Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


Jmle

Rekommendera Poster

  • 2 veckor senare...

Kan det vara så att det trådlösa nätverkskortet är trasigt? Kan man prova med ett usbnätverkskort? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att canaldigitals  box är det inga problem med. Den hittar det trådlösa genast, men tyvärr inte tv'n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Jmle:

Kan det vara så att det trådlösa nätverkskortet är trasigt? Kan man prova med ett usbnätverkskort? 

1. Visst kan det vara så (eller glappar kanske eftersom det fungerar ibland) och det är därför som det är intressant att kolla med nätverkskabel i stället.

2, Om teven stödjer det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Jmle:

Kan det vara så att det trådlösa nätverkskortet är trasigt? Kan man prova med ett usbnätverkskort? 

Jag har varit med om att både inbyggt trådlöst nätverkskort och USB-nätverkskort (på samma dator) blivit felande på ett sådant sätt att det utan vidare fick kontakt med nätverket/routern (och då kan man ju anse att kortet fungerar) men sedan inte kunde komma åt internet.

Kunde bekräfta fel på USB-kortet då jag flyttade det till en helt annan dator i ett helt annat nätverk.

Så, mysko fel kan uppstå.

Ett billigt USB-kort kan ses som en investering på olika sätt, hjälper inte det denna gång kanske det hjälper en annan gång samtidigt som man även får bekräftat att det är annat fel och kan utgå från det.

 

Tillägg: Om det är ett USB-kort till en dator vi talar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst tråden på nytt så tycks det vara:

  • En TV som kan (eller ska kunna) ansluta till ett trådlöst nätverk via inbyggt nätverkskort, eller ansluta sig till ett trådat nätverk via ett nätverksuttag á RJ45.
  • Trådlös anslutning fungerar inte, eller dåligt.
  • Anslutning till det trådade nätverket men via homeplug fungerar bra, efter att en kabel bytts. (Detta är inte en trådlös överföring!)

Om detta stämmer och den trådlösa anslutningen trilskar, varför då inte fortsätta att ansluta till det trådade nätverket, via homeplug?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Efter att ha läst tråden på nytt så tycks det vara:

  • En TV som kan (eller ska kunna) ansluta till ett trådlöst nätverk via inbyggt nätverkskort, eller ansluta sig till ett trådat nätverk via ett nätverksuttag á RJ45.
  • Trådlös anslutning fungerar inte, eller dåligt.
  • Anslutning till det trådade nätverket men via homeplug fungerar bra, efter att en kabel bytts. (Detta är inte en trådlös överföring!)

Om detta stämmer och den trådlösa anslutningen trilskar, varför då inte fortsätta att ansluta till det trådade nätverket, via homeplug?

Nu har jag kopplat in nätverkskabeln igen till cd homeplug och helt plötsligt fungerar det trådlösa igen. Startade visserligen om routern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Jmle:

Nu har jag kopplat in nätverkskabeln igen till cd homeplug och helt plötsligt fungerar det trådlösa igen.

Ja ungefär så skrev du tidigare men jag förstår fortfarande inte vad du menar riktigt..

Om din TV-är ansluten via homeplug så är det väl den uppkopplingen som tv,n använder och inte den trådlösa uppkopplingen?

Eller hur kan du verifiera att den trådlösa anslutningen fungerar/används när homeplug används samtidigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar inte det igen. Jämt förut när man har slaget på tv:n så har inloggning snamnet kommit fram på rutan, men det har den slutat med. Du är inloggad med........ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jmle:

Nu fungerar inte det igen.

Den trådlösa anslutningen?

Den trådlösa anslutningen har ju konstaterats vara instabil och det är ett känt faktum att en sådan trådlös överföring har "lätt" att störas ut.

Överge tanken på trådlös förbindning helt och hållet och använd kabelansluten förbindning i stället! Detta eftersom du har möjlighet att göra det med dina homeplug,s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-03 på 10:38, skrev Mikael63:

Den trådlösa anslutningen?

Den trådlösa anslutningen har ju konstaterats vara instabil och det är ett känt faktum att en sådan trådlös överföring har "lätt" att störas ut.

