Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox 65 - "flikar under guiden" fungerar inte längre


Flyfisherman
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Fr.o.m Firefox 57 t.o.m ver. 64 har denna guide fungerat ypperligt vid alla automatiska uppdateringar:
Tips - Firefox ver. 57 - Flikar under

 

Men nu i FF 65 är flikarna tillbaks överst igen!

 

Spelar ingen roll om man flyttar/kopierar den speciella Chrome mappen till Roaming mappen.

Huga!

 

Behövs en ny guide igen eller andra tips!

 

Ps. Det finns redan några separata special-lösningar från ihärdiga entusiaster där det inbegriper en hel del kod att bytas ut, men dessa är Ej att rekommendera enär dessa kommer att ge oönskade sidoeffekter och heller inget som stöds av Mozilla eller att vid nästa uppdatering skrivs över, så undvik dessa!

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning vill utvecklarna för Firefox inte att vi använda ska få bestämma om vill ha flikarna över eller under menyn?!

 

Kommer säkert komma en ny guide inom en snar framtid som löser detta igen. Irriterande är det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
På 2019-02-02 på 00:50, skrev Flyfisherman:

Ps. Det finns redan några separata special-lösningar från ihärdiga entusiaster där det inbegriper en hel del kod att bytas ut, men dessa är Ej att rekommendera enär dessa kommer att ge oönskade sidoeffekter och heller inget som stöds av Mozilla eller att vid nästa uppdatering skrivs över, så undvik dessa!

Redigerad 2 februari av Flyfisherman

 

Är den här en av dessa special lösningar eller är det något man kan använda? Fungerar gör den i alla fall på FF65. Jag har precis använt den så får väl se om det dyker upp några "sidoeffekter". ?

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1241903

Personen som har ställt frågan har Fedora 28 men filen för FF65 och Windows finns med i svaret.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev vertpre:

 

Är den här en av dessa special lösningar eller är det något man kan använda? Fungerar gör den i alla fall på FF65. Jag har precis använt den så får väl se om det dyker upp några "sidoeffekter". ?

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1241903

Personen som har ställt frågan har Fedora 28 men filen för FF65 och Windows finns med i svaret.

Japp vertpre, det fungerade. :)

Vi tar och kör efter detta ett tag och ser om det blir några sidoeffekter som visas och om det överlever åtminstone nästa uppdatering?

 

Sedan kan vi ev. tillsammans uppdatera guiden på svenska?

Jag började med att ta backup på den mappen där dessa filer redan fanns hos mig och redigerade innehållet, men kanske inte hos alla och då blir det nyskapande?

Det betyder att jag/vi också sedan måste testa via en annan ny och reninstallerad Firefox 65+:a via virtuell maskin.

Mvh

 

Ps. Ja om önskemål finns vill säga, annars får väl alla köra efter instruktionerna i länken ovan.

- Jag har alltså inte laddat hem någon fil eller annat som skall köras.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Sedan kan vi ev. tillsammans uppdatera guiden på svenska?

Det är väl bra att i guiden i alla fall börja med att länka till den engelska sidan så att de som hittar guiden och märker att den inte fungerar kommer vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är väl bra att i guiden i alla fall börja med att länka till den engelska sidan så att de som hittar guiden och märker att den inte fungerar kommer vidare.

Ok. Lagt till en kommentar:

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Jaha, så råkade ver 71 ramla in, och allt ramlade tillbaka på ruta 1, flikarna tillbaka överst och temat blev också ändrat :thumbsdown:

Några guider har inte hjälpt denna gång.

Att Mozilla har så svårt att se vad användarna vill ha, men det kanske inte är tillräckligt många som "gnällt" ?

 

Efter lite mek, så har flikarna gått igång igen, fick lägga in css-filen på nytt...Men temat blev ändrat i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp samma här men hittade en lösning som fungerar i FF 71:

https://www.reddit.com/r/FirefoxCSS/comments/e5o5uq/found_a_fix_for_userchromecss_to_get_the_tabs/

 

i userChrome.css som man kommer åt under profilmappen och sedan under Chrome mappen och lättaste vägen dit kanske är detta:

https://support.mozilla.org/sv/kb/profiler-dar-firefox-lagrar-anvandardata

 

alltså denna fil som jag tidigare ändrat i och haft allt att fungera tills nu:

lägg till denna enda rad:

display: block !important;

direkt under

#TabsToolbar {

 

Så hos mig ser det ut så här i userChrome.css filen:

 

/* main toolbar */
#nav-bar {
-moz-box-ordinal-group: 1 !important;
border-top-width: 0 !important;
}
/* bookmarks toolbar */
#PersonalToolbar {
-moz-box-ordinal-group: 2 !important;
}
/* tab bar */
#TabsToolbar {
display: block !important;
-moz-box-ordinal-group: 3 !important;
}

 

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till länk
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar inte ha samma innehåll i filen...

Min ser ut såhär, lite mer text men fungerar...

 

/* TABS on bottom */
#navigator-toolbox toolbar:not(#nav-bar):not(#toolbar-menubar) {
 -moz-box-ordinal-group: 10;
}
#TabsToolbar {
 -moz-box-ordinal-group: 1000 !important;
}

#TabsToolbar {
 display: block !important;
 position: absolute !important;
 bottom: 0 !important;
 width: 100vw !important;
}

#main-window:not([chromehidden*="toolbar"]) #navigator-toolbox {
 padding-bottom: var(--tab-min-height) !important;
}

#tabbrowser-tabs {
 width: 100vw !important;
}

#TabsToolbar #window-controls {
 display: none !important;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Och då är vi återigen på ruta 1, flikarna på alla Firefox ligger överst igen, alla trix och tips är overksamma, högst irriterande.

 

Så inte tycker jag att det är löst precis...:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte enklare för er att vänja er vid utseendet??

bara undrar, är det värt att skava med detta?

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också irriterad en gång i tiden på att flikarna plötsligt låg över och fixade tillägg för att få det som vanligt. Men sen slutade tillägget att fungera i och med en ny Firefox-version och just då hade jag inte tid att leta reda på något annat. Efter en vecka var jag helt van med det nya utseendet och tyckte inte att det längre var värt att lägga tiden på att ändra tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Monshi:

inte enklare för er att vänja er vid utseendet??

bara undrar, är det värt att skava med detta?

 

Nja, går det att ändra på det och det fungerar utan problem som för mig, så tycker jag att det värt det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...