Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning M mellan ugn och spis


Elbjörn
 Share

Rekommendera Poster

Efter 30 års tjänst gav inbyggnadsugnen upp. Ugnen hade en funktion som styrde en platta på spisen. Anslutning ”M”. Efter jag installerat ugnen fungerar inte den spisplattan. Har frågat hos tillverkaren men de kan inte svar... Finns det någon som kan tipsa mig hur jag kopplar? Spisen är 3-fas utan nolla

2E26D2B8-C1BE-42D4-9688-6B6683321800.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Elbjörn:

som styrde en platta

Berätta mer om hur det fungerade.

Vad behövde du göra mer på spishällen för att den plattan skulle fungera?

 

Antingen ska M på hällen kopplas ihop med R eller med S

Har du möjlighet att Ohm-mäta mellan R & M, mellan S & M samt mellan T & M när ev. vred på hällen är ställda för att plattan ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiverade timerfunktion på ugnen för spisplattan. Vred på plattan till lämplig effekt. Då klockan var framme slogs plattan på ( platta med inbyggd tempfunktion). Har haft funderingen om att det ska till en fas. Bra tips att resistansmäta så att jag väljer rätt fas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är frågan löst? Det ibockat att den är det?

Det låter som att det varit en styrsignal till plattan enbart. Borde kanske går att kortsluta/koppa om så att plattan alltid är aktiv, användbar. Frågan är bara vilken signal den vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Inte helt. Jag har också misstänkt att det kan vara en lågspänning som kan påverka spisen. Märker det om jag resistansmäter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, bara en timer på ugnen, i övrigt normal funktion med vred på plattan, steglöst antar jag.

Timern går att leva utan. Så antingen bygla M till R, kolla om plattan funkar. Om inte bygla till M till S.

1 timme sedan, skrev Monshi:

styrsignal till plattan enbart

Nej, det har jag svårt att tro. 30 år..

34 minuter sedan, skrev Elbjörn:

att det kan vara en lågspänning

Nja, om vi ska vara korrekta så är även 400 VAC lågspänning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag börjar med resistansmätning och sedan koppla en faserna som den gamla ugnen var ansluten till! Elux var mer sugna på att kränga en ny 80 häll... men då får jag ändra bänkskivan o manöverpanel och snart är det ett nytt kök som gäller... Ett råd: köp inte grejer med massa finesser som du knappt använder??

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Okej, bara en timer på ugnen, i övrigt normal funktion med vred på plattan, steglöst antar jag.

Timern går att leva utan. Så antingen bygla M till R, kolla om plattan funkar. Om inte bygla till M till S.

Nej, det har jag svårt att tro. 30 år..

Nja, om vi ska vara korrekta så är även 400 VAC lågspänning.

Rätt! Tjockström o kattskits el allt under 1000 VAC är lågspänning?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2019-02-09 på 15:57, skrev Mikael63:

Berätta mer om hur det fungerade.

Vad behövde du göra mer på spishällen för att den plattan skulle fungera?

 

Antingen ska M på hällen kopplas ihop med R eller med S

Har du möjlighet att Ohm-mäta mellan R & M, mellan S & M samt mellan T & M när ev. vred på hällen är ställda för att plattan ska fungera?

Hej! Har dragit på åtgärden i några veckor... använder normalt inte den plattan mer än på hösten då hummern ska kokas. Helt sonika byglade jag fas S till M så nu fungerar plattan igen! Tack för allt stöd o tips! Resistansmätte aldrig. Skulle det bli kortis så är det grillväder. Björn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Problemet är att du har en koppling som skall gå till 3 fas x400V med nolla sk Y-koppling.

Detta är en spis med Stjärn-koppling dvs. 3-fas utan nolla (Delta).

Då måste man bygla om på blecken.

 

Du kan skapa strömförande i hela alltet ju. Vilket vansinne att ens ge råd på ett forum!

 

Jag skulle inte på långa vägar vilja ta i den spisen, än mindre dina familjemedlemmar - eftersom du absolut inte har en aning om elsäkerhet och frågar här på forumet!

 

Prata med auktoriserad installatör eller elektriker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser absolut inget problem med hur Ts har löst detta. Skulle gjort så själv. Vet hur en gammal spis fungerar, ex att det är två faser som används till varje platta och omkopplare som väljer in olika lindningar.

(har bytt en hel del sådana plattor)

 

Jag ser inget som tyder på att Ts inte har en aning om elsäkerhet?

Det är bättre att fråga någon än att inte fråga någon alls och chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Då har vi olika synsätt.

Jag ser risker med hemmabrukare som knappt ved vad dom håller på med och skulle önska att dom tog hjälp av professionella och dessutom sett dom negativa effekterna av detta tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Klart det det är ett problem: försäkringsbolaget kommer att tveka vid brand utlöst pga. detta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bara en sådan till synes enkel sak som att skala av en ledare på ett korrekt sätt.

Nej, inte när det gäller sådant:

M.a.o. behöver man fråga om detta - så skall man alltid anlita ett proffs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

sk Y-koppling.

Detta är en spis med Stjärn-koppling dvs. 3-fas utan nolla (Delta).

Då måste man bygla om på blecken.

Dessa begrepp förekommer inte när det gäller en spis med den märkskylten Ts visar.

Är det en el-motor eller en el-patron är det relevant med "blecken".

