Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag funderar på att starta en egen internetradio och vet att det redan finns många sådana.

Men jag vet inte hur man gör. Är det någon som har erfarenhet av det?

Eller kan ge råd och tips?

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden så var SHOUTCast vanligt för internet radio, jag vet inte hur vanligt det är nu för tiden. Annars om det är mer podcast formatet du är intresserad av, så räcker det nog med att du spelar in mp3-filer och sen publicerar din feed av dessa filer på apple store och andra podcast platformar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej .M

och tack för ditt svar

Jag är mest intresserad av live radio, där lyssnare kan ringa in och ha en dialog med programledaren. Man kan t.ex använda sig av Skype för att "ringa in" till radion. Men man kan också använda telefonen för att ringa in.

Jag vet att man måste ha en server och en hemsida, men hur sänder jag ljud från min dator till servern? Det vill jag veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kollar på shoutcasts hemsida så framgår det att om du använder Shoutcast Server så kan du hosta radiokanalen själv och det står även i support dokumentationen att du kan sända live.

Det jag inte hittar någon tydlig dokumentation för är hur du installerar servern på en server och sen får din dator att prata med den. Men å andra sidan, om du gör en sökning på internet på shoutcast så kommer du hitta massor med siter och tjänster som kan hjälpa dig med det. Så om du inte har en hemsida för din kanal än så tycker jag att du börjar med att söka runt bland shoutcast hosts och ser om du hittar något som verkar matcha det du är ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länk

Nu har jag registrerade mig för fri alternativet. Men sen hände ju ingenting mer.

Jag har fått ett mail från dem där de säger att Nu kan du UPGRADE och få full blahablaha.

Det verkar inte finnas någon gratis tjänst, där jag själv kan installera och sända 

Jag använder MAC OS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Av Jukka1
      Hej! Är det någon som har tips på hur man bäst går tillväga för att spela in ett analogt radioprogram?
      Har råkat stöta på någon kanal som inte verkar vara spelbar digitalt någonstans så tänkte försöka spela in den nästa gång jag lyckas ratta in den.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Tips på utrustning?

/Jukka

• Av PoisonIvy
      Hej!

Har en kompaktstereo (Philips BTM2280) som har bluetooth. Har under ett halvår utan problem kunnat streama musik från t ex YouTube via min bärbara dators bluetooth.

När jag idag skulle lyssna på musik på YouTube och som vanligt kopplade upp stereon mot datorn, slogs jag av att ljudet från stereon var väldigt lågt - fick höja stereons volym avsevärt för att kunna höra något. Basljudet var också som bortblåst.

Klickade på ljud-ikonen på datorns aktivitetsfält och såg att jag plötsligt hade två ikoner med "volymstaplar". En med en högtalarikon (som jag haft tidigare) och en med en hörlursikon (har ej sett denna tidigare - har aldrig hörlurar inkopplade i datorn). Ljudet till stereon verkar av någon anledning nu vara kopplat till hörlursikonen. Även om ljudet i datorn ställs på max blir ljudet till stereon väldigt lågt och basen hörs inte. Slår jag av stereon försvinner hörlursikonen.

Även ljudet i datorns egna högtalare har sänkts markant - vid inställd maxvolym (på kvarvarande volymstapeln med högtalarikonen) är ljudet mycket lågt till skillnad mot vad det varit tidigare.

Vad sjutton kan ha hänt med ljudet/inställningarna i datorn? Jag har inte gjort någonting under några menyer.

Tack på förhand!
    • Av JanKal
      Hej,
      Bor i ett ”Comhem-hus” och använder Compal CH7486E, som jag tycker fungerar bra förutom att det är problem med ”multicasten”. Jag kör Apple TV och Argon Audio Stream2, men får ofta problem med uppkopplingen av dessa enheter. Att styra Argon via appen UNDOK i min Iphone är nästan omöjligt. Däremot när jag byter till mitt gamla modem Netgear CG3100 så fungerar det klockrent. Är det någon som har upplevt liknande problem?
    • Av tobi
      Har länge haft Telenor mobilt bredband 4g fri surf för 249:-. Nu vill de istället ha 299:- och jag inser att familjen sällan nyttjar att ta med sig detta och då vi bor i fiberfastighet är det hög tid att köra Stockholms stadsnät. Så nu köra jag 100/100 för 199:- vilket känns kanon.

Nu har Dovado 4g router fungerat bra för familjen med två barn och två vuxna. Ipads, Iphones, datorer och trådlös streaming av film (MyCloud) till olika enheter däribland tTV med WD tv och musik (Sonos, Spotify mm) har fungerat bra. Inte klockrent men mycket bra. Någon film fastnar ibland etc. Men vi kör ibland mycket och samtidigt och min upplevelse av trådlös film ibland HD (eller bra hög upplösning iaf) inte varit något problem generellt. 

Räckvidden har varit sådär, kanske svårt iof för signalen att vika av i köket och ut på balkongen?! Men det har känts lite skumt att signalen inte räckt till. Vi bor i en normal fyra så det är ingen spatiös våning med massa betongväggar emellan..

