Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behövs flera virus-program?


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har nyttjat antivirusprogrammet "Panda Dome" under många år och det har fungerat mycket bra.

Helt plötsligt och av okänd anledning kom det upp en länk på skrivbordet till antivirusprogrammet "Avast Free Antivirus".

Jag blev "förstås" lite fundersam över vad det berodde på och varför jag fick detta program utan att ha "hämtat" det.

Mina frågor är nu:

1. Behöver man ha två antivirusprogram (för säkerhets skull)?

2. Vilket av dessa två program är det bättre?

3. Är det lämpligt att ta bort det senare mottagna Avast Free Antivirus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej. Man ska INTE ha två antirusprogram samtidigt för då betraktar de varandra som virus så inget av dem funkar.

2. Behåll Panda Dome som fungerat bra

3. Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej, tvärtom. Bara ett antivirusprogram för att inte få problem (men några få undantag där en tillverkare har skrivit att deras antivirusprogram går att kombinera med andras, men det gäller inte dina två).

 

2. Vet inte, har inte följt med i det senaste årets tester av antivirusprogram.

 

3. Ja, även om du vill börja med Avast i stället för Panda så bör det sist installerade avinstalleras först. För att få bort allt av Avast använd, förutom den vanliga avinstallationen, även Avast Clear enligt instruktionen: https://www.avast.com/uninstall-utility (använd Google Translate för att översätta till svenska)

 

Om du sen vill avinstallera Panda behöver du, förutom den vanliga avinstallationen, använda Panda Generic Uninstaller: https://www.pandasecurity.com/usa/support/card?id=82011

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mbgtmari!

Jag anade starkt, att man inte skall ha två antivirusprogram. Därför är din bekräftelse bra!

Jag kommer att behålla det väl fungerande Panda-programmet och ta bort Avast!

Tack ännu en gång!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ned något nyligen, ex Ccleaner eller ngt annat. Råkade själv ut för detta med Ccleaner för en tid sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Stort TACK, Cecilia!

Du ger en bra bekräftelse på att man inte skall ha två antivirusprogram! 

Jag kommer att ha kvar Panda, som jag använt sedan länge och som har god prestanda.

Jag skall därför ta bort Avast med hjälp av din anvisning och länk till Avast Clear.

Tack igen, Cecilia!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle Penna!

Ja, det är precis vad jag gjort.

Jag använder mig av CCleaner sedan lång tid tillbaka och har nyss uppdaterat programmet.

Jaså, det är anledningen till att Avast kommit in!?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast har köpt upp och äger numera både CCleaner och AVG så det är nog förklaringen. När det poppar upp en reklamruta med ett erbjudande från CCleaner på ditt skrivbord, när du inte använder CCleaner utan håller på med något annat, är det bara att trycka på stängkrysset eller tacka nej till erbjudandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DAL30:

Jag har nyttjat antivirusprogrammet "Panda Dome" under många år och det har fungerat mycket bra.

Helt plötsligt och av okänd anledning kom det upp en länk på skrivbordet till antivirusprogrammet "Avast Free Antivirus".

Jag blev "förstås" lite fundersam över vad det berodde på och varför jag fick detta program utan att ha "hämtat" det.

Mina frågor är nu:

1. Behöver man ha två antivirusprogram (för säkerhets skull)?

...

3. Är det lämpligt att ta bort det senare mottagna Avast Free Antivirus?

 

Som jag förstår det kan man ha flera antivirusprogram installerade samtidigt, men man ska ha realtidsskyddet för endast ett av dem aktiverat. Förutsatt att det stämmer (kan ju ha missförstått det) tycker jag det är lite dumt att förenkla och säga att man endast ska ha ett antivirusprogram installerat.

 

En anledning till att ha flera antivirusprogram installerade är att kunna köra skanningar med dem. Alla är inte bäst på samma saker. Fast det finns ju diverse online scanner's, så det finns väl heller ingen anledning att rekommendera att ha flera antivirusprogram installerade.

