Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knasig router, liksom ut och in


.M

Rekommendera Poster

Jag köpte mig en ny fin Asus Lyra router som har sån där mesh hejsanhoppsan så man kan täcka hela huset eller lägenheten med wifi.

 

Allt fungerade fint tills jag uppdaterade programvaran i den. Då började den klaga på att min isp dhcp inte fungerade korrekt. Så jag ringde till Telenor och kollade om dom hade problem. Visade sig att routern på  något vis vänt ut och in på nätverket så damen på kundtjänst kunde se mina smarta högtalare osv. Så jag fick förslaget att ansluta till wan-uttaget, men det finns inget wan uttag, det fins två ethernet uttag, men dom är inte markerade på något vis. Jag bytte uttag och i ena så ser Telenor mina interna enhter, i andra så säger routern att sladden inte är ansluten. Fast om jag ansluter min Trådfri gateway i det uttaget så kan jag hitta gatewayen i appen, så uttaget verkar ju onekligen fungera.

 

Någon som har någon erfarenhet av en sån här dumhet och vill erbjuda ett förslag på vad som hänt och vad man gör åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att Lyra inte är en router. Det är en wifi-hubb med mesh. 

Från din internet-leverantör får du EN ip-adress.  Om du kopplar Lyra direkt i uttaget utan router mellan så får Lyra den enda ip-adressen. Det blir ingen kvar till dator mm.  Du måste ha en router mellan Lyra och internetuttaget. Routern skapar egna lokala ip-adresser till dator mm. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför fungerade det fint innan jag uppdaterade programvaran i lyran då? Och vad är samtidigt poängen med wan inställningar samt brandvägg om den funktionaliteten hör hemma i en router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev .M:

Men varför fungerade det fint innan jag uppdaterade programvaran i lyran då? Och vad är samtidigt poängen med wan inställningar samt brandvägg om den funktionaliteten hör hemma i en router?

Ok, då finns det fler modeller.  Vad heter din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyra MAP-AC2200 och manualen säger att man skall ansluta den till sitt kabel- eller dsl-modem. Jag går med på att ett sådant modem kan ha router funktionalitet, men det är inte ett krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan den ha blivit inställd som "repeater"/2:a Lyra-enhet i stället för router/1:a Lyra-enhet i samband med uppgraderingen?

Om du inte hittar någon sådan inställning kanske det går att ta bort den från nätverket i appen och sen lägga in den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingen inställning som berättade om det var start-nod eller någon av de andra noderna. Men jag hade lämnat den urpluggad, både ström och ethernet under större delen av dagen och nu anslöt jag den, fabriksåterställde och körde setup igen. Och då verkar den ha fungerat. Den påstod att den hittade internetanslutning osv.

 

Undrar om det var så enkelt att det var någon slags minneslucka i den som överlevde att man drog ur strömmen under någon enstaka timme och ville ha många timmar på sig att rensas?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga. Jag har läst en del om Asus Lyra. Nu när det verkar fungera igen, märker du en bättre förbindelse och snabbare internet med Lyra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har bara anslutit en nod än så länge och i och med att den sitter i en annan del av lägenheten så har den lyst upp den radioskugga jag haft i sovrummet så där fungerar det förträffligt. Min raspberry pi kunde inte se min gamla router,  nu hittar den det nya nätverket jättesnabbt. Så jag har märkt förbättringar, men jag hade väldigt få och ganska så specifika problem som jag misstänker andra inte stöter på allt för ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...