I det fall "bleck" används på en spis är det för att fördela anslutningseffekt på olika faser, där detta är möjligt, inte att koppla om för Y/D.

 

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Klart det det är ett problem: försäkringsbolaget kommer att tveka vid brand utlöst pga. detta....

Då gäller det väl att försäkringsbolaget kan påvisa att det är just Ts som orsakat detta?

 

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Bara en sådan till synes enkel sak som att skala av en ledare på ett korrekt sätt.

Ja, det är viktigt men jag hittar inte var Ts funderar på detta?

 

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

M.a.o. behöver man fråga om detta - så skall man alltid anlita ett proffs!

Ja, i princip så håller jag med. Jag har nog svarat så i någon annan tråd.

Jag brukar försöker bilda mig en uppfattning beroende på hur Ts frågat och hur Ts svarar på en del motfrågor.

Ex. om Ts skriver "neutralledare" och inte "nolla" så tyder det på en viss kunskap i ämnet.

Mina svar grundas på den uppfattningen.

 

F.ö. har jag när detta skrivs 35 års erfarenhet av elbranschen. (varav 15 år som elektriker, resterande som elkonsult)

Innehar auktorisation typ B. (men använder inte den yrkesmässigt längre)

Även detta ligger till grund för mina svar.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

 

Dessa begrepp förekommer inte när det gäller en spis med den märkskylten Ts visar.

Är det en el-motor eller en el-patron är det relevant med "blecken".

I det fall "bleck" används på en spis är det för att fördela anslutningseffekt på olika faser, där detta är möjligt, inte att koppla om för Y/D.

 

Fast det stämmer inte riktigt.

 

På vissa induktions spisar med varmluftugn tex. Bosch med kontrollpanel för ugnen samt separat fläktstyrning på väggen ovanför, måste man kontrollera och ofta alltid koppla om kontaktblecken rätt här i Sverige - enär dom i regel är tillverkade i Ungern och där är dessa från fabrik omställda för deras el-nät.

 

Samma typ av El-nät som tex Norge har. Fortfarande 230V i vägg-uttaget, med den skillnaden att i tex. Norge har man 230V mellan två faser i vägguttaget medan i Sverige, Tyskland tex.har man 230V mellan fas och nolla.

 

Vid Tre-fas uttag betyder detta att det kan ha förödande konsekvenser inte bara för effekten utan även för skador som uppstår genom fel inkoppling.

Elektroniken i dessa spisar går sönder och detta har jag varit med om vid otaliga tillfällen på ett tidigare jobb där jag installerat och servat hundratals vitvaror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och ibland är det bara två faser som används.

 

Till TS. Har du en Perilex kontakt mot vägguttaget?

250px-Perilex_box_diagram.svg.png

Har i så fall Perilex kontakten 230V mellan nolla och fas (N till alla L punkterna)?

På en modern spis kopplar man enligt detta:

1, 2 eller 3 faser.

spismarkning.jpg

 

Jag vände på din bild:

Den visar(?) koppling för både 1,  2 och 3 fas - inkoppling med och utan nolla.

Svårt schema att tyda kan jag tycka.

 2E26D2B8-C1BE-42D4-9688-6B6683321800.jpeg.65df57496ea098c8ddaa7e27e38b6679.thumb.jpeg.014e6993418414de48be7410606b7cf8.jpeg

 

[Edit] Nu när jag tittar efter närmare: så visst betyder M kontaktblecken och att el-schemat i så fall även visar koppling mellan 1 och 2-fas.

 

3 -fas har ingen bygling alls, däremot Nolla (N) - vilket inte behövs vid 2-fas.

 

Således:

Har du 3-fas skall det inte vara bygling - men kräver Nollan ansluten.
Viktigt att denna sitter på rätt plint när det gäller nollan.

Kommer faserna i fel följd (RST/L1, L2, L3) spelar det ingen roll - såvida inte ugnen har en fläkt som då kan rotera åt fel håll - i så fall skifta bara två-faser emellan.

 

Någon annan som har andra synpunkter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för dina funderingar! Min slutsats är att den gamla ugnen var en fas men två faser fram. Andra fasen ”vände” via en funktion i ugnen för att ge en platta en fas. Det jag gjorde var att permanent koppla en fas till plattan (normalläge i från den gamla ugnen) någon elsäkerhetsrisk med denna koppling har jag svårt att finna 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inga problem och fungerar den nu som du tänkt?

Annars går vi tillbaks till ditt elschema och kopplar om, men jag är 99 100% säker på det jag skrev sist om hur det skall göras, även när det gäller 1-fas eller 2-fas koppling. Det handlar om bygling och själva anslutningarna (som då måste stämma- ej nödvändigtvis samma som innan), men nu kanske du kan klura ut detta själv?

 

Bara hör av dig så hjälps vi åt

Mvh:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var enklare än vad jag ville tro! E-lux var helt lost om vad de sålde för 30 årsedan.... jag var osäker på M funktionen men enklast är ju att spisen är trefas utan nolla o ugnen enfas med nolla. Plattorna är kopplade två fas o den styrda plattan fick en fas via ugnen! Inga bleck eller annat i keramikhällen. Frågade er på Forumet innan jag började skruva o nu är det som det ska?! Som sagt... köp inte produkter med en massa finesser som du inte använder!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...