Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel i Mac med länkar


Markus Ehnberg

Rekommendera Poster

Markus Ehnberg

Hej,

 

Varje natt så uppdaterar jag ett Excelark på en server och sen mailas Pivotabellen ut till användarna. Fungerar bra, förutom på en av användarna som kör MAC. När han öppnar Excelarket så får han klagomål på att länkarna inte fungerar (det är klart eftersom länken pekar mot servern som han inte har kontakt med) Trycker han då ignorera länkarna så öppnas arket men han kan söka i pivotabellen. Den klagar bara på att länken är felaktig. För windowsanvändarna är det inga problem de kan jobba fritt i pivotn förutom att uppdatera den såklart.

 

Användaren säger att han har Office 365 men finns det någon version för Mac som kan lösa detta problemet som Windows hanterar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-08 på 13:31, skrev Markus Ehnberg:

Trycker han då ignorera länkarna så öppnas arket men han kan söka i pivotabellen. Den klagar bara på att länken är felaktig.

Så vad är problemet egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus Ehnberg

Han kan inte öppna noderna i Pivottabellen för den klagar bara på att länken till datakällan är felaktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tolkade att arket öppnas som det ska och sökning fungerar som att det var okej, därav frågan.

Pivot är något jag använt i 15-20 minuter så där kan jag inte bidra med något.

Har dock tillgång till en Mac med "Excel 16". Klickade bland inställningar men hittade inget annat än att man kan stänga av att felkontroll ska köras i bakgrunden. Dock kanske man inte vill göra det av andra skäl och det kanske inte hjälper.

 

Kan du avpersonifiera ett sådant ark du  mailar och lägga upp det här på eforum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...