Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag i min Photoshop 5 ändra storlek i flera JPG-bilder


hup151_t

Rekommendera Poster

Kan jag i min Photoshop 5 resiza (nytt ord) flera typ JPG-bilder samtidigt? T ex om jag har en mapp med flera bilder i 800 x 600 resiza (nytt ord) till säg 1280 x 960? Eller flera olika storlekar och få dessa i ett grepp till en enda storlek??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev HansErik:

Kan jag i min Photoshop 5 resiza (nytt ord) flera typ JPG-bilder samtidigt? T ex om jag har en mapp med flera bilder i 800 x 600 resiza (nytt ord) till säg 1280 x 960? Eller flera olika storlekar och få dessa i ett grepp till en enda storlek??

Hej,

Jag har brutit ur ditt inlägg från denna tråd och flyttat det till forumet Bildredigering.

Ett ämne = en tråd, även om vi kan töja på reglerna ibland.

 

Mvh, Flyfisherman - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hmm jag måste fundera, eftersom det var så ofantligt många år sedan jag körde Photoshop 5.

Jag har fortfarande kvar böckerna nånstans.

Men det bör heta Batch Editing eller batch processing om funktionen ens finns i femman.

 

Jag skall kolla runt lite, men jag har mycket svårt att tro det.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Nej, då får man ta till värre grejor, som gratis IrfanView :rolleyes:

 

image.png.ac8860e8b7a4bc9bd1c2bcbe5e34fbd4.png

 

Kan man välja vilka JPG bilder man vill ändra storlek på samtidigt eller blir det så att alla JPG bilder får samma storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt i sk.batch processing så blir alla bilder i den valda mappen likadant förändrade, med vissa undantag.
Tex. I Adobe Photoshop eller i Adobe Bridge kan man namnändra alla bilder via förutbestämda prefix eller suffix med olika tillägg till dessa.

Finns även några andra kriterier som kan ställas individuellt, men det är så avancerat så jag har varken orkat eller haft behovet att sätta mig in i detta.
 

Men ja, det är i princip vitsen att man kan köra igenom ett eller flera bibliotek med tusentals bilder och låta datorn tugga sig igenom dom gemensamma ändringarna man vill ha fram.

 

Originalfilerna förändras aldrig, utan dom processade bilderna sparas i egen undermapp/ar beroende på antalet körningar. Originalet förblir alltid orört och man kan behöva testa olika inställningar, göra en eller flera körningar på en mindre bildmapp och sedan raderar man bara resultatet, innan man till sist känns nöjd.

 

Tex. i det enklare fallet:  om jag har har tagit säg 10-bilder med min Samsung fåne och vardera är på c:a 4,5MB och jag vill e-posta detta så går det inte vidare bra. Varken från min e-post server eller om jag är osäker på mottagarens e-post  max storlek på inkommande.


Om jag istället får ned bildstorleken utan att förändra bildformatet så summan av alla ligger under säg 10MB - och märk väl - det går nästan inte att se skillnad på kvaliteten på bildskärmen - så kan jag sedan lätt e-posta iväg dessa. Har jag tex. 7 bilder så ökar jag bara på lite på kvaliteten så jag ligger så nära som möjligt av max 10MB
Adobe Photoshop är rent ut sagt makalös i dom algoritmer som används och GIMP är också utan vidare väldigt bra på att få fram resultat som är helt godtagbara.

Adobe Photoshop använder sig av - beroende på inställningar - hårdvaruacceleration Open CL och Open GL.

Adobe: Hur använder Photoshop grafikprocessorn?
Där sparar man rejält med tid, istället för att stöka med en och en bild.

 

Men har man bara en bild som är väldigt stor (tex. en .Tiff okomprimerad kan vara bortåt 40MB eller t.om 400MB från NASA) och man vill antingen e-posta denna eller att den skall läggas ut på webben så finns en snabbfunktion i Photoshop:

File (eller Arkiv) > Spara för webb (save for webb). Fast oftast vill man ju bildbehandla en sådan innan man till sist ändå sparar om den i annat format.

 

Tex. Jpeg och även där, eftersom .jpeg är ett förstörande format så kan man ställa in hur många % som skall konverteras och därmed bildstorleken. Man kan faktiskt spara till en .jpeg nästan utan förluster, det handlar om vilka inställninar man gör, dock så kan en sådan .jpeg bild bli alldeles för stor.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

 

Kan man välja vilka JPG bilder man vill ändra storlek på samtidigt eller blir det så att alla JPG bilder får samma storlek?

Ja, man väljer in bilder från övre fönstret till det nedre fönstret som innehåller de bilder man vill processa.

image.png.fa4ef49e980387a7e35a088c2f6a6a69.png

Fast jag skulle nog i lugn och ro använda IrfanView Thumbnail och välja ut och flytta/kopiera de bilder jag vill ändra till en temporär mapp och sedan välja in alla i den mappen.

 

Finns en hel del man kan göra

image.png.1e9b13d6c941afc5c474b6c0c47a7e00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-02 på 18:00, skrev vertpre:

 

Kan man välja vilka JPG bilder man vill ändra storlek på samtidigt eller blir det så att alla JPG bilder får samma storlek?

 

På 2019-02-02 på 20:59, skrev Mikael63:

Ja, man väljer in bilder från övre fönstret till det nedre fönstret som innehåller de bilder man vill processa.

Fast jag skulle nog i lugn och ro använda IrfanView Thumbnail och välja ut och flytta/kopiera de bilder jag vill ändra till en temporär mapp och sedan välja in alla i den mappen.

 

Finns en hel del man kan göra

 

 

I praktiken betyder det att alla bilder i en batch blir likadant gjorda som har valts för att processas enligt samma kriterier.

Det var väl det jag skrev som svar ovan?

Hela vitsen med batch processing.

 

Svaret på din fråga vertpre måste bli nej - med vissa undantag som jag också skrev om ovan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...