfplatta eller genom att be Google assistenten.

 

Ljud från tv-spelet går inte att justera varför det oftast skruvas ner på potentiometern och som lika ofta glöms kvar i sitt nerskruvade läge.

Egentligen inget problem eftersom det spelas så sällan men jag nämner detta som ev. bonus om lösning hittas.

 

Hela frågan ansluter till min tråd https://eforum.idg.se/topic/357539-google-home-ir/

och där vill jag slippa åtminstone en (1) fjärrkontroll, den som man startar tv,n med och som man byter källa med.

(Starta kan Assistenten göra men inte byta källa)

 

Tv-boxens fjärr går att använda för att styra tv,n men då är det tv,ns volymkontroll som påverkas och den påverkade ju bara de interna högtalarna.

 

Har testat med högtalarutgången men den bryter inte bort de interna högtalarna och det verkar som att signalen dit också "passerar" tv,n och tar volymen från källan.

 

Jag vill inte köpa någon universalfjärrkontroll för detta, då ska det isåfall vara något som funkar enligt den andra tråden. Tillägg: Eller så är det just det jag bör göra?

Funderade därför på om det finns lämplig manick typ hemmabiosystem dit man kan koppla allt i stället och få ljudet till mina 2:1 högtalare den vägen men då skulle jag ju troligen behöva en fjärrkontroll till, i alla fall, till hemmabiosystemet. OM inte det kan bli kompis med Assistenten?

 

Samma sak om jag skulle köpa andra högtalare, 2:1 duger, men som har fjärrkontroll i stället för potentiometer men då är det ju åter en fjärrkontroll...

OM inte DE kan bli kompis med Assistenten?

 

Det här är ju ett allvarligt och mycket bekymmersamt problem [IRONI!] varför jag skulle uppskatta lite förslag på lösningar.

Det behöver inte vara "självupplevda" lösningar som ni använder själva.

 

Ja, som vanligt kommer jag att leta själv och efter en sån här lång utläggning lär jag väl själv hitta en lösning inom kort.. men ja.. då blir jag ju bara glad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke, google home kan prata Bluetooth. Skulle det finnas en möjlighet att ansluta någon slags rca->Bluetooth grej koppla dessa till bt högtalare och så kanske du kan be google ställa in volym på dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-13 på 19:19, skrev Mikael63:

Jag vill inte köpa någon universalfjärrkontroll för detta, då ska det isåfall vara något som funkar enligt den andra tråden. Tillägg: Eller så är det just det jag bör göra?

Japp, gjorde så. Köpte en fjärrkontroll av mycket känt märke (nersatt pris dessutom, returnerad vara) och den tycks fungera bra för ändamålet. Kan dock inte byta källa till Komponent trots att jag konfigurerat en knapp för det. Fanns inte färdigt kommando för att "toggla" källa men jag kunde lära den det från originalet till TV,n.

Markerar denna tråd som löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ville du inte ha en universalfjärr från början för förresten? Jag har haft två harmonies och tycker att dom fungerade förträffligt för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja fanns lite olika skäl. Dålig erfarenhet av sådana, dock budgetvarianter.

Tanken från den andra tråden med Google Home levde väl kvar även i denna och då hade jag "hellre" lagt pengarna på en sådan lösning, vilket hänger ihop med nästa faktor - priset. Dock fanns det ju en enhet till "normalt" pris även bland urvalet av, som du skriver, harmonies.

Faktiskt väldigt bra mjukvara (för att programmera/konfigurera) när man greppat uppbyggnaden av den. Dock ett stort minus som jag låtit företaget få veta - saknar stöd för Linux :angry: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag råkat ut för något väldigt sällsynt :o

Jag kontaktade supporten hos företaget som tillverkat produkten och fick hjälp av en väldigt servicevänlig och engagerad person (Hanna).

Förutom att ha fått svar på mina frågor hjälper hon mig, långt utöver vad jag hade förväntat mig, med att fintrimma och specialanpassa min fjärrkontroll. Jag behöver bara ansluta kontrollen till en PC (med Windows :angry:) och starta programmet för att därefter utföra en synk som då synkar mot molnet där ändringarna finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...