 

Så skriver du om en "länk på skrivbordet", har du verkligen fått Avast Free Antivirus installerat?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mbgtmari! :like:

 

Bra med din förklaring av varför Avast "dök upp"!

Det gäller att man ser upp!

Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev ChristerE:

Som jag förstår det kan man ha flera antivirusprogram installerade samtidigt, men man ska ha realtidsskyddet för endast ett av dem aktiverat.

Nej, det är olämpligt med två eftersom deras låg nivå-drivrutiner kan krocka och orsaka problem och i vissa fall sänkt säkerhet. Det finns två undantag så vitt jag vet adaware antivirus, om det är installerat i kompatibel mod och man aldrig aktiverar realtidsskyddet, och Malwarebytes, som noga testar att deras produkt fungerar ihop med andras.

 

9 minuter sedan, skrev ChristerE:

En anledning till att ha flera antivirusprogram installerade är att kunna köra skanningar med dem. Alla är inte bäst på samma saker. Fast det finns ju diverse online scanner's, så det finns väl heller ingen anledning att rekommendera att ha flera antivirusprogram installerade.

Precis, man använder online-scanners för att få datorn kollad av fler antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Christer E !  :like: :thumbsup:

Ja, det gäller att kunna arbeta rätt med två antivirusprogram.

Om man inte är helt säker, är det kanske bättre att bara ha ett bra program

Avast är "troligen" installerat, eftersom det finns bland programfilerna på hårddisken.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETT  STORT  TACK, Cecilia!  :thumbsup::thumbsup:

Ditt svar är klargörande och bra!

Nu vet jag hur det funkar!

Tack, igen!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nej, det är olämpligt med två eftersom deras låg nivå-drivrutiner kan krocka och orsaka problem och i vissa fall sänkt säkerhet. Det finns två undantag så vitt jag vet ... och Malwarebytes, som noga testar att deras produkt fungerar ihop med andras.

 

Om endast ett av två installerade antivirusprogram är aktivt, hur kan det andra programmets filer - t ex de för lågnivådrivrutiner - störa det aktiva programmet?


Ett antal texter beskriver att endast ett antivirusprogram i taget ska vara aktivt. Underförstått att flera kan vara installerade om de inte är aktiva. En text anger också: "you can have any other as an on-demand scanner".


"Running (the real-time protection of) multiple antivirus programs concurrently can degrade performance and create conflicts."
https://en.wikipedia.org/wiki/Antivirus_software#System_and_interoperability_related_issues

 

"You can only have one AV software actively running, you can have any other as an on-demand scanner."
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/concurrent-use-of-two-anti-virus-programs/5e910f96-a303-4e23-81e8-65d1fddd62eb

 

"You should only run one antivirus program at a time. Having more than one antivirus program active in memory uses additional resources and can result in program conflicts, false virus alerts, and lowered protection."
...
"If more than one such program is running, there are a number of ways in which they can interfere with each other."
https://support.symantec.com/en_US/article.TECH104806.html

 

"... a competing antivirus program that is monitoring ..."
https://www.kaspersky.com/blog/multiple-antivirus-programs-bad-idea/2670/

 

Men som DAL30 skriver - "Om man inte är helt säker, är det kanske bättre att bara ha ett bra program"

 


Malwarebytes (tidigare Malwarebytes Anti-Malware) beskrevs tidigare som ett komplement till antivirusprogram, så även av Malwarebytes själva (har jag bestämt för mig). Nu hittas beskrivningar som anger att det kan vara det enda skyddet man behöver, andra att det är ett komplement.


Jag har själv använt det i många år, och då premiumversionen med realtidsskydd. Och parallellt med ett "vanligt" antivirusprogram, fungerar hur bra som helst.


