Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autopopulate / Autofill tabell MS ACESS 365


Macke Mot

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har en databas jag tycker fungerar jättebra där jag har en önskan att hämta kontaktuppgifter till en kontaktperson till ett ärende baserat på en tabell som [kontaktuppgifter].

 

I Tabellen ärenden vill jag från uppslagsfältet kund nr dels hämta kontaktpersonernas namn för det företaget samt när det är valt en kontaktperson hämta in mail adressen från kontaktpersonen. Jag matar oftast in data via formulär men skulle helst av allt vilja ha möjligheten att hantera tabellen i listvyn. Helst vill jag även att denna information sparas på ärendet så att om ett företag byter namn eller liknande så kan jag ändå se gamla företagsnamnet på ärendet. Jag har läst massor om detta men kommer inte riktigt i mål. Jag har skapat frågor som får fram eftersträvad information men när jag vill lägga in den i ett uppslagsfält i tabellen säger den att jag måste välja en annan källa eftersom jag troligtvis använder destinationstabellen som källa (vilket i sig är sant men andra fält). Lägger jag in det via formuläret med kombiruta och samma fråga som källa, lyckas jag bara spara ett värde från frågan i tabellen.

 

Tabell kontaktuppgifter innehåller primärnyckel, Företagsnamn, Roll, Namn, tele, mailadress

Tabellen ärenden innehåller Företag, Kontaktperson, Tele, Mail och så massa annat som saknar relevans för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...