Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig kommunikation router/dator...


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Kommunikationen mellan min router och min dator fungerr dåligt. Det yttrar sig i att uppkopplingen till Internet ibland inte går att åstadkomma alls eller att den avbryts när man minst önskar det. Kopplar jag ihop de två med en kabel fungerar det istället alldeles utmärkt. Var ligger felet? I datorn eller i routern? Kan jag göra något åt det? Vill inte dra en kabel genom halva huset.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså det trådlösa nätverket som fungerar dåligt. Har du flera datorer eller en mobil som du kan ansluta till samma router?

Bara så man vet om det är bara en viss dator som har problem eller alla enheter som ansluter till routern.

 

Bor du med många grannar runt dig som också har trådlösa nätverk eller bor du i villa så det är längre bort till grannarna?

 

Har du prövat om det går bättre om du flyttar datorn så den är närmare routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hans Peter:

Kommunikationen mellan min router och min dator fungerr dåligt. Det yttrar sig i att uppkopplingen till Internet ibland inte går att åstadkomma alls eller att den avbryts när man minst önskar det. Kopplar jag ihop de två med en kabel fungerar det istället alldeles utmärkt. Var ligger felet? I datorn eller i routern? Kan jag göra något åt det? Vill inte dra en kabel genom halva huset.

 

Precis som man i många fall först startar om datorn (när orsaken till problem inte är uppenbara) så kan man vid problem med WiFi testa med att "glömma" nätverket och sedan ansluta igen.

 

Börja som när du ska ansluta till ett trådlöst nätverk, men i stället för att ansluta så högerklickar du och väljer "Glöm". Minns inte om det ser ut på samma sätt i versioner före W10, men funktionen finns också i tidigare versioner. Kör du annat OS än Windows finns sannolikt motsvarande möjlighet där.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Det var ju ett annat sätt att angripa problemet på. ? 

Det fungerar med annan dator. Av det drar jag slutsatsen att det inte är fel på routern utan något med datorn. Kan det vara så? Och i såfall vad?

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ChristerE! Vore tacksam om du ville förtydliga din beskrivning. Hittar inget "Glöm".

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på de bågformade Wifi  längst ned till höger på skärmen. Högerklicka på anslutningen och välj Glöm

Om du inte har de bågformade symbolerna där så kolla under den lilla uppåtpilen strax intill högtalaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en ny eller gammal dator. Har haft två fall där bekantas laptop plötsligt har dålig kontakt och har då fått sätta i en sk. wifiplugg i usb-uttaget. De fungerade i vissa rum men inte i andra, trots att det var lika nära till den trådlösa anslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Hans Peter:

Tack Cecilia! Det var ju ett annat sätt att angripa problemet på. ? 

Det fungerar med annan dator. Av det drar jag slutsatsen att det inte är fel på routern utan något med datorn. Kan det vara så? Och i såfall vad?

/hans peter

 

Var den andra datorn bredvid datorn som krånglar eller på något annat ställe?

 

Windows-version för den krånglande datorn?

Öppna Enhetshanteraren (sök på det ordet) och leta upp nätverkskorten. Skriv här vad beteckningen är för det trådlösa nätverkskortet.

 

Bor du med många grannar runt dig som också har trådlösa nätverk eller mer isolerat?

Vad är det för router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle Penna!

Hittat!! 

Men hur hjälper det mig med mitt problem "att uppkopplingen till Internet ibland inte går att åstadkomma alls eller att den avbryts när man minst önskar det"?

Vore tacksam om du ville utveckla ditt tips om Wifi-plugg lite... Skaffa var, t.ex. och vilken funktion har en sådan?

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hans Peter:

Hittat!! 

Men hur hjälper det mig med mitt problem "att uppkopplingen till Internet ibland inte går att åstadkomma alls eller att den avbryts när man minst önskar det"?

 

Datorn sparar information om de trådlösa nätverk som man ansluter till (för enklare anslutning vid kommande tillfällen). Ibland räcker det med att "glömma" nätverket och ansluta på nytt, när anslutningen inte fungerar som den borde. Skadar ju inte att testa, hjälper inte det så får du fortsätta med andra åtgärder.

 

I ditt fall verkar problemet alltså handla om anslutningen i det lokala nätverket, som Cecilia skrev tidigare. Och fungerar inte den så kommer man förstås inte åt internet heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej alla!