"Malwarebytes offers some powerful features, but it isn’t yet an ‘antivirus replacement’. Use it – but make sure it’s alongside a second antivirus app with stronger definitions." (November 19, 2018)
https://www.techradar.com/reviews/malwarebytes

 

"Malware Industry Analyst Adam Kujawa explained that Malwarebytes aims to detect as much malware as possible. However, their focus isn't on those classic threats like viruses and worms:" (Jan 29, 2018)
https://forums.tomsguide.com/threads/is-malwarebytes-enough.426203/

 

"Malwarebytes is a complete antivirus replacement to protect you from malware, ransomware, exploits, and malicious websites and apps."
https://www.majorgeeks.com/files/details/malwarebytes_anti_malware.html

 

Här är Malwarebytes beskrivning av skillnaden mellan antivirus och anti-malware.
I slutet skriver de: "The fact is, traditional antivirus alone is not up to the task, ...". De ger ett intryck av att Malwarebytes skulle räcka, men jag ser ingen uttrycklig kommentar om det.
https://www.malwarebytes.com/antivirus/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man stänger av ett antivirusprograms realtidsskydd stänger man inte av drivrutinerna utan avstängningen sker på en högre nivå. För många år sen så hade inte antivirusprogrammen drivrutiner på låg nivå men sen så kom de skadliga programmen med rootkit-funktion och de blev tvungna att skaffa sig lågnivådrivrutiner för att kunna hitta och åtgärda rootkiten.

 

Jag har i forum sett många fall av problem och falsklarm som skett bara för att två antivirusprogram har varit installerade. Jag har även läst sidor från flera antivirustillverkare där de skriver att de inte rekommenderar att deras program är installerat samtidigt som andras. Det är (var?) så att många antivirusprogram under installationen reagerar på att andra antivirusprogram är installerade och vägrar fortsätta installationen innan det andra är avinstallerat.

 

Hämtat från beskrivningen av installationen av Avast:

Citat

Uninstall all your previous antivirus software from your PC.

https://support.avast.com/en-ww/article/Install-Free-Antivirus

 

Som jag skrev tidigare så är Malwarebytes ett undantag. Tidigare så har företaget angett att deras huvudprogram är ett komplement till ett antivirusprogram men numera har det låtit som att de anser att det räcker med deras program, men det har inte fått så bra testresultat som traditionella antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETT  STORT  TACK 

till alla som bidragit med svar om och förklaringar rörande virusprogram vid datoranvändningen! 

Det gäller inläggen från  mbgtmari,  Cecilia, Pelle Penna och ChristerE.

Jag ser det som en mycket stor hjälp att tillgång till eforum !

Tack alla !

Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

När man stänger av ett antivirusprograms realtidsskydd stänger man inte av drivrutinerna utan avstängningen sker på en högre nivå. För många år sen så hade inte antivirusprogrammen drivrutiner på låg nivå men sen så kom de skadliga programmen med rootkit-funktion och de blev tvungna att skaffa sig lågnivådrivrutiner för att kunna hitta och åtgärda rootkiten.

 

Jag kan spontant tycka att om realtidsskyddet inte är aktivt, och om man inte har programmet startat, så borde heller inga drivrutiner vara igång. Men - som sagt - en spontan, inte genomtänkt tanke. Men utifrån dessa omständigheter är det förstås olämpligt att ha flera virusskydd installerade samtidigt.

 

Gammal information i foruminlägg kan förstås inte förväntas uppdateras. Men texter på t ex Wikipedia brukar ju korrigeras, finns massor av människor runt jorden som kollar artiklarna. Och av de två citaten från tillverkare verkar flera virusskydd få finnas installerade samtidigt, de skriver att det är realtidsskydden som krockar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev ChristerE:

Gammal information i foruminlägg kan förstås inte förväntas uppdateras. Men texter på t ex Wikipedia brukar ju korrigeras, finns massor av människor runt jorden som kollar artiklarna. Och av de två citaten från tillverkare verkar flera virusskydd få finnas installerade samtidigt, de skriver att det är realtidsskydden som krockar.

Det är möjligt att reglerna kring detta har ändrats de allra senaste åren, för det är nog ett par år sen jag såg mycket i forum om att folk trodde de hade avinstallerat ett antivirusprogram men när de skulle installera ett nytt så klagade det på att det gamla fortfarande var installerat, så de behövde hjälp med att få bort allt av det gamla programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...