Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 "räddningsskiva"


kiwi01

Rekommendera Poster

Jag är väl en "raritet" då jag aldrig har skapat recovery eller vad det nu heter på W10, dvs det som man tar till om datorn kraschar. Gjorde ett försök enligt Dells instruktioner men något var det som inte funkade.

Om någon har tid och lust att instruera mig så vore jag tacksam

 

En fråga, Jag har flera tomma usb-pinnar varav den största är på 16GB, men det räcker ju förstås inte. Det finns ju betydligt större att köpa också men de är dyra.

Har också en bärbar Iomega WD, om den är på 500 eller 1000 GB minns jag inte men  räcker gör den i vilket fall. Det jag undrar - Om jag väljer att spara min recovery W10 på denna, kan jag  även andra filer,mappar mm på samma hårddisk?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ett USB-minne som gör en  installation av W10, sådan som den såg ut när jag fick den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Dells program för att göra en Recovery-enhet fungerar så är det nog Microsofts installationsfiler som är det närmaste du kan komma. När installationen är klar får du då inte en gammal Windows-version utan den senaste så du slipper att installera version 1809 separat. Däremot kan du behöva hämta installationsfiler för drivrutiner från Dells webbplats och de Dell-program som du brukar använda.

 

Eller om du vill göra något mer försök med Dells instruktioner för Recovery-enhet så kan du väl länka till dem så vi ser vad de skriver. Hur stort USB-minne du behöver för deras Recovery-enhet borde deras program ange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag menar ett USB-minne som gör en  installation av W10, sådan som den såg ut när jag fick den. 

 

Är det din Dell som köptes 2014 det gäller?

 

I så fall kom den inte med Windows 10 installerad eftersom W 10 släpptes 2015. Du har då uppgraderat till W 10. Då kanske Recovery delen på disken är borta och då fungerar så klart inte Dells instruktioner. Du kan se i Diskhantering om den finns.

 

Tänk också på att om du skulle få igång Recovery så går datorn tillbaka till det Windows som du hade innan W 10. Jag föreslår en vanlig backup med ett tredje parts program. D.v.s. om datorn är från 2014.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

 

Är det din Dell som köptes 2014 det gäller?

 

I så fall kom den inte med Windows 10 installerad eftersom W 10 släpptes 2015. Du har då uppgraderat till W 10. Då kanske Recovery delen på disken är borta och då fungerar så klart inte Dells instruktioner. Du kan se i Diskhantering om den finns.

 

Tänk också på att om du skulle få igång Recovery så går datorn tillbaka till det Windows som du hade innan W 10. Jag föreslår en vanlig backup med ett tredje parts program. D.v.s. om datorn är från 2014.

Om du ska göra ”vanlig” backup behövs inte tredje parts program. Det går bra med de två medföljande i W10. Nämligen Klassiska W7 säkerhetskopiering och Filhistorik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Om du ska göra ”vanlig” backup behövs inte tredje parts program. Det går bra med de två medföljande i W10. Nämligen Klassiska W7 säkerhetskopiering och Filhistorik. 

 

Ett riktigt dåligt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev polken:

Tusen dåliga tredje parts alternativ

 

Och du har testat alla tusen så du vet. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev vertpre:

 

Är det din Dell som köptes 2014 det gäller?

 

I så fall kom den inte med Windows 10 installerad eftersom W 10 släpptes 2015. Du har då uppgraderat till W 10. Då kanske Recovery delen på disken är borta och då fungerar så klart inte Dells instruktioner. Du kan se i Diskhantering om den finns.

 

Tänk också på att om du skulle få igång Recovery så går datorn tillbaka till det Windows som du hade innan W 10. Jag föreslår en vanlig backup med ett tredje parts program. D.v.s. om datorn är från 2014.

 

Det gäller min Dell inköpt 2014 som levererades med W8.1 (som jag minns att det hette. )

W10 skickades sedan av Microsoft (utan min medverkan).

 

Men jag fick också denna panel , se bif bild, som finns  under startknappen.

Är inte riktigt vaken ännu så jag ber att få återkomma till dig lite senare, ville bara visa detta så länge. (Lyckades inte med klippverktyget så blev lite för mycket.)

Skärmklipp 2019-02-10 07.31.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är två skärmbilder till : Under Dellmenyn finns överst 

Dell Backup and Recovery

Öppnar jag den så denna fram efter en uppdatering (aldrig använd), det ska alltså gå att göra Recovery men detta har jag aldrig provat. 

Programmet är installerat 2014-05-24, dvs samma datum som jag erhöll Windows 10.Rättelse, det här är ju datumet för datorleverans.

Jag är lite konfunderad över uppgiften W7 eftersom min dator levereras med Windows 8.1.

 

Skärmklipp 2019-02-10 10.06.54(2).png

Skärmklipp 2019-02-10 10.10.42.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog inte riktigt sätta namn på det jag vill göra, men när W10 kommer skrevs det ju om hur viktigt det var att göra recovery???  för att få igång datorn och få tillbaka allt om det händer något. 

Så vitt jag minns fanns det mängder med olika metoder och sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag kan nog inte riktigt sätta namn på det jag vill göra, men när W10 kommer skrevs det ju om hur viktigt det var att göra recovery???  för att få igång datorn och få tillbaka allt om det händer något. 

Så vitt jag minns fanns det mängder med olika metoder och sätt.

Då gick det inte att ladda ner installationsprogrammet från Microsoft utan det dröjde något år innan den möjligheten kom till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag kan nog inte riktigt sätta namn på det jag vill göra, men när W10 kommer skrevs det ju om hur viktigt det var att göra recovery???  för att få igång datorn och få tillbaka allt om det händer något. 

Så vitt jag minns fanns det mängder med olika metoder och sätt.

Vad jag kan förstå så vill du göra en total backup av din hårddisk som du sedan kan återställa om t.ex. disken kraschar och då föreslår jag något av dessa program. Finns fler om du söker. Själv har jag använt EaseUS i flera år.

https://www.toptenreviews.com/software/articles/six-best-free-data-backup-software-programs/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...