Överge tanken på trådlös förbindning helt och hållet och använd kabelansluten förbindning i stället! Detta eftersom du har möjlighet att göra det med dina homeplug,s.

Mina homeplugs fungerar tydligen inte på tv,n. Men därimot provade jag att köra med en bärbar dator och pluggade in den på dessa homeplugs. och det fungerade finfint, men tyvärr inte tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Jmle:

Mina homeplugs fungerar tydligen inte på tv,n

Näha, vad vad det som fungerade tidigare då?

På 2019-02-15 på 19:05, skrev Jmle:

Nu fungerar det trådlösa igen, jag bytte kabeln som går till cd:s homeplug och plötsligt fungerar det. Tack Ska ni ha som har svarat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske göra en omstart, igen?

  • TV,n har möjlighet till såväl trådlös som trådbunden nätverksanslutning. OK?
     
  • Den trådlösa anslutningen fungerar dåligt eller inte alls. OK?
    Trådlös förbindning kan påverkas av många olika faktorer som avstånd, väggar, störningskällor, andra nätverk osv. Föreslår att denna anslutning tills vidare överges. OK?
     
  • Kvar är då den trådbundna anslutningen. Den anslutningen har prövats via  homeplug vilket har fungerat enligt svar i tråden men fungerar tydligen inte längre. OK?
    Om en annan enhet (dator, tv-box) fungerar på samma plats, via homeplug, så vinns misstanke att felet helt enklet finns i Tv,n, ett fel som även påverkat/påverkar den trådlösa anslutningen.
    Tidigare i tråden har det föreslagits att ansluta TV,n med en nätverkskabel direkt till router eller switch. Någon respons på det har inte givits men är intressant. Är detta möjligt? Lång nätverkskabel flytta TV,n tillfälligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu gjort en anmälan till Samsungs support, få se vad de säger. Jag återkommer när jag har fått svar från dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat att det finns macadresser, och det gör det både tråd och trådlös macadress.

Så här säger de från supporten.

 

Hej Lars-Erik,

 

Tack för att du kontaktat Samsung Support.

 

Beklagar att du upplever problem med er tv.

Om du går > Menu > Support > Kontakta Samsung > Där skall du leta efter Mac-adress.

Om det bara står nollor i dessa rutor både med kabel och trådlöst så betyder det att nätverkskorten är ur funktion.

Det är väldigt ovanligt med att kabel-kortet går sönder dock.

 

Om du har en mac-adress så behöver ni återställa er router genom att dra ut strömmen från er router i 10 sekunder.

Koppla tillbaka och återställ sedan er Smart Hub.

 

Gå in i Smart Hub > Tryck Tools > System > Återställ Smart Hub.

Pin är som standard 4 nollor eller 1234.

 

Koppla sedan upp mot ert nätverk på nytt.

 

Om detta inte hjälper så dra ut strömmen från er tv i 10 minuter och försök sedan på nytt igen.

 

Du kan inte koppla in ett trådlöst usb-nätverkskort nej.

Din tv har ett annat operativsystem och det kommer då inte att fungera.

 

Du kan dock få en smart tv på annat sätt.

Du kan köpa till en Chromecast för 400:-. Det är inte vår produkt men den kommer ge er vad ni behöver.

Så kontrollera med er återförsäljare så kan de hjälpa er vidare med detta.

Det är sannolikt inte värt att reparera denna tv då det kommer kosta mer än det är värt.

En chromecast och en smart telefon skulle lösa era problem.

 

Om du har andra frågor fram över är du välkommen åter.
Ha en fortsatt fin vecka.

 

Med vänliga hälsningar / With kind regards

Jim

Samsung Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag draget en kabel direkt från routern och då fungerar det. Men fortfarande så fungerar inte det trådlösa  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag löst detta problem. Jag flyttade routern till andra sidan av huset, flyttade även en repeater så den står alldeles intill tv, n. Drog en kabel från den till tv, n fungerade direkt. Men söker jag efter trådlöst på tv, n, så hittar den inget nätverk. Men det spelar ingen roll längre, eftersom kabel fungerar finfint. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...