Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder som får användas


LottaW65

Rekommendera Poster

När man söker på bilder i tex google eller bing så kan man ju sortera på bilder som får användas och ändras i kommersiellt syfte. Jag vill göra en kortlek med bilder att sälja - är det tryggt för mig att använda bilderna som kommer upp vid en sökning som ovan? Det känns lite för enkelt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ritkigt så enkelt är det nog inte, du får gå in på webbsidan där bilden ursprungligen är publicerad och titta om det står någonting om licens. Om det är en så kallad Creative Commons licens så får du använda bilden förutsatt att du berättar vart bilden kommer ifrån och eller vem som är upphovsperson.

 

Andra licenser kan ställa andra krav. Så du ska inte lita blint på google, utan du måste kontrollera ursprunget på bilden,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för svar. Detta med att ange ursprung.. Det är vanliga spelkort så på själva kortet finns inte tillräckligt med plats för vad som ibland är långa webadresser. Räcker det att jag anger på kortförpackningen att mer info om upphov finns på min hemsida? Och att jag där listar bildernas ursprung?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att dom kräver att du uppger ursprung på själva bilden, men i anslutning. Så det räcker nog att berätta att det finns på din hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln för en bild ute på nätet är att den har ett Upphovsrättskydd, man får alltså inte normalt använda bilden utan fotografens tillstånd.

Sedan finns det alltid flera men...Det handlar oftast om vad som är skrivet mellan fotografen och den som använder bilden.

 

Sedan finns det också sajter som ger besökaren fri rätt att använda en bild hur som helst, sök på t.ex "fria bilder" så hittar man.

En populär sajt är pixabay

 

Gällande bilder hos tidningar så gäller vad fotografen och tidningen kommit överens om.

Observera, fotografen, den som tagit bilden äger alltid bilden oavsett, har alltså Ägarrätten till sin bild, men kan ge bort/skriva bort Användarrätten till bilden på olika sätt. två helt olika saker.

 

Så Lottaw65, du kan troligen inte bara, precis som .M är inne på i sitt första inlägg, ta lite kopior på bilder och göra som du har tänkt. Kommer då juridiskt strida mot denna Upphovsrättslag som gäller.

 

Du får gärna lägga in en länk på vilken typ av bild du menar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vanligen brukar det väl vara fotografens namn och eventuellt företag som står, se t ex vad som står under fotona på sidan https://www.dn.se/nyheter/varlden/dodsantalet-stiger-i-de-kolddrabbade-staterna/.

 

Eftersom länken innehåller en låst artikel, så går det inte att se vad som står under någon bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för goda tips och råd.

Det är vardagsbilder jag vill använda typ snögubbe, bada isvak, semla osv. Tänker att det ska spelas främst av dementa som del i minnesträning. Men bilderna behöver vara ganska stora så de gamla kan se dem och av tryckbar kvalite. Många av de som har crearive commons licens är så små så därför hoppas jag kunna använda bilder som sökningen säger är ok att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev LottaW65:

Tack för goda tips och råd.

Det är vardagsbilder jag vill använda typ snögubbe, bada isvak, semla osv. Tänker att det ska spelas främst av dementa som del i minnesträning. Men bilderna behöver vara ganska stora så de gamla kan se dem och av tryckbar kvalite. Många av de som har crearive commons licens är så små så därför hoppas jag kunna använda bilder som sökningen säger är ok att använda.

 

Ett tips om du är osäker, sök på "gratis bilder" så borde du kunna använda bilderna du hittar som du vill.

Detta med Upphovsrättsskydd för bilder gäller nämligen alla typer av bilder, både vanliga, men även tecknade bilder, vektorbilder m.m. Det är så fort du använder kameran på objektet så går upphovsrätten in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...