Det är lite svårt ibland med orsak och verkan, men så långt är det ju klart att det handlar om det trådlösa nätverket. Och så svaren på Cecilias frågor:

 

Var den andra datorn bredvid datorn som krånglar eller på något annat ställe?

På samma ställe

 

Windows-version för den krånglande datorn?

Windows 10 Home (Datorn HP 250 G3)

 

Öppna Enhetshanteraren (sök på det ordet) och leta upp nätverkskorten. Skriv här vad beteckningen är för det trådlösa nätverkskortet.

Ralink RT3290 802.11 Wi-Fi adapter 

 

Bor du med många grannar runt dig som också har trådlösa nätverk eller mer isolerat?

I hyreshus

 

Vad är det för router?

Netgear CG3700 (ComHem:s)

 

 

Och till slut en gång till. Vad är teorin bakom den av Pelle Penna föreslagna lösningen med Wifi-plugg? Hur skulle den kunna hjälpa i mitt fall?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stänga av 5GHz bandet i din Router om du kommer in i den?

 

Jag har fått gjort det till min bärbara Asus  som inte finns någon lösning om detta, tappar slumpmässigt kontakten när som helst utan anledning.

Får starta WiFi manuellt ibland för att datorn inte kopplar upp sig alls vid uppstart då och då.

Köpte en homeplug för att ev. lösa detta men inte någon skillnad.

Men blev bättre sen jag stängde av 5GHz bandet i Routern.

 

Du är inte ensam om detta problem om man söker på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Hans Peter:

Och till slut en gång till. Vad är teorin bakom den av Pelle Penna föreslagna lösningen med Wifi-plugg? Hur skulle den kunna hjälpa i mitt fall?

Om det skulle vara fel på det inbyggda (trådlösa) nätverkskortet, ett kort man inte gärna byter på en bärbar dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang att stänga av 5GHZ. Jag har dryftat detta fenomen tidigare i något annat ämne. 

Köpte en Netgear R7000 och som ständigt tappade kontakten. Googlade och fann att detta var ett känt problem. Hittade till slut en lösning som nu har fungerat en lång tid.

Jag fick gå in i inställningarna och döpa om den ena kanalen, så att den istället för Netgear47-5 nu heter Pelles snabba. 

Låter märkligt, men har fungerat sedan dess

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ovanstående tips inte hjälper kolla denna sida från HP:s forum som innehåller fler förslag:

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebooks-Archive-Read-Only/Ralink-RT3290-802-11bgn-driver-for-windows-8-1/td-p/4815722

och denna felsökningssida: https://support.hp.com/us-en/document/c05207063

 

2 timmar sedan, skrev Hans Peter:

I hyreshus

Har du en mobil med Android som operativsystem?

I så fall gå till dess app-butik och installera WiFi Analyzer. Med den appen kan man se signalstyrkan på sitt eget trådlösa nätverk, vilka andra nätverk som finns nära och vilka kanaler de använder. Allt kan ge ledtrådar om varför det fungerar dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha letat runt på nätet verkar det som om ditt nätverkskort inte vill spela ihop med Windows 10. Jag har inte hittat någon som har lyckats lösa problemet med Ralink och Windows. Vissa har fått det att fungera med Windows versioner före 1703 men sedan verkar det kört. Vill du få till en stabil anslutning är det ett USB trådlöst närverkskort som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga till Cecilia. Jag har appen WIfi Analyzer, men blir inte klok på den. Enligt den är mitt nätverk hur kraftigt och stadigt som helst,  medan nätverksikonen tänds och släcks (oregelbundet) hela tiden. Vad visar  egentligen den senare?

 

Tack alla! Efter alla goda råd som jag har fått har jag nu bestämt mig för att skaffa en WIFi-adapter. Hur det går med den återkommer jag om.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med resultatet från WiFi Analyzer och allt annat som kommit fram i tråden verkar problemet ligga just i datorns nätverkskort så med en separat WiFi-adapter bör det fungera ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

LÖSNINGEN:

https://www.webhallen.com/se/product/266789-ASUS-USB-AC53-USB-WiFi-Adapter-AC1200-MU-MIMO

Adaptern ersätter det i datorn HP 250 G3 inbyggda trådlösa nätverkskortet Ralink RT3290 802.11 Wi-Fi adapter, som  inte tycks fungera något vidare med Win 10.
För att datorn skall ta över den nya WiFi adaptern måste det inbyggda nätverkskortet inaktiveras. (Enhetshanteraren>Nätverkskort)

Adaptern fungerar alldeles utmärkt!

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...