Nu vill jag köpa den bästa routern som sparkar skiten ur Dovado 4g, streama film kors och tvärs i familjen till olika rum och enheter samt lägga till en trådlös skrivare. (Gärna tips även på bästa multifunktionsskrivaren som orkar ta emot några Mb och skriva ut, utan att krokna totalt. Det är inte viktigt. Det kan jag googla och prova.) Men det viktiga är router

Samma där, visst kan jag googla router men har någon erfarenhet av router med god kapacitet så är jag tacksam. Självklart kan jag lägga till någon signal förstärkare eller liknande om det kan göra enheten ännu starkare men det verkar finnas produkter som väl ska kunna klara en fyrarummare i räckvidd och i övrigt mycket väl klara de krav jag har enligt ovan på kapacitet. Är den enkel att konfigurera är det ju ett plus.

Någon som vill hjälpa mig i steget från mobilt bredband till vad jag hoppas blir något fantastiskt med fiber från Stockholms stadsnät är jag tacksam. Har redan installerat "tjänstedelare" i inkommande "skåp". Vet inte om jag behövde en sådan egentligen. Jag berättade att jag kanske ska köra TV via internet i framtiden men att det inte är säkert. Kanske de ytterligare uttagen på tjänstedelaren (4st portar totalt) kan användas att koppla vidare datasignalen ut till de ytterligare rum som redan har fördragna datauttag. Alltså att jag utan tjänstedelare inte haft den möjligheten. Eller är de dedikerade (enligt instruktionsboken verkar det så) till IP telefoni, TV och framtida tjänster. Så står iaf angivet. Men det bör väl gå att koppla datasignal vidare på alla dessa uttag?

Tack

Tobias 

• Av tobi
      Försöker få ihop vad som blir bäst.

Har idag wdtv som jag kör ett wd my passport ultra 2TB med filmer på, kopplat till wdtv. Kanon. Spelar filmer som aldrig förr och bra kvalitet (givetvis beroende på vilket format och kvalitet jag valt att ladda ned.

Nu är det så att jag är intresserad av att köra WIFI streaming så att alla i lägenheten kan komma åt filmer, lite musik och foton etc. Mamma, Pappa, barn 10 år och barn 8 år.

Jättesugen på https://www.synology.com/en-us/products/DS415play . Läser i specen och då står det helt plötsligt wifi access dongel. OK, trodde att den bara var att blåsa på med. Rakt på till en Smart TV, telefon, platta, dator. Transcoding för filmer och hela paketet. Men det verkar inte vara riktigt så?

Kan jag ta den relativt billiga my cloud och låt alla 3 tv apparater ha en wdtv inkopplad via vilken filmer kan strömmas? Bästa och enklaste alternativet eller? Naturligtvis vill jag också ha allas dokument på NASen åtkomliga från respektive datorer och andra devices. Den klarar väl det trådlöst?

Sen säger WD vd:n att det är fantastiskt att nu kommer ju de med sin my passport wireless. Halleluja! Bara att koppla in i routerna så har ju alla i familjen access till all information på denna lilla trevliga wfi-hårddisk/nas. Det låter ju som ett steg bakåt. Visserligen är ju den uppenbara fördelen att kunna bära med sig den i innerfickan och komma åt information från en dator på tåget eller liknande. MEN han nämner ju också att det är SÅ bra att man ju kan ansluta den till routern och få ett trådlöst nätverk på det sättet. Jag uppfattar det som en sidofunktion som naturligtvis är bra men hallå, är det inte riktigt snabb trådlös överföring av dokument och möjlighet till HD streaming som är lite på tapeten sedan ett par år?

Ärlig talat. Vad är enkelt och bra att ha. Ska jag ordna externa minnen och köpa en ny bra router (har idag dovado 4G och kör telenors 4G mobila internet). Är det helt enkelt bästa varianten. Får man kanske hyfsad hastighet trådlöst och sedan får man väl i sämsta fall koppla loss usb-minnen från routern och plugga in i wdtv:n som jag gjort senaste två åren. (alltså laddat ned film på datorn och fört över till usb-minnet) Verkar inte finnas någon vettig lösning.

Jag har inga problem att jobba lite extra för att säkra upp framförallt foton på ett par externa diskar. Men resten av informationen vill jag ju kunna dela kors och tvärs i hela familjen och helst vill jag kunna strömma HD film trådlöst till vem som helst i famlijen när som helst och samtidigt med varandra...Det trodde jag var det fantastiska med synology ds415play men den verkar ju ha begränsningar den med. Tex att man måste skaffa en extern wifi dongel?

Någon som kan ge ett bra och säkert tips på trådlös strömning av film eller ska jag skita i det och flytta filmbiblioteket för hand mellan olika användare och enheter som jag nu redan gjort ett par år??? Vill så gärna ha ett trådlöst nätverk i familjen men ju mer jag läser ju mer osäker blir jag och jag upptäcker hela tiden att saker jag trott att jag fattat är helt tvärtom:) .

Tacksam för tips, ledsen för min okunnighet, men jag har jäklar läst på en hel del och försök att få klarhet i detta så jag slipper åka till webhallen och köpa x prylar som jag efter en stunds mekkande hemma inser inte uppfyller det jag trodde det skulle göra.. Been there done that alltför många ggr.

/Tobbe

• Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Skapa nytt...