Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera RFID-tagg (dörr blipp) till mobiltelefon?


.M

Rekommendera Poster

Vi har fått en så kallad blipp till porten, en RFID-tagg man lägger mot en plats på väggen så låses porten upp. Detta som komplement till nyckel och portkod. Men känns onödigt att även bära runt på denna blipp då antagligen kommer behöva nyckeln som backup, utifall strömmen går eller liknande. Så jag funderar på om jag skulle kunna kopiera denna till min mobiltelefon. Jag har ju redan betalkort i telefonen, känns som att en sån här blipp inte borde vara något större problem.

 

Någon som provat detta och vet vad det kävs för att göra? Jag har en Samsung Note 8, men vet inte exakt vilken frekvens blippen går på om det är ett krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra portlås (system från RCO om jag minns rätt) har batteribackup och vi har inga portnycklar utan bara rRFID-taggar, så hör med styrelsen om du verkligen behöver gå omkring med nyckeln. En i huset fick styrelsens ansvarige att lägga till hans RFID i jobbets passerkort som godkänt i systemet så det är ju också en möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte kopiera så på egen hand men som Cecilia skriver så prata med styrelsen, återkoppla gärna på vad du får för svar sen :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev .M:

Så jag funderar på om jag skulle kunna kopiera denna till min mobiltelefon. Jag har ju redan betalkort i telefonen, känns som att en sån här blipp inte borde vara något större problem.

 

Inget seriöst tips, bara ett exempel ?

https://hackaday.com/2014/06/15/simple-hack-puts-an-rfid-tag-inside-your-mobile-phone/

 

Jag kan inte tvärsäkert påstå att det inte kan fungera. Men det låter inte rimligt med "lagliga" metoder, om det ens är tekniskt möjligt.

 

Din RFID-tag är rimligtvis passiv och behöver en passande aktiv läsare för att fungera. NFC (som finns i smart-mobiler) baseras på en RFID-standard, men det betyder inte att mobilen kan ersätta en vanlig RFID-tag.

 

Men som Cecilia påpekar, har du någon annan RFID-tag (-kort) av passande sort, kan den taggens nummer anges i systemet för portarna. Om det godkänns av ansvarig/styrelsen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

så hör med styrelsen om du verkligen behöver gå omkring med nyckeln.

En anledning är att jag tänkte byta ut vanlig nyckelring mot en "smidig nyckel organisatör" och blippen skulle inte riktigt passa då. Så jag har i så fall kvar nyckeln och slipper fundera på vart jag gör av blippen.

 

Men det lutar åt att det inte går, en lur kan bara använda "high frequency rfid", som används i betalkort exempelvis. Medans den här blippen verkar vara en "low frequency rfid" om jag tolkar någon app korrekt.

 

Men jag ska nog fundera vidare på det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en ren kuriosa: jag hade en bekant som bodde i Sundsvall, Skönsmon och där har dom haft dessa  RFID-taggar i många år (BRF-xxx) och alla tyckte det var bra. Utom förstås besökare, eftersom porten alltid var låst och man måste ringa för att någon måste komma ned och öppna dörren.

 

Nåja, en sidosak, men det hände inte bara en gång utan flera att systemet bara la av. Omöjligt att komma in i porten för att sedan ta sig till sin egen lägenhet. Jag var själv där och upplevde detta vid flera tillfällen.

Och det handlade inte om strömavbrott utan helt ordinära fel som ibland kan uppstå med tekniskt avancerade system, tyvärr så fanns ingen backup. Med detta menar jag att när man inte ens har en nyckel och står ute i kallt vinterväder och inte kan ta sig in i sitt eget hus/portuppgång.

 

Då anser jag att tekniken inte spelar på människans villkor, utan enbart för teknikens egen skull.

Och vad kostar då ett sådant system, gentemot nyckelsystemet och fortfarande måste man ju ha med sig någon form av "nyckel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Och vad kostar då ett sådant system, gentemot nyckelsystemet och fortfarande måste man ju ha med sig någon form av "nyckel".

Det är mycket billigare jämfört med att man måste byta ut låset och alla portnycklar då och då när någon tappar bort portnyckeln eller den stjäls. Med RFID-system är det bara att ta bort tillåtelsens av den RFID-koden i systemet i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det bara avläsning av bricka? Finns det inte alltid även en knappsats där man kan ange kod?

 

Fast oavsett om enheten saknar ström blir det problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns en knappsats men styrelsen har inte gått ut med några koder. Jag kommer inte ihåg hur länge batteriet ska räcka med det var nog i storleksordningen något dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...