Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen internet radio


Admini

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag funderar på att starta en egen internetradio och vet att det redan finns många sådana.

Men jag vet inte hur man gör. Är det någon som har erfarenhet av det?

Eller kan ge råd och tips?

Tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden så var SHOUTCast vanligt för internet radio, jag vet inte hur vanligt det är nu för tiden. Annars om det är mer podcast formatet du är intresserad av, så räcker det nog med att du spelar in mp3-filer och sen publicerar din feed av dessa filer på apple store och andra podcast platformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej .M

och tack för ditt svar

Jag är mest intresserad av live radio, där lyssnare kan ringa in och ha en dialog med programledaren. Man kan t.ex använda sig av Skype för att "ringa in" till radion. Men man kan också använda telefonen för att ringa in.

Jag vet att man måste ha en server och en hemsida, men hur sänder jag ljud från min dator till servern? Det vill jag veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på shoutcasts hemsida så framgår det att om du använder Shoutcast Server så kan du hosta radiokanalen själv och det står även i support dokumentationen att du kan sända live.

 

Det jag inte hittar någon tydlig dokumentation för är hur du installerar servern på en server och sen får din dator att prata med den. Men å andra sidan, om du gör en sökning på internet på shoutcast så kommer du hitta massor med siter och tjänster som kan hjälpa dig med det. Så om du inte har en hemsida för din kanal än så tycker jag att du börjar med att söka runt bland shoutcast hosts och ser om du hittar något som verkar matcha det du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länk

Nu har jag registrerade mig för fri alternativet. Men sen hände ju ingenting mer.

Jag har fått ett mail från dem där de säger att Nu kan du UPGRADE och få full blahablaha.

 

Det verkar inte finnas någon gratis tjänst, där jag själv kan installera och sända 

Jag använder MAC OS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...