Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu är det dags att byta från OpenOffice till LibreOffice


Thirteen

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev kontakten:

Eller varför inte till Textmaker free office

är väl samma som

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eller FreeOffice.

fast Textmaker är enbart ordbehandlaren i FreeOffice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Textmaker office är en hel office-svit, heter föralldel free office textmaker, harr den på datorn.sedan finns det Softmaker free office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till Thirteens inledande uppmaning så vill jag berätta för de Windowsanvändare som har OpenOffice att de inte måste avinstallera detta för att installera LibreOffice. Man kan nämligen ha OpenOffice och LibreOffice samtidigt i sin dator och växla mellan att öppna sina .odt-dokument i de två programmen. Så har jag det. LibreOffice har fler finesser än vad OpenOffice har, men jag tycker att gränssnittet är mer tilltalande i OpenOffice. Se t ex på genvägsikonerna!

337020380_LOOOgenvgsikoner.png.2599d3989629bce26def85e9868be73c.png

Eftersom säkerheten är a och o använder jag dock för tillfället mest LibreOffice.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev kontakten:

Textmaker office är en hel office-svit, heter föralldel free office textmaker, harr den på datorn.sedan finns det Softmaker free office.

Intressant!

Jag har, förutom LibreOffice, Softmaker Office https://www.softmaker.com/en/ som är en betalvariant av FreeOffice https://www.freeoffice.com/en/ båda från Softmaker.

Sedan hade jag ett minne av att det fanns något som hette KingOffice och en sökning ledde mig till WPS Office http://ksosoft.com/product/office-free.html från Kingsoft. Installerade även den, lite oklart varför faktiskt :unsure: 

 

Önskar gärna en länk till Textmaker office.

 

Dessutom: Hur det är med säkerheten i "mina" alternativ vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

För att återgå till Thirteens inledande uppmaning/...

 

 

Nja, gillar inte att uppmana. Vill hellre försöka medvetandegöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig här, hade inte uppdaterat minnet. Det är gratissviten av softmaker jag har,, så du hade rätt där, men jag gillar den, har den även på android-plattan. Wps har jag provat men var inte imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Varför spara i odt format ?

 

Varför inte? ?

 

Eller, om man samarbetar i projekt med andra som måste absolut ha MS som leverantör så kanske man gör bäst i att själv i tysthet visa att man är den mer flexible och då sparar i doc/docx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Thirteen:

 

Varför inte? ?

 

Eller, om man samarbetar i projekt med andra som måste absolut ha MS som leverantör så kanske man gör bäst i att själv i tysthet visa att man är den mer flexible och då sparar i doc/docx.

Tråden börjar med att det hittats säkerhetshål i .odt formatet, kan ju för mig var ett skäl inte välja .odt.

Utom det faktum att det äldre formatet Word 97/2000/XP , även känt som .doc ökar chansen att mottagaren kan läsa det.

 

Ju nyare format man väljer, dessto färre kan läsa det det dokument man skickat.

Men det kan ju också ha sina fördelar....

Men så jobbar inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev jannejanne:

Tråden börjar med att det hittats säkerhetshål i .odt formatet, kan ju för mig var ett skäl inte välja .odt.

Och du menar att ingen har hittat säkerhetshål i gamla .doc-formatet under 20 år?

 

Eftersom ODT-formatet är standardiserat är det ju mycket större chans att andra ordbehandlingsprogram presenterar dokumentet precis som du har tänkt dig med det formatet än om du använder ett ostandardiserat format där de olika tillverkarna försöker gissa sig fram till vad Microsoft kan ha menat med olika format-koder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-12 på 16:08, skrev Cecilia:

Och du menar att ingen har hittat säkerhetshål i gamla .doc-formatet under 20 år?

 

Eftersom ODT-formatet är standardiserat är det ju mycket större chans att andra ordbehandlingsprogram presenterar dokumentet precis som du har tänkt dig med det formatet än om du använder ett ostandardiserat format där de olika tillverkarna försöker gissa sig fram till vad Microsoft kan ha menat med olika format-koder.

Att det finns säkerhetshål i .doc är inget jag utnyttjar/(kan / vill utnyttja)

Ingen som fått sådana .doc document från mig har klagat.

Säkerhetsnivån hos mina mottagare är inte högre.......

Som tur är för mig.

 

Vad jag upplevt på jobbet är att när personal får ny dator så har det varit vanligt att senaste versionen av MS-Office installeras. Sedan skickar chefen med den nya datorn ut ett dokument med tex docx format som vi med äldre MS-Office inte kan läsa. Vi har naturligtvis av säkerhetsskäl inte rätt installera något Readerprogram för den senaste versionen (eller program överhuvudtaget på datorn) så det blir bara att skicka ett svar till chefen att hen måste spara dokumentet i en äldre version för vi vanliga medarbetare med äldre MS-Office kan inte läsa vad hen skickat.

Ock så kommer dokumentet i äldre format vi kan läsa efter någon dag....

Ja så fungerar det i praktiken. Rätt eller Fel. Inte mig att döma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som har kvar OpenOffice, jämsides med eller utan LibreOffice, så vill jag också berätta att det går bra att ladda ner den omnämnda patchen från 0patch genom att följa instruktionerna i den 43-sidiga manualen

https://0patch.com/files/0patch_Agent_User_Manual.pdf

 

Gå då först till  https://dist.0patch.com/User/Register

för att registrera ett gratiskonto. Du behöver bara lämna en e-postadress, som användarnamn, och skapa ett lösenord till ditt 0patch-konto. (Lösenordet måste vara minst 8 bokstäver långt.)  

 

Det är enklare än vad det verkar i manualen,  eftersom man får anvisningar på skärmen när man installerar 0patch Installer.msi. Så t ex dök AVG upp och ville hindra installeringen och sätta filen i karantän. Men i den AVG pop-upen kunde man välja att göra ett undantag för det program man höll på att installera, vilket jag förstås gjorde, och därefter kunde installeringen fortsätta. Man får också meddelande via skärmen om att datorn behöver startas om för att installeringen ska bli  fullständig.

1140419064_OO0patch.PNG.d01b7a82d4de9952dd1e62273c49859f.PNG

Jag tycker det känns tryggt att ha 310 installerade patchar från 0patch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...