Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Djurmo

Router får ping men inte internetåtkomst i Bahnhofs nät

Rekommendera Poster

Försöker hjälpa min fd svärmor att få till nätverk i lägenheten. En fantastisk tant med behov av vettigt nät. Tog med en gammal asus 51u och stoppar in den i nätuttaget. Får en uppmaning om att registrera denna nya utrustning. Gör detta och uppmanas starta om routern om 10 mìnuter. Gör givetvis så. Efter omstart loggar jag in i routern då står att det inte finns någon internetanslutning. Trixar massor. Testar routern igen, uppdaterar firmware, ringer support de kan se routern via Mac adress. Men likväl ingen internetaccess... hittar routern tre diagnosverktyg. Ping, tracerout och nslookup. Kör dessa och får vettiga värden på alla tre. Ping på Google 5ms och ingen pacetloss. Vad gör vi för fel? Routern har uppenbarligen kontakt men inte med typ Internet. Är det nått jäkla dhcp eller liknande? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du får svar på ping så har du Internet-åtkomst. Troligen  har du felaktig inställning för DNS. Försök ansluta till eforum med IP-adressen 13.35.198.10. fungerar det aä det DNS-problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, skrev Djurmo:

Efter omstart loggar jag in i routern då står att det inte finns någon internetanslutning.

Är det alltså i routern det står att det inte finns någon internetanslutning?

Det borde finnas någon statussida där det framgår om routern fått någon IP-adress, DNS-adress mm.. Vad står det där?

Hur har det funnits internetanslutning tidigare i lägenheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, skrev Cecilia:

Så står det alltid på statussidan för min router/gateway (Telia) trots att allt fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 2019-02-10 på 23:35, skrev fagerja:

Eftersom du får svar på ping så har du Internet-åtkomst. Troligen  har du felaktig inställning för DNS. Försök ansluta till eforum med IP-adressen 13.35.198.10. fungerar det aä det DNS-problem.

Ursäkta min sena respons, Åker hem till svärmor ikväll och testar, jag tror på din teori, DNS. Om det är DNS, ska jag välja typ Google-DNS då?

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det borde finnas någon statussida där det framgår om routern fått någon IP-adress, DNS-adress mm.. Vad står det där?

Hur har det funnits internetanslutning tidigare i lägenheten?

Jo, internet har funkat med endast datorn i uttaget, men nu ville min gamla svärmor testa om en sån där modern smartphone kunde vara nått för henne, så hon fick en S7:a av mig men det blir ju roligare med internet i telefonen och därför var planen att peta in en router så hon får wifi. 

Eftersom datorn har internet om routern inte sitter i, men med en router i försvinner internet, men routern får ping gissar jag att routern är inställd på fel sätt för DNS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-02-10 på 21:53, skrev Djurmo:

Ping på Google 5ms och ingen pacetloss.

Om du skrev "ping google.com" eller liknande så fungerade ju DNS-uppslagningen för google.com.

Kolla att datorn verkligen står på automatisk IP-adress och automatisk DNS-adress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om du skrev "ping google.com" eller liknande så fungerade ju DNS-uppslagningen för google.com.

Kolla att datorn verkligen står på automatisk IP-adress och automatisk DNS-adress.

Jag lär routern köra sina egna verktyg. Men den plingade google.

Men nu har datorn börjat bete sig underligt fast routern är bortplockad. Den kan göra googlesökningar. Får man träff på Wikipedia går det fint att följa länken. Tex googlade jag strontium. Rätt säker på att svärmor aldrig googlat det. Gick finfint att öppna artikeln från googleträffen

Att följa länkar till andra sidor än Wikipedia går dock inte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, skrev Djurmo:

Att följa länkar till andra sidor än Wikipedia går dock inte

Vad händer när du klickar på en annan länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vad händer när du klickar på en annan länk?

Ja, klickade jag på andra länkar så stod det att den laddar sida och sen var det Timeout servern tog för lång tid på sig att svara Jag ringde till Bahnhof det visar sig att av någon anledning hade Mac adressen till svärmors dator försvunnit ur registret över tillåtna maskiner så han la in den Mac adressen igen och då gick det

Dock fungerar inte routern trots att Bahnhof ser att den får i p adress när vi kopplar in den och när routern själv pengar mot Google har den fina världen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns routerns MAC-adress med i registret över tillåtna maskiner?

Hur ser det ut på routerns statussida  t ex när det gäller DNS-adress?

I datorn kan du ta fram Kommandotolken och skriva:

ipconfig /all

Eftersom du väl har svårt att kopiera hela och klistra in i ditt svar så kanske du kan skriva av de viktigaste raderna för den anslutning som inte är frånkopplad:

Beskrivning

DHCP aktiverat

Autokonfiguration aktiverat

Standard-gateway

DHCP-server

DNS-server

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-02-12 på 16:01, skrev Cecilia:

Finns routerns MAC-adress med i registret över tillåtna maskiner?

Hur ser det ut på routerns statussida  t ex när det gäller DNS-adress?

I datorn kan du ta fram Kommandotolken och skriva:

ipconfig /all

Eftersom du väl har svårt att kopiera hela och klistra in i ditt svar så kanske du kan skriva av de viktigaste raderna för den anslutning som inte är frånkopplad:

Beskrivning

DHCP aktiverat

Autokonfiguration aktiverat

Standard-gateway

DHCP-server

DNS-server

Nu kommer det dröja några dagar innan jag åker hem till henne igen, men jag ska pricka av din lista nästa gång. Citerar dig igen när jag har mer info. Tusen tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...