Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera olika OS i samma dator


hup151_t

Rekommendera Poster

Har W10 Pro 1809 installerad på 2 stationära. Har också originalskivor av W98, XP Pro SP2, Vista, 8.1 Pro . Min fråga blir huruvida jag kan installera dessa eller nån av dem på W10 Pro 1809. Har flera diskar och partitioner med gott om utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan, det bästa är om du kör systemen i virituella maskiner. Windows kan bo ihop med andra operativsystem på datorn och via en så kallad boot-loader kan du välja vilket system du vill köra när du startar. Men Windows vill inte. Vill du slippa massa huvudvärk, kör via virituella maskiner.

 

Men vad sjutton är poängen med att ha flera olika windows på samma dator för egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kör virtuellt i så fall.

I Pro ska Hyper-V finnas för detta ändamål. Dock oklart hur det ser ut med erfarenheter av Hyper-V här på eforum(?)

Större erfarenhet av VMware Workstation Player och Oracles Virtualbox finns.

Egentligen inga konstigheter när skivor finns (och DVD-läsare finns).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i gratis VMware Player kan du installera och köra dom flesta operativsystemen inkl. Linux.

Visst i Windows 10 Pro finns Hyper-V och det kräver också stöd i moderkortets BIOS där det måste vara Enabled - såsom jag förstår det.

Förövrigt om man skall köra med gratis VMware Player så kräver även detta att man i BIOS setup aktiverat stöd för virtualisering. Detta för att hårdvaraaccelereration skall kunna utnyttjas.

 

Mvh

Ps. Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...