Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig uppladdningshastighet


Aja

Rekommendera Poster

Jag har en dator, en surfplatta och en mobil kopplade till samma Linksys router. Mobilen och surfplattan ger en hastighet av cirka 95 mbit/sek både upp och ner. När datorn är kopplad trådlöst till routern är nedladdningshastigheten ca 95 mbit/sek medan uppladdningshastigheten är 9,25 mbit/sek och ännu sämre blir det när jag kopplar datorn via kabel till routern. Då är nedladdningshastigheten fortfarande ca 95 mbit/sek medan uppladdningshastigheten endast är 1.74 mbit/sek. Hur kan det komma sig att uppladdninghastigheten är så usel från datorn t.o.m. uslast när jag använder kabel? Finns det någon inställning i datorn som kan förbättra detta? Routern är omstartad flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt..

Körning med kabel utesluter någon störning via wifi.

Trådlöst utesluter fel på kabel.

Långsökt att båda nätverkskorten skulle vara felande på ett sådant sätt att enbart uppladdningshastigheten påverkas.

 

För att ganska konkret utesluta ev. inställningar i operativsystemet, drivrutiner mm kan man starta upp datorn med någon Linuxdistribution.

Antingen via USB eller via DVD.

Bra hastighet - ja då är det något med Windows (antar du kör Windows) och man kan leta vidare där.

Fortfarande dålig hastighet - ja då kvarstår misstankar mot nätverkskorten.

(Borde inte finnas begränsning för detta i BIOS tycker jag)

Nästa steg då bör bli att skaffa ett externt trådlöst nätverkskort att testa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag skrev inlägget, som rörde problem med min stationära dator, har jag nu också kollat med min laptop. Till den har jag kopplat en helt annat nätverkskabel från routern och får i stort sett samma usla uppladdningshastighet så det bör inte bero på kabelfel. Jag har Windows 10 i båda datorerna och det kan knappast vara ett Windows 10-problem i den båda. Det mystiska är att både androidplattan och androidmobilen har bra hastigheter både ner och upp. Nästa steg är kanske att kolla hur det ser ut hos grannarna i bostadsrättsföreningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde kabel till laptoppen också. Nu tror jag dock efter mycket sökande att jag funnit boven i dramat. Jag körde bredbandskollen i Google Chrome men har nu även kört den i Firefox och då verkar det funka perfekt. Jag håller just nu på att försöka utforska vad i Google Chrome som hindrar uppladdningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat i fem webbläsare samt en Windowsapp som heter Speedtest. Jag har haft kabel mellan dator och router. Resultat:

 

·        Google Chrome usel uppladdningshastighet

·        Edge usel uppladdningshastighet

·        Firefox god uppladdningshastighet

·        Vivaldi god uppladdningshastighet

·        Internet Explorer (som jag pensionerat) okay uppladdningshastighet.

·        Speedtest god uppladdningshastighet.

 

Till vardags använder jag Google Chrome och Edge. Firefox använder jag om något krånglar och där sparar jag aldrig några lösenord. I Google Chrome och i viss mån i Edge har jag ställt in så att flera flikar öppnar sig när jag öppnar webbläsaren. Jag har även sparat lösenord. Har nu gjort ett test där jag stängde samtliga flikar i Google Chrome och körde bredbandskollen och det blev ändå usel uppladdningshastighet. Jag har även rensat historik och cacheminne och testat att inaktivera samtliga tillägg utan förbättring. Har dock flera hundra bokmärken i Chrome men få i Edge.

 

Före detta experiment kunde jag inte ana att skillnaden skulle vara så stor mellan olika webbläsare, men det stämmer ju också med att uppladdningshastigheten i mobilen och surfplattan är god.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...