Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätverksproblem


Jmle
 Share

Recommended Posts

Har en Samsung tv 7005 som hela tiden tappar nätverksuppkopplingen. Varje gång jag slår på tv:n så är nätverket borta. Det finns inget nätverk att koppla upp sig mot säger den. Men efter alla om och men så sparkar den igång nätverket. Jobbigt.Har en router som heter AsusRtAc66U. Någon som vet vad det kan bero på?

Link to comment
Share on other sites

Stänger du av teven med fjärrkontrollen eller knappen på själva teven eller kanske knappen på eldosan? Om du stänger av med knappen så kan det vara så att teven inte behåller sitt stand by läge och då stoppas nätverket helt. Men när du sätter teven i stand by så behåller den anslutningen till nätverket och då kommer du inte ha dessa problem.

Link to comment
Share on other sites

Gäller det ett trådlöst nätverk eller är teven ansluten med nätverkskabel till routern?

 

16 timmar sedan, skrev Jmle:

Men efter alla om och men så sparkar den igång nätverket.

Vad gör du för att få igång nätverket eller är det bara att vänta några minuter?

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, skrev Cecilia:

Gäller det ett trådlöst nätverk eller är teven ansluten med nätverkskabel till routern?

 

Vad gör du för att få igång nätverket eller är det bara att vänta några minuter?

Kan få sitta hur länge som helst, ibland upp till 20 min. När jag går in i menyn nätverk på tv,n och väljer nätverksinställningar, söker den efter nätverk ett tag, sen blir bilden svart. Så där har tv,n börjat den senaste tiden. Kanske en fabriksåterställning löser problemet, vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Om den börjat med det lite spontant, kolla att du verkligen fått den allra senaste uppdateringen så vi är säkra på att det inte saknas något. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, skrev Jmle:

Kan få sitta hur länge som helst, ibland upp till 20 min. När jag går in i menyn nätverk på tv,n och väljer nätverksinställningar, söker den efter nätverk ett tag, sen blir bilden svart. Så där har tv,n börjat den senaste tiden. Kanske en fabriksåterställning löser problemet, vad tror ni?

Jag har en nätverkskabel som kommer från en sk. homeplug, fick den av canaldigital i samband med att jag tecknade abb hos dem. Det är kanske den som spökar, annars kör jag trådlöst.

Link to comment
Share on other sites

Just nu, skrev Jmle:

Jag har en nätverkskabel som kommer från en sk. homeplug, fick den av canaldigital i samband med att jag tecknade abb hos dem. Det är kanske den som spökar, annars kör jag trådlöst.

Kan ju inte kolla om den har den senaste uppdateringen eftersom den inte kan koppla upp sig.

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att ansluta teven direkt till routern med en nätverkskabel?

Förstår att det kan vara besvärligt att flytta teven men det säger rätt mycket om vad som kan vara fel. Om det inte funkar med en nätverkskabel så testa med en till (du borde väl ha åtminstone två till två home-plug).

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, skrev Jmle:

homeplug, fick den av canaldigital i samband med att jag tecknade abb hos dem. Det är kanske den som spökar

Jag har också sådana från CD. De fungerar utmärkt under rätt betingelser. Ex. fungerar de inte om man ansluter via en grendosa.

Tror att de är av den modellen som fungerar bäst om de ligger på samma fas. (Inte nödvändigtvis samma säkring)

Link to comment
Share on other sites

Det som är konstigt, det är att digitalboxens trådlösa uppkoppling fungerar som den ska, men inte  tv:n´s. Men jag ska nu skarva på en kabel och dra den till tv´n och försöka igen. Jag återkommer senare hur det gick.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått det att fungera. Jag bytte ut kabeln som satt där och satte dit en ny och plötsligt hoppade det trådlösa igång. Tack alla ni som har försökt  att hjälpa till. Hoppas nu bara att det inte är tillfället att det fungerar. Jag återkommer isåfall

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, skrev Jmle:

Jag bytte ut kabeln som satt där och satte dit en ny och plötsligt hoppade det trådlösa igång.

Kanske kräver en förtydling om någon annan hoppar in och läser tråden.

Det var alltså en av kablarna till den ena home-plug'en som var felande? Är det rätt uppfattat?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Kanske kräver en förtydling om någon annan hoppar in och läser tråden.

Det var alltså en av kablarna till den ena home-plug'en som var felande? Är det rätt uppfattat? Ja, jag bytte ut nätverkskabeln som går till canaldigitals homeplug. 

 

Nu fungerar det trådlösa igen, jag bytte kabeln som går till cd:s homeplug och plötsligt fungerar det. Tack Ska ni ha som har svarat

Link to comment
Share on other sites

Och det är routerns IP-adress?

Om teven fortsätter att klaga på DNS-adressen kan du kanske ändra dess inställning så att den antingen blir den IP-adress som routern har fått från din internetleverantör (ska synas i routerns inställningssidor) eller till en öppen DNS, t ex OpenDNS.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...