Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan en låssmed öppna ett gitarrfodral?


.M
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Jag har lyckats slarva bort nyckeln till ett gitarrfodral, jag har dessutom eventuellt lyckats med genidraget att lägga reservnyckel i fodralet… så jag vet vart jag har den.

 

Kan en låssmed hjälpa till att öppna fodralet utan att jag behöver förstöra det? Då det är en ganska fancy gitarr så visade det sig att fodralet var förvånansvärt robust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att öppna med två gem? Men visst, de borde klara av att dyrka upp det kan man tycka. Borde inte vara historiens svåraste lås att knäcka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev .M:

GEM? Har du inte hörtalats om det pappersfria samhället?

Men.. ta två @ då!?

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-07 på 19:52, skrev .M:

Jag har lyckats slarva bort nyckeln till ett gitarrfodral, jag har dessutom eventuellt lyckats med genidraget att lägga reservnyckel i fodralet… så jag vet vart jag har den.

 

Kan en låssmed hjälpa till att öppna fodralet utan att jag behöver förstöra det? Då det är en ganska fancy gitarr så visade det sig att fodralet var förvånansvärt robust.

Det bästa är väl att du helt enkelt ringer upp en låssmed och frågar och bokar in en tid?

 

Jag kan med 99% säkerhet säga att det kan en sådan låssmed  lösa - om det är en av gamla stammen som kan lås.

Dessa lås är i grund och botten enkelt konstruerade och ibland kan man själv med hlälp av en stopp-nål pilla upp dessa.

Det har jag lyckats gjort på ett fiolfodral, så visst går det och utan att förstöra låset.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Lasse "newbie" Johansson

Ett bättre alternativ än gem är hårnål då den är lite hårdare i sin konstruktion. Ett gem böjer sig lätt. Men som svar på din fråga... den låssmed som inte kan dyrka upp ett gitarrfodral ska inte få kalla sig låssmed.  ?

 

Nu är det ju tre veckor sedan du gjorde ditt inlägg - hur gick det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat än, hittade till att börja med ingen låssmed som verkar ha någon slags kontor/butik eller liknande och att ringa hem någon för enbart fodraletsskull känns lite i överkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med att fråga i någon äldre låsbutik, de kan ha tips att ge dig och har ofta kontakter i branschen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • Solution

Visade sig att det öppnat en ny låssmedsbutik bara 250 meter från lägenheten, så jag knatade dit med fodralet. Och mycket riktigt, dom kunde komma in i det. Och ännu mer riktigt, reservnyckeln låg i den låsta lådan!

 

Riktigt genidrag från min sida!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-27 på 08:54, skrev .M:

Visade sig att det öppnat en ny låssmedsbutik bara 250 meter från lägenheten, så jag knatade dit med fodralet. Och mycket riktigt, dom kunde komma in i det. Och ännu mer riktigt, reservnyckeln låg i den låsta lådan!

 

Riktigt genidrag från min sida!

Kul att det löste sig och extra kul att just reservnyckeln fanns i lådan!

Men vad var det jag sade först om att hitta en låssmed...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lattjo uppföljning. Jag har lagt nyckeln i en särskild ask där jag förvarar saker som kan vara något viktiga att ha, puk kod till simkort, lite usb-minnen med någon backup på. Och nu när jag grävde i asken efter en gammal bankdosa, så hittade jag två nycklar som såg likadana ut. Tänkte naturligtvis, undrar varför jag har två identiska nycklar... Jo för att den borttappade nyckeln låg ju naturligtvis i min ask där jag lägger saker jag inte vill tappa bort och där jag nu dessutom lagt reservnyckeln!

 

Hade jag tittat i asken till att börja med så hade det här äventyret aldrig behövts upplevas!

  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev .M:

Jag har lagt nyckeln i en särskild ask där jag förvarar saker som kan där jag nu dessutom lagt reservnyckeln!

Hade jag tittat i asken till att börja med så hade det här äventyret aldrig behövts upplevas!

Kanske  ide att lägga reservnyckeln i gitarrfodralet.........

för annars kanske båda nycklarna försvinner samtidigt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...